Textilky budú bojovať o zákazníka s Čínou

BRATISLAVA - Obchody do dvoch rokov zaplaví lacnejšie oblečenie z Číny. Svetová obchodná organizácia (WTO) od januára zrušila dovozné kvóty medzi členskými krajinami, kam patria štáty Európskej únie aj Čína. Končí sa tak 40 rokov trvajúce obmedzovanie ..

BRATISLAVA - Obchody do dvoch rokov zaplaví lacnejšie oblečenie z Číny. Svetová obchodná organizácia (WTO) od januára zrušila dovozné kvóty medzi členskými krajinami, kam patria štáty Európskej únie aj Čína. Končí sa tak 40 rokov trvajúce obmedzovanie dovozu lacného čínskeho textilu. Do dvoch rokov bude podľa WTO polovica predávaného oblečenia pochádzať z Číny.

Čínsky textil nemusí byť zákonite nekvalitný. "Tovar, čo sa dnes u nás predáva s označením Made in China, často nepochádza z Číny, ale z dielne zriadenej v pivnici niekde vo Vietname," tvrdí Karol Ružička, konateľ odevnej firmy NeoTec Martin. "Na Západe a v Spojených štátoch som však videl čínsky textil, ktorý bol veľmi kvalitný. Bol z dobrého materiálu a bol dobre ušitý. Ak sa ten dostane k nám, bude to pre slovenských výrobcov veľká výzva," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výhodou čínskeho textilu je jeho nízka cena. "Niekedy sa mi zdá, že nepokrýva ani cenu materiálu," hovorí Ružička. Veľké slovenské odevné závody reprezentované Ozetou Neo, Makytou, Accordom a Slovenkou sa čínskeho tovaru zatiaľ neboja. Zhodne tvrdia, že čínski výrobcovia síce tovar lacno vyrobia, zdražuje ho však zaoceánska preprava.

Textil sa z Číny do Európy dováža zväčša po mori. Námorná doprava je síce najlacnejšia na svete, no trvá niekoľko týždňov. Číňania tak podľa textiliek nemôžu reagovať dostatočne pružne na potreby európskeho trhu. Jednoznačne najväčšími spotrebiteľmi čínskeho textilu sú Spojené štáty a Európska únia. Rozšírená európska dvadsaťpäťka vlani doviezla výrobky, na ktoré sa od januára zrušila kvóta, v hodnote 41,7 miliardy eur. Hoci WTO zrušila dovozné kvóty, clá v Európskej únii zostali. Na Slovensku sa pohybujú sa od 5 do 25 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu WTO predpovedá, že oblečenie s visačkou Made in China vo veľmi krátkom čase ovládne planétu. O dva roky bude každý druhý textilný výrobok na celosvetovom trhu vyrobený v Číne, predpovedá WTO. Vlani mala Čína na celosvetovom obchode s textilom podiel zhruba 17 percent.

Textilný priemysel na celom svete sa bude musieť podľa eurokomisára pre obchod Petra Mandelsona prispôsobiť novým podmienkam. O zmenách sa vedelo desať rokov a každý sa na ne mohol pripraviť. Prežije len časť výrobcov s vysokou pridanou hodnotou - aj vďaka svetoznámym značkám a prepracovanej distribúcii a marketingu.

Ceny oblečenia klesnú

Liberalizácia svetového obchodu by mala priniesť aj výhody pre spotrebiteľov. Analytici si od zrušenia kvót sľubujú zlacnenie oblečenia v obchodoch od 10 do 20 percent. Obchodníci totiž nebudú musieť platiť ani ďalšie poplatky pri nakladaní na loď. Tie sa podľa prepočtov maklérskej spoločnosti CLSA pohybujú zhruba od päť do 38 percent z ceny odevov.

SkryťVypnúť reklamu

"Z dlhodobého hľadiska to bude prínosné, pretože to pomôže zjednodušiť dodávateľské vzťahy a zvýši sa efektivita," vyhlásil William Yue, riaditeľ maloobchodnej spoločnosti, ktorá sa špecializuje na nákup ázijského textilu. Kvóty na dovoz čínskeho tovaru boli čiastočne odstránené už pred dvoma rokmi, týkalo sa to však len 29 položiek. V tých oblastiach, kde boli už zrušené kvóty, vzrástol dovoz z Číny do Európskej únie v rokoch 2001 až 2003 takmer na dvojnásobok.

Slováci pomaly strácajú trh

Podiel slovenských výrobcov na celkových tržbách v textilnom priemysle sa od roku 1997 znížil z pôvodných 4,5 na vlaňajších 2,1 percenta a na pridanej hodnote klesol zo 4,2 na 3,4 percenta. To sa odráža aj v platoch zamestnancov textiliek a krajčírskych firiem, ktorí pred šiestimi rokmi zarábali 65,3 percenta celoslovenského priemeru, vlani to bolo už len okolo 60 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, slovenský trh postupne získavajú ázijskí výrobcovia. Oficiálne deklarovaný dovoz oblečenia a topánok z Číny stúpol od roku 1997 asi 4,5-krát, z Taiwanu 3,1-krát, z Južnej Kórey a Indie 1,8-krát.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu