Českých autobusov bude od leta jazdiť na Slovensko menej. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
BRATISLAVA - Na Slovensko bude pravdepodobne od leta jazdiť menej autobusov z Česka. Českí autobusoví dopravcovia ohlásili rušenie niekoľkých pravidelných liniek na Slovensko. Dôvodom je rozhodnutie slovenského ministerstva dopravy nepredĺžiť licencie zahraničným dopravcom a de facto im tak zakázať obsluhu zákazníkov na slovenskom území.
České spoločnosti tvrdia, že vinou slovenských úradov tak prídu o miliónové tržby a ešte viac na to doplatia cestujúci, ktorým sa obmedzia možnosti dochádzania za prácou a z práce.
"Podľa oprávnení, ktoré začnú platiť od júna, by mali zahraničné dopravné firmy vrátane českých na slovenskom území cestujúcich naberať len v cieľovej stanici," informoval Jaroslav Hnatič, šéf sekcie cestnej dopravy ministerstva dopravy. Napríklad na český autobus, ktorý jazdí medzi Brnom a Košicami budú cestujúci nastupovať len v Česku a v cieľovej stanici, teda v Košiciach. Na iných slovenských zastávkach síce môže český dopravca zastaviť, ale nesmie naberať nových cestujúcich.
Slovenské ministerstvo svoje rozhodnutie odôvodňuje snahou ochrániť slovenských dopravcov pred zahraničnou konkurenciou. Slovensko tak využíva jedinú legitímnu možnosť vyplývajúcu z európskej legislatívy. Podľa hovorcu zastúpenia Európskej komisie v Prahe Jaromíra Levíčka môže členský štát únie na základe nariadenia Rady Európskych spoločenstiev odmietnuť vydanie licencie len z dôvodu ochrany domácich dopravcov. "Zamietnutie žiadosti musí byť zdôvodnené a je možné celú záležitosť odovzdať Európskej komisii na preskúmanie," povedal Levíček.
Dopravné firmy z Česka ešte veria, že sa im postoj slovenskej strany podarí do júna zvrátiť. Šéf odboru cestnej a verejnej dopravy včera podľa agentúry ČTK vyhlásil, že zmena slovenského stanoviska je reálna a možná. "Stále máme dosť času do 30. júna, keď sa skončí platnosť licencií na česko-slovenské linky," povedal.
Ak by Slovensko neustúpilo v snahe ochraňovať i tak dotovaných slovenských dopravcov, zaniknú desiatky pravidelných spojov. Napríklad spoločnosť FTL Prostějov jazdí denne z Prostějova cez Brno do Nitry. Ročné tržby na tejto linke dosahujú 1,8 milióna, čo je v prepočte asi 2,28 milióna korún. V prípade, že nebude môcť zastavovať a naberať cestujúcich na slovenských staniciach, firma hodlá linku zrušiť. Podobne uvažuje aj spoločnosť ČSAD Autobusy Karlovy Vary, pre ktorú zasa stratí rentabilitu sezónne vozenie ľudí na Zemplínsku šíravu.
Autor: DANIEL CVEČEK