Prvá kontrola, ktorá sledovala obdobie od začiatku roku 2002 do konca septembra 2004, skonštatovala, že Slovnaft zneužíval svoje dominantné postavenie na trhu a neoprávnene sa obohacoval na úkor zákazníkov. Vyrátal mu za to pokutu vo výške 1,3 miliardy korún.
"Ministerstvo financií má podozrenie, že Slovnaft pokračuje v zneužívaní svojho dominantného postavenia a porušovaní zákona o cenách," vyhlásil Mikloš včera na tlačovej besede.
Jeho rezort preto pristúpil k trom krokom. Prvým je spomínaná druhá cenová kontrola, po ktorej by v prípade pozitívneho nálezu malo nasledovať regulovanie cien. Okrem toho chce ministerstvo začať konanie vo veci vydania neoprávneného obohatenia, čím by sa suma, ktorú už má Slovnaft zaplatiť, zhruba zdvojnásobila. Tretím opatrením majú byť rokovania s ministerstvom hospodárstva, aby sa zistilo, či existujúce zásobníky ropných produktov nie je možné prenajať konkurentom Slovnaftu.
Cenová regulácia
Keby sa potvrdilo, že Slovnaft aj po 1. októbri minulého roku pokračoval v praktikách, ktoré ministerstvo financií považuje za zneužívanie dominantného postavenia, zrejme by dostal ďalšiu pokutu. Zároveň by však ministerstvo pristúpilo k regulácii cien. "Sú dve možnosti - buď určiť pevnú, alebo maximálnu cenu. Ak by k regulácii došlo, zrejme by sme vybrali druhú možnosť," povedal minister.
Reguláciu cien zákon umožňuje, ak vznikne mimoriadna trhová situácia, ak dôjde k ohrozeniu trhu vplyvom nedostatočne rozvinutého konkurenčného prostredia, ak si to vyžaduje verejný záujem, alebo ak existujú väzby medzi predávajúcim a kupujúcim. V prípade cenotvorby Slovnaftu vidí ministerstvo naplnenie prvých troch kritérií.
Analytik ING DSS Pavol Ondriska nie je predstavou cenovej regulácie nadšený. "Nie som presvedčený, či by v konečnom dôsledku z regulácie vyťažil spotrebiteľ," povedal. Ako však dodal, je to zložitá problematika, ktorá si vyžaduje podrobné analýzy. "Nevieme napríklad, či by sa regulované ceny stanovovali raz ročne ako v prípade plynu, alebo viackrát, ani to, na aké dlhé obdobie by sa mala regulácia zaviesť," dodal.
Bezdôvodné obohatenie
Uložená pokuta bola trestom za zneužívanie postavenia. Neznamená to však, že Slovnaft si na ňu môže zarábať vysokými cenami. "Začíname konanie podľa zákona o cenách, ktorý hovorí, že uložením pokuty nie je dotknuté právo na vrátenie bezdôvodného obohatenia tomu, na čí úkor sa získalo," povedal Mikloš. Preto si chce od rafinérie vypýtať zhruba 1,5 miliardy korún, ktoré mala neoprávnene zarobiť od roku 2002 do septembra minulého roku.
Slovnaft na to nereagoval. "Keď dostaneme rozhodnutie, že máme túto sumu uhradiť, vyjadríme sa," povedala hovorkyňa firmy Kristína Félová.
Bezdôvodné obohatenie by sa podľa zákona malo vrátiť tomu, na čí úkor sa získalo. Technicky však podľa Mikloša nie je možné každému motoristovi vrátiť časť peňazí, ktoré pretankoval. V takom prípade by mali peniaze putovať do štátneho rozpočtu.
Ako vrátiť peniaze
"V žiadnom prípade to však nerobíme preto, aby sme zvýšili príjmy rozpočtu," podčiarkol minister. Bude preto hľadať spôsob, ako peniaze vrátiť motoristom aspoň nepriamo. Do úvahy prichádza aj zníženie spotrebných daní. Pravdepodobne by to bolo len dočasné, Mikloš to však odmietol ďalej komentovať, keďže zatiaľ ide len o teoretickú možnosť.
Po nižšej dani volajú opozičné strany. Ešte včera sa ozval Smer, ktorého šéf Róbert Fico odkázal Miklošovi, že za vysoké ceny môže rovnako ako Slovnaft a vyzval ho na zníženie spotrebných daní.
Spotrebná daň sa naposledy menila v auguste 2003 a odvtedy na kolísanie cien benzínu a nafty nijako nevplývala. Dnes je benzín dokonca lacnejší, ako bol po ostatnom zvýšení daní.
Minister odmietol úvahy o znižovaní cien benzínu úpravou daní. "Keď sme robili daňovú reformu, robili sme ju s tým, že budeme mať nižšie priame dane a vyššie nepriame dane. Celkovo máme najnižšie daňové a odvodové zaťaženie v celej európskej dvadsaťpäťke."
Za ministrom a jeho krokmi proti Slovnaftu stoja aj najväčší priemyselníci združení v Klube 500. Vrátenie neoprávnene získaných peňazí medzi ľudí navrhujú formou nejakej verejnoprospešnej investície.