Trate modernizujeme pridraho

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov ..

BRATISLAVA - Železnica sa na Slovensku modernizuje drahšie a pomalšie ako v okolitých krajinách. Kilometer novej dráhy stojí v priemere 230 miliónov korún, kým v okolitých krajinách sú podľa samotných Železníc Slovenskej republiky náklady o 50 miliónov nižšie. Zaostávanie v modernizácii dráhy, ktoré Slovensko môže na čas obrať o výhodu tranzitnej krajiny, podľa Železníc spomaľuje a predražuje najmä náročný terén a environmentálne zákony.

Podľa hovorkyne železníc Nely Blaškovej sa hornaté Slovensko z hľadiska profilu krajiny nemôže porovnávať napríklad s rovinatým Poľskom. "Modernizácia dráhy navyše neznamená len položenie nových koľajníc, ale aj výstavbu podchodov, nadchodov a rôznych mimoúrovňových križovatiek, ako aj budovanie rôznych protihlukových bariér," povedala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskom vedú tri veľké európske železničné koridory. Modernizácia slovenskej časti V. európskeho koridoru, ktorá sa tiahne od Bratislavy severom Slovenska do Čiernej nad Tisou, bude podľa Blaškovej stáť približne dve miliardy eur. Kedy sa práce ukončia však odhadnúť nevedela. "Po Žilinu by sme sa mali dostať do roku 2012," povedala.

V najbližších dvoch rokoch si obnova dráhy podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyžiada vyše 20 miliárd korún. Za tieto peniaze by sa mal zmodernizovať úsek medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Až 85 percent týchto peňazí sa môže hradiť z eurofondov. Časť peňazí sa prefinancuje z dobiehajúcich programov v rámci predvstupového fondu ISPA. Zvyšok pôjde z Kohézneho fondu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hovorkyne železníc sa modernizáciou tratí, ktoré sú súčasťou európskych koridorov, zrýchli diaľková osobná, ako aj tranzitná nákladná doprava zo súčasných 120 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu.

Modernizácia sa premietne aj do poplatkov, ktoré železnice pýtajú od dopravných firiem. Dopravcovia, najmä nákladní, pritom už teraz radšej jazdia cez Maďarsko alebo Česko, kde sú poplatky za používanie koľajníc oveľa nižšie a trate modernejšie ako na Slovensku. Napríklad Česi za posledných desať rokov takmer kompletne zmodernizovali úsek medzi Děčínom na západných hraniciach a Břeclavou na východe a významne pokročili aj na severojužného ťahu medzi Břeclavou a Ostravou.

(dc)

Príklady cien v európskych krajinách

Prevádzkovateľ dráhy Cena* /km
B-Rail Belgicko 1,59 eur
Banestyrelsen Dánsko 3,33 eur
Banverket Švédsko 1,68 eur
ČD Česká republika 4,98 eur
CFL Luxemburgsko 2,85 eur
DB Netz Nemecko 2,97 eur
Jernbaneverket Nórsko 1,86 eur
MAV Maďarsko 1,53 eur
ÖBB Rakúsko 3,53 eur
PLK Poľsko 11,71 eur
ProRail Holandsko 0,38 eur
REFER Portugalsko 1,91 eur
RFF Francúzsko 2,27 eur
RFI Taliansko 1,76 eur
RHK Fínsko 3,48 eur
SBB Švajčiarsko 3,90 eur
Železnice SR 8,69 eur

Náklady na modernizáciu železnice (medzinárodné koridory)

SkryťVypnúť reklamu
Úsek Náklady Termín dokončenia
Bratislava Rača - Šenkvice 45,4 milióna eur ukončenie v roku 2005
Cífer - Šenkvice vrátane staníc na úseku Bratislava -Trnava 153,4 milióna eur ukončenie v roku 2007
Trnava - Piešťany 129,2 milióna eur ukončenie v roku 2007
Piešťany - Nové Mesto nad Váhom 89,3 milióna eur začiatok koncom roka 2004
Žilina - Krásno nad Kysucou 105 milióna eur začiatok koncom roka 2005
spolu 522 miliónov eur

Zdroj: MDPT SR, foto - tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu