BRATISLAVA – Nákladné automobily budú zrejme môcť naďalej tankovať lacnejšiu, štátom dotovanú naftu. Vláda tak urobila ďalší ústupok poľnohospodárom. Po vláde musí návrh schváliť parlament.
Nákladné autá spotrebujú v poľnohospodárstve asi štvrtinu nafty. Novela zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov z mája povoľovala od januára 2002 poľnohospodárom čerpať lacnú naftu iba do traktorov, čo sa na krátky čas pravdepodobne aj stane. Návrh opäť rozšíriť techniku, pri ktorej štát požaduje za naftu nižšiu daň, aj o nákladiaky, predložili poslanci z výboru pre pôdohospodárstvo. Ministerstvo financií nesúhlasí, pretože v Európskej únii to zákony nepovoľujú. Poľnohospodári odpovedajú, že v únii ešte nie sme.
Výhrady má aj Protimonopolný úrad, podľa ktorého používanie nafty s rozličnou cenou vytvára nerovnováhu na trhu.
Dotovanie poľnohospodárskej „zelenej“ nafty spočíva v nižšej spotrebnej dani. Pri bežne predávanej motorovej nafte je 11 200 korún na tisíc litrov, pri zelenej nafte o 3500 korún menej. Naftu štát dotuje už niekoľko rokov.
Podľa rezortu financií sa ťažko kontroluje, či sa zelená nafta skutočne používa na poľnohospodárske účely. Niektoré družstvá ju lacnejšie nakupovali a potom ďalej predávali občanom za výhodné ceny.
Ministerstvo financií navrhuje, aby sa zelená nafta farbila červenou farbou. Poľnohospodári nesúhlasia. „Museli by sme postaviť špeciálne zásobníky na farbenú naftu. To je pre väčšinu družstiev finančne neúnosné, o súkromne hospodáriacich roľníkoch ani nehovoriac. Naftu nefarbí žiadna z okolitých krajín,“ povedal pre SME šéf poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivan Oravec. „Lepším riešením by boli kupóny na čerpanie.“
„Podľa smerníc únie, ktoré upravujú oblasť spotrebných daní, je neprípustné, aby tá istá motorová nafta mala dve rozličné sadzby dane bez toho, aby bola farebne označená. Inak sa vystavujeme možnosti daňových únikov,“ argumentuje rezort financií. O tom, či sa bude, alebo nebude poľnohospodárska nafta farbiť, rozhodnú poslanci na budúci rok.
TOMÁŠ KUČA