EuroTel zdražil textové správy do zahraničia, lebo na nich prerábal. Orange upravil ceny esemesiek do konkurenčnej siete. Zdôvodnil to pol roka starou zmenou v prepojovacích poplatkoch. FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Hoci slovenskí mobilní operátori zarábajú z roka na rok viac, v poslednom čase pristúpili k zdraženiu jednej z najpoužívanejších služieb - SMS správ. Navyše zákazníkom neoznámili celkový dosah na ich účty, keďže zmenu poplatkov zverejnili bez dane z pridanej hodnoty.
EuroTel sa obmedzil len na zvýšenie poplatkov za správy do zahraničia. Od začiatku roka pýta za esemesku od paušálnych zákazníkov 4,50 koruny a od zákazníkov s predplatenými kartami Easy 5,70 koruny. Paušálni zákazníci Orangeu, ktorý v minulom roku o štvrtinu zvýšil svoj zisk na osem miliárd korún, budú platiť viac za frekventovanejšie esemesky do konkurenčnej siete. Od 22. februára zaplatia za správu o 60 halierov viac, teda tri koruny.
Vraj drahšie prepojenie
Hovorca Orangeu Peter Tóth zdôvodnil zvýšenie cien SMS správ zmenou poplatkov za prepájanie hovorov a správ medzi sieťami. "Prepojovacie poplatky sa menili vlani v auguste," poznamenal k argumentácii Orangeu Milan Hric z oddelenia vonkajších vzťahov EuroTelu. "My sme zmenili ceny esemesiek do zahraničia, pretože sme na ne doplácali," vysvetlil.
Výška cien krátkych správ dnes závisí iba od rozhodnutia mobilných operátorov. Obe firmy sa regulácie obávať nemusia, pretože trh krátkych textových správ podľa hovorcu telekomunikačného úradu Romana Vavra nie je na zozname relevantných trhov. Úrad tak nemôže EuroTel ani Orange vyhlásiť za významných hráčov a uložiť im pre reguláciu nevyhnutné povinnosti. Zvyšovanie cien krátkych správ však môže zastaviť protimonopolný úrad.
"Ak by šlo o neprimerané ceny, problém by sme mohli riešiť podľa novelizovaného zákona o cenách, ktorý vstúpi do platnosti začiatkom marca," povedal hovorca úradu Miroslav Jurkovič.
Ceny nie sú úplné
Operátori ohlásili v médiách nové, vyššie ceny esemesiek bez DPH, teda tak isto ako zverejňujú ceny služieb pre paušálnych zákazníkov. Ceny pre predplatené karty daň obsahujú. "Je to preto, že Easy zákazníci platia za služby vopred," povedal Hric. Fakturovaným klientom EuroTel ceny zverejňuje bez DPH jednak preto, že môže ísť o ceny pre firemných klientov, ktorí môžu byť platcami tejto dane. "Okrem toho paušálni zákazníci platia za služby za určité obdobie, napríklad mesiac, v ktorom sa môže sadzba DPH pokojne zmeniť," podotkol Hric.
Operátori zverejňovaním dvojakých cien okrem toho, že môžu zmiasť zákazníkov, údajne porušujú hneď dva zákony. Marta Černá z Fóra spotrebiteľov je presvedčená, že zverejňovaním cien bez DPH porušujú zákon o cenách, ktorý hovorí, že cena pre spotrebiteľa má byť konečná, teda vrátane dane. "Nie je to maličkosť, pretože s daňou je cena o pätinu vyššia," hovorí.
Problém by podľa Fóra spotrebiteľov mala riešiť Slovenská obchodná inšpekcia. "Stačí podnet a budeme konať," povedala vedúca komunikačného oddelenia inšpekcie Marta Homolová, ktorá potvrdila, že uvádzanie cien bez DPH odporuje aj ďalšiemu zákonu. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa totiž musí podľa Homolovej byť pri produkte či službe uvedená cena platná v okamihu ponuky. "Znamená to, že operátori musia uvádzať konečné ceny vrátane DPH preto, aby spotrebiteľ mohol na prvý pohľad zistiť, koľko za vybranú službu skutočne zaplatí," dodala Homolová.
(dc)