
Jednými z najväčších klientov, akých môžu poisťovne získať, sú ministerstvo obrany a vnútra. Obe budú poisťovať niekoľko tisíc vozidiel. Pod ministerstvo vnútra spadajú aj policajné autá a pod ministerstvo obrany vozidlá slovenskej armády. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
h (a nielen štátnych) klientov sa zapojili hlavne - Slovenská poisťovňa, Allianz, Kooperativa a ešte Česká poisťovňa.
Aj keď poistenie vozového parku niektorých ministerstiev alebo iných štátnych inštitúcií je drahá záležitosť, tieto organizácie nepostupovali pri výbere podľa zákona o verejnom obstarávaní. Odôvodňujú to tým, že zmena systému poistenia vstúpila do platnosti neskoro, a preto neostalo dosť času, aby výber prebehol podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Na odporúčanie Úradu pre verejné obstarávanie štátne inštitúcie zostavili komisie, ktoré mali posúdiť ponuky poisťovateľov a vybrať najvhodnejšiu. Zmluvy by však mali uzatvárať len na jeden rok, aby počas budúceho mohla prebehnúť súťaž podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Úrad vlády používa 47 vozdiel, ktoré budú v budúcom roku poistené v Allianzi. Cena poistenia celej flotily je 344-tisíc korún, pričom autá Úradu vlády budú poistené len so základným krytím. Najväčšími klientmi poisťovní však bude ministerstvo obrany a ministerstvo vnútra.
Ministerstvo vnútra uzatvára zmluvu na poistenie približne piatich tisícov vozidiel (aj autá policajného zboru a ďalších zložiek patriacich pod tento rezort) za 30 miliónov korún. Komisia na ministerstve už vybrala víťaza, ale jeho meno zverejní až neskôr. Jednou z podmienok pri výbere bolo, aby cena poistenia bola taká istá ako na tento rok. Ministerstvo obrany poisťuje skoro šesť a pol tisíca áut za viac ako 70 miliónov korún.
Ďalšie ministerstvá nemajú taký veľký počet vozidiel, prípadne inštitúcie patriace pod jednotlivé rezorty si vyberali poisťovateľa samy.
Jednotlivé podniky Slovenskej autobusovej dopravy si vyberajú poisťovňu samostatne. V týchto dňoch očakávajú ukončenie rokovaní s poisťovňami. Ale napríklad svojich šestnásť autobusov si Satur poistil bez súťaže v tej istej spoločnosti, ako má poistený majetok.
Slovenský plynárenský priemysel si vyžiadal ponuky od troch najväčších poisťovní, lebo pobočková sieť menších nepostačovala potrebám firmy. Spoločnosť sa nakoniec rozhodla pre Slovenskú poisťovňu, pričom tento výber mali ovplyvniť jej skúsenosti s týmto poistením. „Pripoistenie bolo požadované pre obmedzený počet vozidiel, poisté budeme platiť polročne,“ povedala Patrícia Kubicová z SPP. Slovenský rozhlas sa poistil v Allianzi.
Slovenské elektrárne tiež oslovili troch poisťovateľov a rozhodli sa nakoniec pre Slovenskú poisťovňu. Pri posudzovaní ponúk bolo jednou z hlavných podmienok výhodné havarijné poistenie v tej istej poisťovni. Elektrárne zaplatia na budúci rok za poistenie áut 3,5 milióna korún. Pre najväčšiu poisťovňu sa rozhodli aj Železnice SR a bratislavský dopravný podnik. Ten za svojich 530 vozidiel zaplatí šesť miliónov.
Podľa viceprezidenta Slovenskej poisťovne Imricha Feketeho firmy s väčším počtom motorových vozidiel v mnohých prípadoch váhajú pri výbere poisťovne. Napríklad spoločnosť VSŽ Servis, ktorá spravuje vozový park pre košický U.S. Steel, si ešte nevybrala poisťovateľa pre svojich 80 áut. „Naša spoločnosť v súčasnosti finalizuje všetky ponuky,“ povedala hovorkyňa Slovenských telekomunikácií Gabriela Nemkyová.