Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Ceny benzínu a nafty určuje voľný trh

Delcomunne: Keby Slovnaft predražoval, po príležitosti by skočila konkurencia. Rafinéria OMV je 45 kilometrov od Bratislavy, sme na jednom trhuBenzín a nafta sú čoraz drahšie, spotrebitelia a ministerstvo financií z toho obviňujú Slovnaft, dominantného ..

Delcomunne: Keby Slovnaft predražoval, po príležitosti by skočila konkurencia. Rafinéria OMV je 45 kilometrov od Bratislavy, sme na jednom trhuBenzín a nafta sú čoraz drahšie, spotrebitelia a ministerstvo financií z toho obviňujú Slovnaft, dominantného hráča na trhu. Slovnaft je v rukách petrochemickej skupiny MOL. "Ceny ropných produktov určuje jeden z najlepšie fungujúcich trhov na svete," tvrdí riaditeľ pre stratégiu skupiny MOL MICHEL-MARC DELCOMMUNE, pôvodom Belgičan. Ceny motorových palív a ropy sa podľa neho menia každú minútu. "Vo svete je každodenný dopyt 82 miliónov barelov, takže viac likvidný trh len ťažko možno nájsť. Ceny na tomto trhu sa premietajú do maloobchodných cien vzhľadom na spotrebné dane a daň z pridanej hodnoty, ktoré predstavujú viac ako 60 percent z maloobchodnej ceny." Cenotvorbu obhajuje návratnosťou kapitálu.

Na Slovensku sledujeme výrazné cenové pohyby benzínov a nafty. Kým v Čechách sa zlacňuje, u nás sa zdražuje. Aké máte vysvetlenie?

Dôvodom sú lokálne faktory. Český trh je iný ako slovenský. Je menej rozvinutý. Jedným z dôvodov je, že česká vláda vlastní podiely napríklad vo firmách Unipetrol a Čepro. Tieto podniky nie sú manažované ako súkromné spoločnosti, to znamená, že návratnosť kapitálu u nich nie je adekvátna. Konečným výsledkom je to, že české ceny sú nepriamo dotované cez štátny rozpočet. Keby boli všetci hráči na českom trhu v rukách súkromných akcionárov, boli by vyššie reálne požiadavky aj na návratnosť kapitálu, a to by malo vplyv na ceny.


Minister financií Mikloš tvrdí, že zdražovanie motorových palív je z vašej strany demonštratívne a že ním len chcete ukázať, kam až viete zájsť. Váš vzťah s vládnou mocou sa zrejme nevyvíja najlepším možným smerom.

Ako zahraničný investor môžeme povedať, že práca vašej vlády za uplynulých päť rokov bola z hľadiska hospodárskej politiky excelentná. V tom sa asi zhodnú všetci ekonomickí experti. Som Belgičan a udalosti na Slovensku sledujem veľmi podrobne. Pochádzam z južnej časti Belgicka, ktorá by sa dala prirovnať k Slovensku za federácie. Pozerám sa na vašu krajinu od jej vzniku a môžem povedať, že rozhodnutie ministerstva financií vo veci Slovnaftu nie je v súlade s tým, čo som tu videl v uplynulých piatich rokoch. Myslím si, že to sledujú aj iní zahraniční investori.


Slovnaftu hrozí od štátu pokuta za zdražovanie benzínov a nafty.

Závery kontroly, na základe ktorej chce ministerstvo financií dať pokutu, nie je v súlade so zásadami politiky voľného trhu. V rámci Európskej únie je len jeden jednotný trh. Je veľmi dôležité pochopiť, že ak by Slovnaft predával za premrštené ceny, ako to tvrdí ministerstvo financií, hociktorá iná rafinéria v okruhu 500 alebo 600 kilometrov by skočila po tejto príležitosti a vytlačia nás z trhu. Bratislava je len 45 kilometrov od OMV pri Viedni.


Slovnaft má však na slovenskom trhu dominantné postavenie.

Nemyslím si, že je postavenie Slovnaftu až také výrazné. Slovnaft dnes predáva ropné produkty v Rakúsku či Bavorsku, a naopak, rakúske, bavorské či české rafinérie predávajú svoje produkty na Slovensku. Toky tovarov teda nepoznajú hranice ani národnosť. Sú to komodity, ktoré idú tam, kde za ne zákazníci zaplatia najlepšiu cenu. Stále sa pritom musíme pozerať na konkurenciu, pretože zákazník v našom odvetví nie je lojálny a za kvalitu chce platiť čo najmenej. Nemáme také postavenie ako napríklad Microsoft, ktorý ako jediný predáva Windows. Predávame rovnaké produkty ako české, rakúske či bavorské rafinérie.


Cenotvorba je len jedným z radu problémov skupiny MOL na Slovensku. Okrem kontroly z ministerstva financií ste mali problémy s upisovaním akcií Slovnaftu, dostali ste aj pokutu od Úradu pre finančný trh. Podniká sa vám na Slovensku dobre?

Nastúpil som do MOL-u v októbri 1999 a 18. decembra sme sa spolu s generálnym riaditeľom podpísali pod ponuku kúpiť Slovnaft. Pri spätnom pohľade na uplynulé roky som stále optimista. Mali sme dva konflikty, ktoré treba od seba oddeliť. Prvý súvisí s tým, čo sa stalo na kapitálovom trhu v Bratislave. Bolo to niečo, čo je typické pre kapitálové trhy, kde neprebieha veľa podobných operácií. Legislatíva nebola práve jednoznačná. To je minulosť, ale to, čo sa deje teraz, je základné nepochopenie, ako funguje otvorený trh. V žiadnom prípade nechceme byť diskriminovaní. Podnikáme v odvetví, kde je líder trhu z Texasu stokrát väčší ako MOL a Slovnaft dohromady. Bojujeme s obrami a naše označenie za dominantného hráča nie je tým najsprávnejším označením.


