Členovia tímu musia prispôsobiť auto najrôznejším podmienkam. Sneh, blato, sucho, teplo. Každá trať rely je špecifická.
Dohady o tom, či je kráľovnou motoristického športu rely alebo formula 1, sú také staré ako obe disciplíny. Niekdajšia sláva rely sa dnes pomaly vracia a formula 1 popularitu trochu stráca. Návšteva Majstrovstiev sveta na Rallye Monte Carlo nás v tom utvrdila.
Automobilové rely súťaže patria medzi kolektívne športy, bez ohľadu na to, či ide o národnú súťaž alebo podujatie majstrovstiev sveta. Do najvyššej kategórie Majstrovstiev sveta WRC (World Rally Championship) sa prihlásilo niekoľko automobilových značiek, ktoré majú vlastný športový tím, alebo zastupovanie značky zverili spoločnosti špecializovanej na pretekanie. Napríklad Ford zastupuje vo WRC spoločnosť M Sport a Subaru zase anglický Prodrive. Tohto roku vo WRC bojujú značky Citroen, Peugeot, Subaru, Ford, Škoda a Mitsubishi.
Vo WRC sa točia veľké peniaze a automobilku stojí ročná účasť na šampionáte minimálne 30 miliónov eur. Príprava na preteky je náročnejšia ako v kolotoči F1. Značka zúčastňujúca sa na WRC musí do série šestnástich podujatí nasadiť minimálne dve vozidlá a jedného stabilného jazdca. Na druhom vozidle sa môžu jazdci striedať podľa tímovej stratégie.
Neznamená to však, že na celý rok sa pripravia iba dve autá. Kým v Európe jazdí niekoľko vozidiel WRC, ďalšie už dva mesiace dopredu putujú v kontajneroch do zámoria. Podujatia WRC sa totiž okrem Európy konajú po celom svete - v Austrálii, na Novom Zélande, v Japonsku, Mexiku či Argentíne.
V tíme WRC sa pohybujú manažéri, mechanici, tlačoví tajomníci, tréneri, traťoví informátori, meteorológovia, špecialisti na pneumatiky, technici, IT špecialisti, fyzioterapeuti, lekári a ľudia starajúci sa o logistiku tímu. Jeden človek má na starosti vybavovanie prepravných povolení a administratívy. Bohatšie tímy využívajú vlastné helikoptéry, prípadne prenosnú meteorologickú stanicu. Každý člen nesie zodpovednosť za úspech i sklamanie a samotná posádka je iba zlomkom celého mechanizmu.
Práca na celú sezónu
Cirkus majstrovstiev sveta rely sa rozbieha krátko po Vianociach, keď sa začína príprava na Rallye Monte Carlo. Testovanie, preteky a cestovanie sa končia až v novembri po poslednom podujatí Rally Australia.
Podmienky sú rôzne. Kým na nedávne Rallye Monte Carlo sa pripravovalo špecifické nastavenie podvozka a špeciálne pneumatiky, o týždeň v zasneženom Švédsku bude konštrukcia auta prispôsobená snehu. Súbežne s pretekaním prebieha vývoj nových častí. V databáze minulých ročníkov sa hľadajú informácie a poznámky o konkrétnej rely a o opakujúcich sa rýchlostných skúškach. Prispôsobiť techniku monopostu F1 na podmienky okruhu je zrejme jednoduchšie ako pripraviť podvozok vozidla WRC na sneh, blato, štrk alebo asfalt.
Rely sa začína testovaním, nasleduje presun do dejiska a trénovanie na trati. Posádky majú presne vyhradený čas, keď si môžu prejsť rýchlostné skúšky, napísať rozpis a pri ďalšom prejazde ho skontrolovať. Jazdci po ukončení súťaže letia na iné miesta sveta a pripravujú sa na novú rely s ďalšou časťou tímu.
Špióni
Diskutovanou témou posledných týždňov sú "ľadoví špióni" - teda špeciálna posádka továrenského tímu, ktorá hodinu alebo dve pred štartom rýchlostných skúšok autom prejde trať a navigátorovi zo súťažiacej dvojice do rozpisu nadiktuje zmeny na trati. Navigátor si rozpis pripravuje napríklad v stredu pred súťažou, ale na rýchlostnej skúške štartuje až v sobotu. Poveternostné podmienky sa za ten čas môžu zmeniť a to, čo platilo o snehu, ľade a blate v stredu, už neplatí.
