BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov nižšie. Zaostávanie v modernizácii dráhy, ktoré Slovensko môže na čas obrať o výhodu tranzitnej krajiny, podľa Železníc spomaľuje a predražuje najmä náročný terén a environmentálne zákony.
Podľa hovorkyne železníc Nely Blaškovej sa hornaté Slovensko z hľadiska profilu krajiny nemôže porovnávať napríklad s rovinatým Poľskom. "Modernizácia dráhy navyše neznamená len položenie nových koľajníc, ale aj výstavbu podchodov, nadchodov a rôznych mimoúrovňových križovatiek, ako aj budovanie rôznych protihlukových bariér," povedala.
Slovenskom vedú tri veľké európske železničné koridory. Modernizácia slovenskej časti V. európskeho koridoru, ktorá sa tiahne od Bratislavy severom Slovenska do Čiernej nad Tisou, bude podľa Blaškovej stáť približne dve miliardy eur. Kedy sa práce ukončia však odhadnúť nevedela. "Po Žilinu by sme sa mali dostať do roku 2012," povedala.
V najbližších dvoch rokoch si obnova dráhy podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyžiada vyše 20 miliárd korún. Za tieto peniaze by sa mal zmodernizovať úsek medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Až 85 percent týchto peňazí sa môže hradiť z eurofondov. Časť peňazí sa prefinancuje z dobiehajúcich programov v rámci predvstupového fondu ISPA. Zvyšok pôjde z Kohézneho fondu.
Podľa hovorkyne železníc sa modernizáciou tratí, ktoré sú súčasťou európskych koridorov, zrýchli diaľková osobná, ako aj tranzitná nákladná doprava zo súčasných 120 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu.
Modernizácia sa premietne aj do poplatkov, ktoré železnice pýtajú od dopravných firiem. Dopravcovia, najmä nákladní, pritom už teraz radšej jazdia cez Maďarsko alebo Česko, kde sú poplatky za používanie koľajníc oveľa nižšie a trate modernejšie ako na Slovensku. Napríklad Česi za posledných desať rokov takmer kompletne zmodernizovali úsek medzi Děčínom na západných hraniciach a Břeclavou na východe a významne pokročili aj na severojužného ťahu medzi Břeclavou a Ostravou.
(dc)
Príklady cien v európskych krajinách
Prevádzkovateľ dráhy | Cena* /km |
B-Rail Belgicko | 1,59 eur |
Banestyrelsen Dánsko | 3,33 eur |
Banverket Švédsko | 1,68 eur |
ČD Česká republika | 4,98 eur |
CFL Luxemburgsko | 2,85 eur |
DB Netz Nemecko | 2,97 eur |
Jernbaneverket Nórsko | 1,86 eur |
MAV Maďarsko | 1,53 eur |
ÖBB Rakúsko | 3,53 eur |
PLK Poľsko | 11,71 eur |
ProRail Holandsko | 0,38 eur |
REFER Portugalsko | 1,91 eur |
RFF Francúzsko | 2,27 eur |
RFI Taliansko | 1,76 eur |
RHK Fínsko | 3,48 eur |
SBB Švajčiarsko | 3,90 eur |
Železnice SR | 8,69 eur |
Náklady na modernizáciu železnice (medzinárodné koridory)
Úsek | Náklady | Termín dokončenia |
Bratislava Rača - Šenkvice | 45,4 milióna eur | ukončenie v roku 2005 |
Cífer - Šenkvice vrátane staníc na úseku Bratislava -Trnava | 153,4 milióna eur | ukončenie v roku 2007 |
Trnava - Piešťany | 129,2 milióna eur | ukončenie v roku 2007 |
Piešťany - Nové Mesto nad Váhom | 89,3 milióna eur | začiatok koncom roka 2004 |
Žilina - Krásno nad Kysucou | 105 milióna eur | začiatok koncom roka 2005 |
spolu | 522 miliónov eur |
Zdroj: MDPT SR, foto - tasr