Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Dva diaľničné úseky budú stáť 77 miliárd

BRATISLAVA - Náklady na stavbu úsekov Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec na diaľnici D 1 formou verejno-súkromného partnerstva odhaduje Slovenská správa ciest na 77 miliárd korún. Táto suma sa však podľa ministerstva dopravy môže po ...

BRATISLAVA - Náklady na stavbu úsekov Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec na diaľnici D 1 formou verejno-súkromného partnerstva odhaduje Slovenská správa ciest na 77 miliárd korún. Táto suma sa však podľa ministerstva dopravy môže po úprave projektov znížiť na 69 miliárd. Vyplýva to zo správy o záveroch štúdie realizovateľnosti financovania projektov diaľnic formou verejno-súkromného partnerstva, ktorú rezort dopravy predložil do pripomienkového konania.

Investičná hodnota úsekov v celkovej dĺžke 93,95 kilometra v cenách roka 2004 na úrovni 69 miliárd sa môže podľa rezortu dopravy zvýšiť, ak sa bude stavať s termínom dokončenia v roku 2010. "V dôsledku urýchleného dokončenia výstavby vrátane nevykonania navrhovaných zmien, rizika nárastu cien a nákladov na ďalšie dva stroje na razenie tunelov, sa cena výstavby môže zvýšiť o 13,9 miliardy," konštatuje rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnota investície sa však podľa ministerstva môže zvýšiť aj v prípade ukončenia stavebných prác v roku 2013, a to vplyvom inflácie, na 91 až 95 miliárd korún.

Finančné prostriedky potrebné na diaľničnú výstavbu však podľa rezortu dopravy nebude možné pokryť príjmami z vyberania mýta. Podľa odhadov ministerstva by totiž koncesionár pri zavedení manuálneho výberu mýta mohol na spomínaných úsekoch vygenerovať nominálne ročné výnosy vo výške od 334 miliónov v roku 2010 do 3,2 miliardy korún v roku 2036.

Rovnaké príjmy očakáva ministerstvo aj pre Národnú diaľničnú spoločnosť pri zavedení elektronického mýta. Z celej diaľničnej siete by však objem príjmu z elektronického mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť mohol predstavovať od 1,86 miliardy v roku 2010 až do 15,5 miliardy korún v roku 2036. Rozdiel medzi nákladmi na výstavbu a príjmami z mýta sa preto podľa rezortu bude musieť dofinancovať z iných zdrojov, napríklad z budúcich štátnych rozpočtov.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomínané úseky stavané formou verejno-súkromného partnerstva schválil aj vybraný poradca Mott MacDonald. Delia sa na osem menších čiastkových úsekov. Ako prvý by sa mal podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Kotuľu stavať úsek D1 Hubová - Ivachnová, ktorého dĺžka je 15,46 kilometra. Stavebné práce by sa podľa Kotuľu mali začať v polovici budúceho roku, ich ukončenie sa predpokladá v roku 2009. (sita)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Mesto mladých čaká na teba: buď vysokoškolákom v Nitre!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Začni svoju budúcnosť v Prahe! Staň sa špičkovým ekonómom!
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. Fakulta orientovaná na pútavú výučbu prepojenú s praxou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 772
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 350
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 020
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 006
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 831
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 571
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 178
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 870
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 166
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 872
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

10 h

OĽaNO by volilo podstatne menej ľudí.

8 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Zavolajte mi vedcov

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

U Matoviča nepožívajú vedci a odborníci vyšší status ako v režime Fica.

14 h