Zo Cyrana nikto neodíde s dlhým nosom

Slovenské národné divadlo o Edmond Rostand: Cyrano z Bergeracu o Preklad: Ľubomír Feldek o Úprava: Vladimír Morávek, Martin Porubjak o Dramaturgia: Martin Porubjak o Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková o Hudba: Daniel Fikejz o Réžia: Vladimír Morávek ...

Diana Mórová a Martin Huba. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ

Slovenské národné divadlo o Edmond Rostand: Cyrano z Bergeracu o Preklad: Ľubomír Feldek o Úprava: Vladimír Morávek, Martin Porubjak o Dramaturgia: Martin Porubjak o Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková o Hudba: Daniel Fikejz o Réžia: Vladimír Morávek a.h. o Hrajú: Martin Huba, Robert Roth, Diana Mórová, Eva Krížiková, Ján Kroner, Stano Dančiak, Marián Geišberg, Dušan Tarageľ a ďalší o Premiéra 22. a 23. januára

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Režisér Vladimír Morávek, známy enfant terrible českých divadelných scén, šokoval svojím prístupom ku klasike odbornú i laickú divadelnú verejnosť toľkokrát a na toľko spôsobov, že som sa pred jeho víkendovou bratislavskou premiérou cítila pripravená na čokoľvek. Opäť však prekvapil - tentoraz veľmi čistou, konzervatívnou a k autorovi pietnou inscenáciou.

SkryťVypnúť reklamu

Rostandov Cyrano z Bergeracu je natoľko známym, populárnym a divácky atraktívnym titulom, až je zvláštne, že sa na Slovensku dosiaľ inscenoval len trikrát (a s vyše dvadsaťročnými odstupmi!). Jeho štvrté uvedenie prichádza krátko po derniére dlhoročne úspešnej astorkárskej inscenácie a pre tvorcov prináša všetky výhody i úskalia oživovania textov "najslávnejších zo slávnych" - na jednej strane zaručenú pozornosť a záujem publika, na strane druhej však o čosi silnejšiu nevyhnutnosť obhájiť vlastnú interpretáciu v konfrontácii s tradíciou a svojimi predchodcami.

Cyrano je totiž legenda podobná Hamletovi - každý má pocit, že ho pozná; vie, o čom má byť a ako má vyzerať.

Pre tých, ktorí do divadla vchádzajú s príliš jasnou predstavou o Cyranovom vzhľade a temperamente, sformovanou podľa jeho slávnych predstaviteľov z divadla i filmového plátna, bude možno jeho najnovšia podoba v podaní Martina Hubu spočiatku ťažšie stráviteľná. Jeho Cyrano neprestajne vyráža do útoku; je nervný a cholerický, no popri prívale energie postupne ponúkne aj intímnejšie tóny a civilnejšie polohy, v ktorých presvedčí a dojme.

SkryťVypnúť reklamu

Diana Mórová (Roxana) i Robert Roth (Kristián) mu kvalitne a disciplinovane sekundujú a spolu sa im darí vytvárať uveriteľný a správne tragikomický ľúbostný "trojuholník"; popri nich však tentoraz treba spomenúť a vyzdvihnúť celý súbor. Morávek opäť dokázal, že je majstrovským dirigentom davových scén a jeho odvaha obsadiť i menšie úlohy zvučnými hereckými menami priniesla ovocie v podobe harmonických hromadných celkov aj individuálnych výstupov, kde každý napĺňa, no neprekračuje rámec a význam svojej postavy.

K živosti charakterov výrazne prispieva vynikajúci preklad Ľubomíra Feldeka, ktorý je moderný, hovorový i poetický bez toho, aby strácal hravosť a vtip. Za ľahkosť jeho alexandrínov by sa iste nehanbil ani samotný "majster pera a jazyka" Cyrano.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším významným "hráčom" je v predstavení hudobná zložka, ktorá množstvom výrazových prostriedkov od dojímavého detského spevu a capella po neotesaný rytmus harmoniky výrazne určuje atmosféru a úspešne pracuje na divákových emóciách. Romantickú náladu umocňuje i šťastné rozhodnutie posunúť výtvarnú štylizáciu predstavenia do 19. storočia. Kostýmy i scéna veľmi funkčne evokujú idylicko-melancholický šarm secesného Paríža.

Morávkov Cyrano je esteticky i interpretačne vyváženým celkom, na ktorom je sympatické, že nechce byť ničím iným, než je - jednoduchým a pekným nadčasovým romantickým príbehom o láske a cti. Možno tak trochu rozprávka pre dospelých, ale spektakulárna, decentne vtipná a divadelne profesionálna v každom ohľade.

Svoje miesto na doskách Národného divadla si plne zaslúži a dáva nádej, že nielen romantici, ale ani milovníci klasiky a inteligentného divadla z neho tentoraz nebudú odchádzať s dlhým nosom.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: SOŇA ULIČNÁ(Autorka je teatrologička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 336
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 886
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 189
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 589
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 447
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 721
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu