Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Trate modernizujeme pridraho

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov ..

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov nižšie. Zaostávanie v modernizácii dráhy, ktoré Slovensko môže na čas obrať o výhodu tranzitnej krajiny, podľa Železníc spomaľuje a predražuje najmä náročný terén a environmentálne zákony.

Podľa hovorkyne železníc Nely Blaškovej sa hornaté Slovensko z hľadiska profilu krajiny nemôže porovnávať napríklad s rovinatým Poľskom. "Modernizácia dráhy navyše neznamená len položenie nových koľajníc, ale aj výstavbu podchodov, nadchodov a rôznych mimoúrovňových križovatiek, ako aj budovanie rôznych protihlukových bariér," povedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenskom vedú tri veľké európske železničné koridory. Modernizácia slovenskej časti V. európskeho koridoru, ktorá sa tiahne od Bratislavy severom Slovenska do Čiernej nad Tisou, bude podľa Blaškovej stáť približne dve miliardy eur. Kedy sa práce ukončia však odhadnúť nevedela. "Po Žilinu by sme sa mali dostať do roku 2012," povedala.

V najbližších dvoch rokoch si obnova dráhy podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyžiada vyše 20 miliárd korún. Za tieto peniaze by sa mal zmodernizovať úsek medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Až 85 percent týchto peňazí sa môže hradiť z eurofondov. Časť peňazí sa prefinancuje z dobiehajúcich programov v rámci predvstupového fondu ISPA. Zvyšok pôjde z Kohézneho fondu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa hovorkyne železníc sa modernizáciou tratí, ktoré sú súčasťou európskych koridorov, zrýchli diaľková osobná, ako aj tranzitná nákladná doprava zo súčasných 120 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu.

Modernizácia sa premietne aj do poplatkov, ktoré železnice pýtajú od dopravných firiem. Dopravcovia, najmä nákladní, pritom už teraz radšej jazdia cez Maďarsko alebo Česko, kde sú poplatky za používanie koľajníc oveľa nižšie a trate modernejšie ako na Slovensku. Napríklad Česi za posledných desať rokov takmer kompletne zmodernizovali úsek medzi Děčínom na západných hraniciach a Břeclavou na východe a významne pokročili aj na severojužného ťahu medzi Břeclavou a Ostravou.

(dc)

Príklady cien v európskych krajinách

Prevádzkovateľ dráhy Cena* /km
B-Rail Belgicko 1,59 eur
Banestyrelsen Dánsko 3,33 eur
Banverket Švédsko 1,68 eur
ČD Česká republika 4,98 eur
CFL Luxemburgsko 2,85 eur
DB Netz Nemecko 2,97 eur
Jernbaneverket Nórsko 1,86 eur
MAV Maďarsko 1,53 eur
ÖBB Rakúsko 3,53 eur
PLK Poľsko 11,71 eur
ProRail Holandsko 0,38 eur
REFER Portugalsko 1,91 eur
RFF Francúzsko 2,27 eur
RFI Taliansko 1,76 eur
RHK Fínsko 3,48 eur
SBB Švajčiarsko 3,90 eur
Železnice SR 8,69 eur

Náklady na modernizáciu železnice (medzinárodné koridory)

Skryť Vypnúť reklamu
Úsek Náklady Termín dokončenia
Bratislava Rača - Šenkvice 45,4 milióna eur ukončenie v roku 2005
Cífer - Šenkvice vrátane staníc na úseku Bratislava -Trnava 153,4 milióna eur ukončenie v roku 2007
Trnava - Piešťany 129,2 milióna eur ukončenie v roku 2007
Piešťany - Nové Mesto nad Váhom 89,3 milióna eur začiatok koncom roka 2004
Žilina - Krásno nad Kysucou 105 milióna eur začiatok koncom roka 2005
spolu 522 miliónov eur

Zdroj: MDPT SR, foto - tasr

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  2. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 287
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 676
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 329
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 849
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 602
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 147
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 192
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 829
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 372
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


13 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


4 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


3 h
Skryť Zatvoriť reklamu