Podnikateľ Mikuláš Kántor tvrdí, že sfarbenie koly sa dá dosiahnuť len jeho receptúrou. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Krajský súd v Bratislave včera odložil na neurčito pojednávanie v spore medzi Pepsi-Cola SR a nitrianskym podnikateľom Mikulášom Kántorom, ktorý tvrdí, že Pepsi zneužíva jeho receptúru pri výrobe "modrej koly" Pepsi Blue. Podľa súdu ide viac o technický než právny problém, a preto požiadal Úrad priemyselného vlastníctva, aby sa k nemu vyjadril.
Spoločnosť Pepsi- Cola SR sa obhajuje tvrdením, že zloženie oboch nápojov nie je identické, a žiada o výmaz úžitkového vzoru "nealkoholické kolové nápoje vo farebných vyhotoveniach", ktorý je registrovaný pod menom Mikuláša Kántora na slovenskom patentovom úrade. Kántor zase požaduje výmaz značky Pepsi Blue registrovanej ako ochranná známka.
Kántorov právnik Peter Vojčík tvrdí, že žalovaná firma Pepsi vyrába podľa laboratórnych skúšok výrobok, ktorý obsahuje chránené vzory.
Právny zástupca firmy Pepsi tvrdí, že Kántorova receptúra nespĺňa náležitosti úžitkového vzoru, pretože nie je technicky nová a ani technicky využiteľná. "Podľa zloženia, ktoré je zaregistrované, je zrejmé, že je priemyselne nevyužiteľné, keďže obsahuje len pevné a plynné častice, z ktorých sirup nie je možné vyrobiť. Predmetom ochrany má byť práve sirup," argumentoval právny zástupca firmy Pepsi Miroslav Horváth.
Kántor si podľa neho nemôže nárokovať ani právo na farebné kolové nápoje, keďže aj bežná kola je farebná, a to hnedá.
Takýto úsudok je podľa neho "absurdný". Požiadal preto patentový úrad o vymazanie Kántorovho úžitkového vzoru, ktorý to v decembri minulého roka aj urobil.
Firma Pepsi svoj nápoj Pepsi Blue aj naďalej vyrába, nepredáva ho však na slovenskom trhu.
Nitriansky podnikateľ Mikuláš Kántor si zaregistroval svoju receptúru na farebnú kolu v máji 2001 na Úrade priemyselného vlastníctva. Ako tvrdí, vyvinul jedinečný recept, podľa ktorého chcel na slovenský trh vyrábať kolu modrej, červenej alebo zelenej farby. "Keďže bola toho času jediná, dal som si ju patentovať," vysvetlil Kántor.
Firma Pepsi prišla na trh s modrou kolou Pepsi Blue o rok neskôr. Na Slovensku sa objavila až v decembri 2002.
Slovenský podnikateľ tvrdí, že modré zafarbenie sa dá dosiahnuť len jedným spôsobom - jeho receptúrou. V decembri 2003 sa preto rozhodol firmu Pepsi zažalovať.
TEREZA COPLÁKOVÁ