Napriek tomu vlaňajšie testy Štátnej školskej inšpekcie ukázali, že žiaci majú v angličtine 64-percentnú úroveň vedomostí, čo zodpovedá známke 3.
Najlepšie vedia po anglicky žiaci z miest (65-percent), horšie na vidieku (59-percent).
Oveľa lepšie to nie je ani na strednej škole. Iba gymnazisti dosiahli v angličtine 77 percent, stredné odborné školy 66, združené stredné školy 57 a odborné učilištia len 48 percent.
Stredné školy nemajú peniaze na kvalitných učiteľov. Riaditeľka Združenej strednej školy chemickej v Bratislave Zdenka Tamášová hovorí, že "v jednej triede sa vystrieda za štyri roky štúdia aj šesť učiteľov cudzieho jazyka" a žiaci často ostanú iba pri základoch.
Aj preto sa maturanti chcú vyhnúť maturite z cudzieho jazyka. "Angličtinu sa učím štvrtý rok, ale stále som na úrovni začiatočníka. Polovica žiakov v našej triede si maturitu z jazyka netrúfa zvládnuť," hovorí študentka Radka Pešková.
Minister školstva Martin Fronc o nekvalite výučby vie. Napriek tomu chce žiakom pridať ešte jeden cudzí jazyk. Na základných aj stredných školách by sa v priebehu dvoch až troch rokov mal povinne vyučovať nie jeden, ale dva cudzie jazyky. (sr)