Slovnaft vlani dosahoval rekordné zisky. Koľko percent konsolidovaného zisku tvorí skupina MOL na Slovensku?

Minulý rok bol výnimočný. Od 1. januára 2005 sme prijali požiadavky Európskej únie na kvalitu. Slovnaft bol schopný produkovať napríklad odsírenú naftu ešte v roku 2004 a zásobovať ňou rakúsky a nemecký trh. Takže zisk Slovnaftu pochádzal najmä z exportu a zo znižovania nákladov. Ale aby som odpovedal na otázku, očakávame, že Slovnaft bude reprezentovať štvrtinu zisku skupiny MOL. Hospodárske výsledky oficiálne oznámime 11. februára.


Skupina MOL podpísala kontrakty so spoločnosťou LukOil a odstavila tak svojho dodávateľa Jukos. Prečo?

Kontrakt s Jukosom platí, ale Jukos nás informoval, že momentálne ho nedokáže plniť. MOL mal vždy niekoľko dodávateľov. V minulosti bol Jukos hlavným dodávateľom. V niektorých rokoch sme od neho dovážali vyše 60 percent našej spotreby ropy, ale vždy sme mali excelentné vzťahy aj s inými ruskými dodávateľmi. Medzi nimi bol aj LukOil, ktorý je teraz pre nás jednotkou.


Zmenia sa spolu s dodávateľom aj ceny na pumpách?

Nie, technicky ide o tú istú ropu zo západnej Sibíri. Volá sa zmes Ural. Je to zmes ropy ťaženej v regióne. Nevidím dôvod, prečo by sa mala meniť cena alebo nebodaj kvalita palív z titulu zmeny dodávateľa. Trhová cena je trhová cena, tú neurčuje meno dodávateľa, ale kvalita suroviny, ponuka a dopyt.


Najväčším regionálnym konkurentom skupiny MOL je bezpochyby OMV. Kto vyhráva?

(Smiech) "Zákazník rozhodne, kto vyhrá. Náš trhový podiel na Slovensku a v Maďarsku je 40 percent. OMV je na Slovensku číslo dva a v Maďarsku číslo tri. Predávame prakticky tie isté produkty. Spomínali ste vysoké zisky Slovnaftu vlani, nezabúdajte však na jeho straty v roku 1999. Myslím, že Slovnaft urobil veľmi dôležitý pokrok, aby fungoval efektívne."

Bojisko skupín MOL a OMV sa presunulo do Poľska. MOL je jedným zo záujemcov o najväčšiu rafinérsku skupinu v strednej Európe - PKN Orlen. Varšava jej privatizáciu zastavila, ako sa na to dívate?

Stretol som sa s poľským štátnym tajomníkom pre oblasť privatizácie, keď MOL uvádzal svoje akcie na varšavskú burzu. Povedal mi, že v Poľsku chcú najprv rozhodnúť o budúcnosti energetickej politiky. Nejde iba o ropu, tá je dôležitá len pri motorových palivách, olejoch a plastoch. Ide napríklad aj o plyn. Energetická politika zahŕňa aj zložitú jadrovú energetiku. Nie som si istý, či budeme čakať navždy. Svoje plány na roky 2006 až 2008 oznámime v októbri. Stratégiu pre Poľsko vypracujeme alternatívne. Poľský trh reprezentuje tretinu rastového potenciálu v strednej Európe. Skupina ako MOL-Slovnaft nemôže ignorovať takúto príležitosť. Nezabúdajte, že sme regionálna spoločnosť, nemôžeme sa rovnať obrovským koncernom, ktoré hľadajú príležitosti v Číne, Indii alebo Brazílii. V Poľsku budeme s alebo bez PKN Orlen.


Ktorá časť skupiny MOL je pre vás najdôležitejšia?

Pre nás je každá stredoeurópska krajina dôležitá. Samozrejme, štáty ako Slovensko, Maďarsko, Litva či Chorvátsko predstavujú trhy, na ktorých chceme byť lídrom. A sú aj iné krajiny, ako Česko alebo Rumunsko, kde chceme byť významným hráčom na trhu, či už vo veľko- alebo maloobchode. Dôležité sú tiež naše aktivity v Pakistane, na západnej Sibíri, v Jemene a Kazachstane.


Plánujete zmenu značky, alebo budete ďalej podnikať pod rôznymi lokálnymi obchodnými menami?

Je to zložitá otázka. Prirovnal by som ju napríklad k pivovarníckemu trhu. Niektoré pivovary sa vybrali cestou zastrešovania desiatok značiek, no sú pivovarnícke skupiny, ktoré zjednotili všetko pod jednu značku a sú úspešné. Nechceme byť vnímaní len ako maďarská, ale európska skupina. Sme v strede rozhodovacieho procesu o tom, aké značky budeme používať, či už na úrovni produktovej alebo podnikovej.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 21 397
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 11 497
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 815
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 540
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 8 124
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 080
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 916
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 558
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 371
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 4 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tomasz Komenda nemal nikdy problémy so zákonom, nikdy neplatil ani len pokutu za jazdu načierno. Za stratené roky vo väzení mu nedávno súd prisúdil odškodné od štátu asi tri milióny eur.

Justičný omyl, ktorý pobúril Poľsko.

26. feb

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

4 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Očkovacia stratégia je dielo skazy

Zuzana Kepplová.

Strhla sa klasická východoeurópska lobovačka.

5 h
Demänovská ľadová jaskyňa, vľavo v roku 2017, vpravo v roku 2020.

Ako sa zmení Slovensko

26. feb