Medzinárodná automobilová federácia chcela špiónov zakázať, aby sa znížili náklady vo WRC. Piloti však protestovali. Dnes sa totiž jazdí veľmi rýchlo a zákaz špiónov by mohol mať tragické následky. Zatiaľ teda špióni zostali povolení na súťažiach s meniacim sa povrchom a nestabilným počasím.
Jazdec a ten druhý
V automobilových súťažiach rely žne slávu jazdec, hoci na jeho úspechu sa podieľa celý tím, najmä spolujazdec. Po poslednej rýchlostnej skúške na Rallye Monte Carlo obehla svetom správa, že túto prestížnu súťaž vyhral trikrát za sebou Sebastien Loeb. Málokde sa však hovorilo o spolujazdcovi, prípadne posádke v zložení Sebastien Loeb a Daniel Elena.
Spolujazdec ostáva v tieni jazdca i napriek tomu, že je nenahraditeľný. Spolujazdec (co-pilot či co-driver) sleduje presný čas príjazdu do časovej kontroly i servisu, stará sa o administratívu spojenú s posádkou, stále pozerá na hodinky, vie presne, kadiaľ majú ísť na štart rýchlostnej skúšky. S nevídanou presnosťou predpovedá, aká zákruta nasleduje, aký povrch cesty ich čaká za zákrutou, kde je ukrytý kameň, jama, konár trčiaci do cesty alebo drevené brvno v priekope. Všetky údaje zo seba chrlí v správnej chvíli bez ohľadu na to, že špeciál WRC sa rúti lesom rýchlosťou 200 km/h. Ten nenápadný človek na sedadle spolujazdca musí vedieť, v ktorej zákrute sa práve nachádzajú, hoci je stá v poradí a je na nerozoznanie od tých predchádzajúcich.
Pre vysokú úroveň hluku sa posádka dorozumieva prostredníctvom intercomu, teda palubného telefónu zabudovaného v prilbách. Od štartu rýchlostnej skúšky sa vnem pilota obmedzí iba na príkazy z vedľajšieho sedadla. Oči co-pilota striedavo pozerajú do poznámkového bloku a na cestu. Čítať poznámky so sklopeným zrakom v čase, keď sa brzdiaci účinok pred ostrou zákrutou rovná preťaženiu väčšiemu ako 1G, chce dobrý žalúdok a odvahu.
Nervozita v aute je neprípustná. Keď to náhodou zaiskrí a obaja si myslia, že chybu spravil ten druhý, o zmierenie sa musí postarať spolujazdec. Ak sa posádke pritrafí technický problém alebo nehoda, z navigátora sa stáva posol zlých správ, ktorý to musí oznámiť vedeniu tímu. Spolujazdec musí trpieť nálady rozmarného "decka" za volantom, musí ho vedieť pochopiť, vypočuť, popohnať dopredu alebo pribrzdiť a napokon poslušne stáť vedľa auta, keď fanúšikovia nosia svojho favorita na rukách. Talentovaných vodičov je na svete veľmi veľa, málokto si však môže povedať, že je rodený spolujazdec.
Ľavá jeden, pravá desať
Posádka majstrovstiev sveta absolvuje súťaž dlhú tisíc a viac kilometrov, z toho na rýchlostné skúšky pripadá najviac 340 km. Keďže niektoré skúšky sa prechádzajú opakovane, posádka musí podrobne zapísať do rozpisu okolo 200 km trate vrátane každej zákruty, horizontu alebo nerovnosti. Pred každou rely sú určené časy a dni, keď si môžu posádky prejsť trať rýchlostnej skúšky a napísať si rozpis zákrut a všetkých podrobností. Pri písaní rozpisu na rely Monte Carlo najazdila posádka 2500 km za dva dni.
Tréningové auto v majstrovstvách sveta má zabudovaný systém GPS a komisári sledujú počet povolených tréningových prejazdov a rýchlosť. Pri písaní rozpisu a tréningu nesmie ísť pretekár rýchlejšie ako 60 km/h. Poznámky z celého dňa si večer spolujazdec prepíše načisto a pripraví sa na súťaž. Vynechaný riadok v rozpise môže mať katastrofálne následky.
Autá v rely sú stále rýchlejšie a tomu sa prispôsobuje rozpis. Kým pred tridsiatimi rokmi stihol navigátor rozprávať množstvo údajov, dnes musí byť rýchly výstižný a presný. Série zákrut nasledujúcich za sebou musí spolujazdec prečítať na jeden dych.
