
Nie každý divák má počas filmu trpezlivosť sledovať bloky s desiatimi reklamnými spotmi. Najmä, keď je napätie vo filme vystupňované do krajnosti a na obrazovke sa namiesto rozuzlenia objaví reklama.
V Nemecku si môžu odporcovia reklám kúpiť blokovač reklamy - malý dekóder Fernsehfee, ktorý vo chvíli, keď sa na obrazovke objaví reklama, prepne na televízny kanál, ktorý si vopred zvolíte. Keď sa reklamy skončia, vráti vás k pôvodne sledovanému filmu.
Zázračná škatuľka slúži aj pri nahrávaní na video, čas vysielania reklamy jednoducho nenahráva. (hr)
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Reklama má veľkú moc. Pred rokmi, keď sa Coca-Cola rozhodla pre expanziu do Afriky, bola jej reklamná kampaň taká účinná, že ženy prestávali dojčiť a deti napájali radšej kolou.
Vianočné sviatky sú pre reklamu zlatým obdobím a o priestor v novinách a televízii sa firmy doslova bijú. Ľudia sedia hodiny pred televízormi, sledovanosť je najvyššia a pre zadávateľov reklamy lukratívnejšia - osloví viac potenciálnych klientov. Neprekáža ani, že reklama je o to drahšia.
„Reklamný čas v tomto období máme vypredaný na sto percent,“ tvrdí Petr Volný, riaditeľ reklamnej agentúry IP Bratislava, ktorá zabezpečujúcu reklamu pre Slovenskú televíziu. Počas sviatkov je podiel reklamy podľa neho vyšší asi o 50 percent. Asi desať percent reklám v tomto období tvoria charitatívne reklamy.
Pred sviatkami je zvýšený záujem najmä o reklamu na spotrebný tovar a v tomto roku o reklamy na povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel.
„V medzivianočnom období sú to poďakovania klientom, vinšovačky, ktoré sa objavujú do 6. januára,“ hovorí Volný. Po Troch kráľoch nastáva pokles podľa Volného až na 30 percent normálneho objemu.
Prví záujemcovia o vianočnú reklamu sa začínajú objavovať v októbri, kulminuje to v novembri a začiatkom decembra. „Tento rok sme však boli vypredaní od polovičky septembra, pričom po iné roky je to tak 3 - 4 týždne pred Vianocami.“
Väčšou „dávkou“ reklám divákov zaplavujú súkromné televízie, u nás TV Markíza. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii môže reklama v STV tvoriť 3 percentá z celkového vysielacieho času, v súkromných televíziách je to 12 percent.
„Vianočné sviatky, prelom roka, je z hľadiska reklamy špecifický. Január je slabší mesiac,“ potvrdil aj Juraj Meliš z Centra reklamy TV Markíza.
Cenník reklamy sa zostavuje na základe sledovanosti. Najlukratívnejší čas je medzi siedmou a osmou hodinou večer. V tom čase je reklama najdrahšia (napríklad reklama po hlavných správach v TV Markíza stojí okolo 300-tisíc). Cena reklamy v doobedňajších a poobedňajších hodinách sa počas vianočných sviatkov (off time) niekoľkonásobne zvyšuje.
Súkromné televízie vysielajú reklamu aj počas filmov, niektoré druhy programov však reklama prerušovať nesmie. Sú to napríklad spravodajské relácie či politickopublicistické relácie, ako je SITO, nesmie sa objaviť v strede futbalového zápasu, či prerušiť náboženské vysielanie alebo priamy prenos omše. Reklama nesmie narušiť ani niektoré detské programy.
Ak má film viac ako 45 minút, povoľuje sa jedno prerušenie reklamným blokom. Ak je film dlhší, môže byť reklama aj častejšie, no medzi jej jednotlivými časťami musí uplynúť najmenej 20 minút.
Autor: MIRKA HOROBOVÁ, rf