„Ten, pre koho reklamný spot vyrábame, musí vedieť, akú cieľovú skupinu chce osloviť. Keď zadá napríklad od dvadsať do päťdesiat rokov, tak nám špecializovaná agentúra vyberie takúto vzorku ľudí. Stretneme sa niekde v hoteli alebo v salóniku a ukážeme im návrhy. Spotrebitelia k nim majú pripomienky. Aj o takých drobnostiach, že nie je dobré, keď otec z miestnosti zabočí doprava, ale lepšie by bolo ísť doľava. Keď sa im nepáči, že je starý, vymeníme ho za mladšieho a podobne,“ hovorí Pavol Minár z reklamnej agentúry.
Test má zistiť, či reklama prezentuje to, čo má, kde sú chyby, nedostatky. „Nedávno sme točili spot a v pôvodnom návrhu sme mali sirénu. Pri teste k nej boli výhrady - podľa respondentov znela veľmi vojensky a na Vianoce by bolo vhodné niečo iné. Testmi zisťujeme, či sa ľudia so spotom stotožnia, alebo ho skôr odmietnu. Dôležité sú testy s respondentmi aj pri prekročení určitého spoločenského tabu,“ hovorí Minár.
Po testoch realizačný tím zvažuje, kto v reklame bude účinkovať, kde sa bude nakrúcať, aké bude oblečenie. Režisér vyberie v castingu hercov. Od reklamnej agentúry dostane presne zadané, či to má byť napríklad mamička pôsobiaca jemným rodičovským dojmom, alebo razantná mamička - dračica.
„Väčšina spotov na Slovensku sa nakrúca v interiéroch. Prenájom ateliéru a stavba scény je lacnejšia ako hľadanie vhodnej lokality a doprava ľudí a techniky na miesto.“ Nakrúcanie trvá od jedného do troch filmovacích dní a potom prídu na rad triky.
Reklamné agentúry nikdy nemajú klientov z rovnakej oblasti. Ak jedna agentúra robí napríklad pre Slovenské telekomunikácie, nemôže robiť pre Eurotel alebo pre Globtel. (rf)