Na majstrovstvách sveta sa používa opisný spôsob s popisom obťažnosti zákruty a jej smerovania doprava alebo doľava. Okrem toho spolujazdec už vopred oznamuje, čo nasleduje za zákrutou a aká je tá ďalšia. Najpoužívanejší je však tzv. desiatkový rozpis, s obťažnosťou zákrut v číslach od 1 do 10.
To znamená, že "ľavá jeden" je minimálna zákruta smerujúca doľava a dá sa ísť na plný plyn. Zákruta s obťažnosťou desať je taká ostrá, že sa dá prejsť iba veľmi pomaly, prípadne šmykom s pomocou ručnej brzdy. Pre jazdca sú dôležité informácie o horizontoch, skokoch a jamách. Pretekár nevchádza do zákruty podľa toho, čo vidí, ale podľa rozpisu, teda aj do zdanlivo ostrej zákruty vchádza rýchlo, pretože vie, čo za ňou nasleduje a aká je jej ďalšia časť.
Na palube vozidla WRC je osem kamier, ktoré snímajú priebeh jazdy a zaznamenávajú ju pre potreby tímu a televíznej spoločnosti.
Odtučňovacia kúra
Automobil v každodennom živote prispieva ku vzniku obezity. Sedieť tri dni za volantom pretekárskeho auta je však skvelá odtučňovacia kúra. Piloti oblečení v nehorľavej spodnej bielizni a kombinézach schudnú na rely niekoľko kilogramov.
Na Rely Akropolis alebo Rely Cyprus sa teplota v kabíne vyšplhá až na 50 stupňov. Jazdec má v aute nádobu s nápojom a hadičku dovedenú k ústam. Na Akropolise má čerstvý nápoj pri výjazde zo servisu teplotu päť stupňov, keď sa jazdec vracia, vo fľaši je 45-stupňová "brečka". Nápoj prispôsobený potrebám konkrétneho jazdca pripravuje špecializovaný člen tímu.
Na súťaže v tropickom prostredí nosí tím mrazničky, v ktorých sa chladia kombinézy. Jazdec si po príchode do servisu vyzlečie spotený a oblečie vychladený overal.
Miesto v továrenskom tíme WRC kladie obrovské nároky na fyzickú prípravu jazdcov. Najobľúbenejším športom majstrov sveta je lyžovanie, bicyklovanie, jazda na snežných skútroch, ale aj beh na lyžiach a kondičné cvičenie. Za volantom trpia najviac ruky a krčná chrbtica. Posádka prežije v aute tri dni a na oddych využíva iba krátke prestávky v servise alebo pred vstupom do časovej kontroly.
Servis
Vidieť naživo pracovať servis na majstrovstvách sveta rely je rovnaký zážitok, ako sledovať autá na rýchlostnej skúške. Práve servis v rely je jedna z oblastí, ktorej krátka výmena pneumatík v F1 nedokáže konkurovať. Mechanici vo WRC musia za 20 minút stihnúť opraviť zdemolované časti karosérie, vymeniť tlmiče, brzdové kotúče, prípadne prevodovku. Rekordné časy výmeny prevodovky sa pohybujú okolo 13 minút.
V sprievodnom kamióne sú pripravené diely karosérie s nálepkami sponzorov a vo farbách tímu. Okrem základného skeletu sú v kamióne všetky súčiastky. Pretekársky špeciál WRC pripomína stavebnicu, pretože výmena dverí netrvá viac ako päť minút.
Podľa nových pravidiel WRC sú za jeden deň povolené dva malé (ráno 10, poludnie 20 minút) a jeden veľký servis, tzv. flexiservis (večer 45 minút). V malom servise môžu mechanici vymeniť pneumatiky a dotankovať palivo. Výmenu ostatných častí robí posádka sama s dohľadom dvoch mechanikov, preto musí jazdec poznať auto skoro tak dobre ako mechanik. Po celodennom boji nasleduje veľký večerný servis, akási reinkarnácia umierajúceho auta. Hneď ako príde auto do servisu, dajú sa do práce mechanici. V priebehu niekoľkých minút vymenia tlmiče, ochranné lišty, riadenie alebo brzdy. Ak sa na druhý deň mení povrch skúšok, auto dostane aj nový podvozok.
Autor: Rastislav Chvála(Autor je vo voľnom čase automobilovým pretekárom)