Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Trate modernizujeme pridraho

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov ..

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov nižšie. Zaostávanie v modernizácii dráhy, ktoré Slovensko môže na čas obrať o výhodu tranzitnej krajiny, podľa Železníc spomaľuje a predražuje najmä náročný terén a environmentálne zákony.

Podľa hovorkyne železníc Nely Blaškovej sa hornaté Slovensko z hľadiska profilu krajiny nemôže porovnávať napríklad s rovinatým Poľskom. "Modernizácia dráhy navyše neznamená len položenie nových koľajníc, ale aj výstavbu podchodov, nadchodov a rôznych mimoúrovňových križovatiek, ako aj budovanie rôznych protihlukových bariér," povedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenskom vedú tri veľké európske železničné koridory. Modernizácia slovenskej časti V. európskeho koridoru, ktorá sa tiahne od Bratislavy severom Slovenska do Čiernej nad Tisou, bude podľa Blaškovej stáť približne dve miliardy eur. Kedy sa práce ukončia však odhadnúť nevedela. "Po Žilinu by sme sa mali dostať do roku 2012," povedala.

V najbližších dvoch rokoch si obnova dráhy podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyžiada vyše 20 miliárd korún. Za tieto peniaze by sa mal zmodernizovať úsek medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Až 85 percent týchto peňazí sa môže hradiť z eurofondov. Časť peňazí sa prefinancuje z dobiehajúcich programov v rámci predvstupového fondu ISPA. Zvyšok pôjde z Kohézneho fondu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa hovorkyne železníc sa modernizáciou tratí, ktoré sú súčasťou európskych koridorov, zrýchli diaľková osobná, ako aj tranzitná nákladná doprava zo súčasných 120 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu.

Modernizácia sa premietne aj do poplatkov, ktoré železnice pýtajú od dopravných firiem. Dopravcovia, najmä nákladní, pritom už teraz radšej jazdia cez Maďarsko alebo Česko, kde sú poplatky za používanie koľajníc oveľa nižšie a trate modernejšie ako na Slovensku. Napríklad Česi za posledných desať rokov takmer kompletne zmodernizovali úsek medzi Děčínom na západných hraniciach a Břeclavou na východe a významne pokročili aj na severojužného ťahu medzi Břeclavou a Ostravou.

(dc)

Príklady cien v európskych krajinách

Prevádzkovateľ dráhy Cena* /km
B-Rail Belgicko 1,59 eur
Banestyrelsen Dánsko 3,33 eur
Banverket Švédsko 1,68 eur
ČD Česká republika 4,98 eur
CFL Luxemburgsko 2,85 eur
DB Netz Nemecko 2,97 eur
Jernbaneverket Nórsko 1,86 eur
MAV Maďarsko 1,53 eur
ÖBB Rakúsko 3,53 eur
PLK Poľsko 11,71 eur
ProRail Holandsko 0,38 eur
REFER Portugalsko 1,91 eur
RFF Francúzsko 2,27 eur
RFI Taliansko 1,76 eur
RHK Fínsko 3,48 eur
SBB Švajčiarsko 3,90 eur
Železnice SR 8,69 eur

Náklady na modernizáciu železnice (medzinárodné koridory)

Skryť Vypnúť reklamu
Úsek Náklady Termín dokončenia
Bratislava Rača - Šenkvice 45,4 milióna eur ukončenie v roku 2005
Cífer - Šenkvice vrátane staníc na úseku Bratislava -Trnava 153,4 milióna eur ukončenie v roku 2007
Trnava - Piešťany 129,2 milióna eur ukončenie v roku 2007
Piešťany - Nové Mesto nad Váhom 89,3 milióna eur začiatok koncom roka 2004
Žilina - Krásno nad Kysucou 105 milióna eur začiatok koncom roka 2005
spolu 522 miliónov eur

Zdroj: MDPT SR, foto - tasr

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Faculty of Management Comenius University in Bratislava
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 24 586
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 571
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 328
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 11 780
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 11 040
  6. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 408
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 877
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 680
  9. Nové číslo Historickej revue 7 350
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu