
Richard Gere ako Dr. T. FOTO - TATRAFILM
decembra
Gynekológ Sullivan Travis, tajomnejšie Dr. T. (Richard Gere), žije obklopený ženami. Dámy z vyššej dallaskej spoločnosti zapĺňajú jeho súkromnú gynekologickú prax, a keď príde domov, vesmír sa skladá z manželky Kate, dcér Dee Dee a Connie, a zo švagrinej, ktorá tu s troma dcérkami práve našla bezpečný azyl. Dr. T. patrí medzi takzvaných milovníkov žien. Čiže mužov, čo trpia zvláštnou slepotou, ktorá im bráni vidieť v ktorejkoľvek žene jej vlastnú, mnohostrannú a nejednoznačnú bytosť. Milovníci žien zbožňujú neexistujúce obrazy, vybavené dokonalosťou.
Takýmto spôsobom miluje Dr. T. Kate a neskôr učiteľku golfu Bree, ale ani trošku im nerozumie. Ženy, ktoré sa nachádzajú v okruhu krásneho doktora-golfistu, netvoria svoj luxusný a občas trochu pofidérny život podľa romantizujúcich predlôh, ktoré nosí v hlave Doktor. Ženy okolo neho sú sebavedomé, ustráchané, nenásytné, nežné, zúrivé. Jeho nahlúple, slepé city ich dusia, tak manželku ako milenku, až im nezostáva nič iné, ako ujsť. Jednej do blázinca a druhej do náručia iných mužov.
V deväťdesiatych rokoch sa aj také jasné prípady testosterónových herkulov ako Bruce Willis či Mel Gibson museli začať meniť na krehkejšie a zraniteľnejšie idoly. Richard Gere, čosi ako hlavný gigolo Hollywoodu, tu reprezentuje premenu hollywoodskej politiky mužských hrdinov: ako láskavý doktor, čo by ženy chcel liečiť láskou. Hlása, že každá žena je jedinečná, ale v každej vidí len tú istú vlastnú predstavu.
Robert Altman (MASH, Nashville, Pret-a-Porter, Prestrihy, Hráč či Perníkový dedko) vždy patril skôr k režisérom, ktorí videli svet z výšky a zaznamenávali ľudské hemženie – zväčša nezmyselné, zaostrené z odstupu. Satirické ostrie a analytický chlad, ktoré vždy patrili do jeho filmov, tu už majú rozmer otvoreného opovrhnutia. A čím viac hlavná postava niekoho miluje, tým menej ho miluje Altman. Nestačí mu rozprávať melancholický príbeh stroskotania, sväté obrázky v chráme Doktora T. musí doslova rozmlátiť. Jeho scény sú skôr dokumentárnymi dôkazmi, než rozprávaním.
Sledujeme chaos v suverénnej Altmanovej choreografii menších a väčších katastrof, ktoré úbohého Dr. T. vykatapultujú k zvláštnemu koncu. Objekty jeho lásky sú odhalené ako klamárky, egocentričky, prostitútky a hysterky, od ktorých muža môže oslobodiť iba vyššia moc. Altmanov chirurgický pohľad zjavne potreboval čosi, čo možno rozsekať. Na to sa práve skvele hodí mikrokozmos Dr. T. - vyššia trieda a jej unudené trofeje - dámy. Svet dostatočne zvrhlý a prázdny, aby ho Robert Altman mohol bez rizika pitvať. Ibaže tu niet ani s nožom čo objaviť. Táto bezpečná vivisekcia je až príliš jednoduchá. Zaujímavejší by tu zrejme bol pohľad do prázdna, pretože na jeho dne by sme možno videli čosi ako zabudnuté sny a skryté hrôzy. No Dr. T. a jeho ženy zapĺňa skôr nepríjemná trpkosť. Starnúci Altman narába s filmovými nástrojmi s eleganciou, ktorú môžeme v kine obdivovať. Je tu ako boh, ktorému sú jeho stvorenia úplne ľahostajné. ANDREA PUKOVÁ