BRATISLAVA – Viac ako tri štvrtiny priestoru počas predvolebnej kampane venovali celoslovenské elektronické médiá Anne Malíkovej – presne 77,7 percenta. Uvádza to MEMO ‘98 vo svojej analýze o prezentovaní volieb do VÚC v celoslovenských elektronických médiách (v STV, TV Markíza, TA3, SRo a v Rádiu Twist) od 14. novembra do 12. decembra.
Dôvodom dominancie Malíkovej bolo podľa MEMO hlavne to, že médiá prinášali správy o zakladaní novej politickej strany Pravej SNS, otázkach jej registrácie a účasti vo voľbách do VÚC. V tejto súvislosti bol často poskytnutý priestor Malíkovej ako predsedníčke strany, z ktorej radov pochádzala väčšina členov novozaloženej PSNS.
Podľa analýzy sa v hlavných spravodajských reláciách počas predvolebnej kampane objavilo len minimum informácií – spoločne všetky spomínané médiá venovali voľbám len 22 minút 17 sekúnd. Najviac informácií priniesla TA3, najmenej Rádio Twist. Pri porovnaní priestoru venovaného sledovaným kandidátom možno zhrnúť, že vo všetkých médiách jednoznačne dominovali informácie Anny Malíkovej, v rádiách bola Malíková dokonca jedinou predstavenou kandidátkou.
Iným kandidátom venovali istý priestor iba televízie, ani sekunda o nich neodznela v rádiách.
Hlavné spravodajské relácie venovali voľbám málo času, voliči dostali iba základné informácie o jednotlivých koalíciách a kandidátoch.
Najväčšiu vinu za nedostatočnú informovanosť pripisuje MEMO ‘98 nedokonalosti zákona o regionálnych voľbách, ktorý bližšie neurčil pôsobenie elektronických médií počas predvolebnej kampane.
Podľa MEMO ‘98 volebná legislatíva na Slovensku ako celok stále nevytvára dostatočný základ na slobodné a spravodlivé konanie volieb. Predovšetkým pred dôležitými budúcoročnými parlamentnými voľbami bude potrebné, aby sa poslanci zaoberali možnosťou novelizácie existujúcej legislatívy. (hr)