BRATISLAVA - Ceny benzínu možno budú podliehať štátnej regulácii podobne ako ceny plynu či elektriny. Až do takého extrému je ochotný zájsť minister financií Ivan Mikloš, ak Slovnaft nezmení svoj prístup k cenám. Jednou z možností je určiť maximálnu cenu pohonných látok.
"Ministerstvo financií má podozrenie, že Slovnaft pokračuje v zneužívaní svojho dominantného postavenia a porušovaní zákona o cenách," vyhlásil Mikloš. Odvolal sa pritom na fakt, že kým v Česku Slovnaft zlacnil svoj benzín od začiatku roka o 2,4 percenta, na Slovensku ceny o 4,9 percenta zvýšil.
Ministerstvo po kontrole prišlo k záveru, že firma sa od roku 2002 do konca septembra 2004 neoprávnene obohacovala na úkor motoristov, za čo jej dalo pokutu 1,3 miliardy korún. Teraz chce rafinériu kontrolovať za obdobie od októbra 2004.
Hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová povedala, že firma je tak ako doteraz "otvorená aj najnovšej kontrole ohlásenej ministerstvom financií". Dúfa však, že táto kontrola bude vyváženejšia ako tá predchádzajúca, teda nie s vopred ohlásenými výsledkami.
Ministerstvo financií okrem pokuty plánuje získať od Slovnaftu ešte ďalších 1,5 miliardy korún ako sumu, o ktorú sa údajne firma neoprávnene obohatila. Félová tento postup odmietla komentovať.
Mikloš povedal, že peniaze získané od Slovnaftu pôjdu síce do štátneho rozpočtu, ale bude zvažovať, ako ich nepriamo vrátiť motoristom. Jednou z možností je napríklad prechodné zníženie spotrebnej dane z pohonných látok.
Analytik ING DSS Pavol Ondriska považuje zavedenie regulácie a maximálnych cien za extrémne riešenie a nie je presvedčený, že by to "v konečnom dôsledku pomohlo spotrebiteľom". Najprv by sa podľa neho mali vyskúšať všetky ostatné prostriedky na zvýšenie konkurenčného prostredia. Pripúšťa však, že možnosti môžu byť obmedzené.