Bojové umenie v galérii

Do tejto nedele trvajú v bratislavskej galérii Hit minikurzy bojového umenia Aikido. Nie je to omyl, ani vtip, ani sa galéria nerozhodla privyrábať mimogalerijnou činnosťou. To len srbská ...

FOTO - GALÉRIA HIT


Do tejto nedele trvajú v bratislavskej galérii Hit minikurzy bojového umenia Aikido. Nie je to omyl, ani vtip, ani sa galéria nerozhodla privyrábať mimogalerijnou činnosťou. To len srbská umelkyňa Gordana Zlatanovičová v rámci svojho umenia zameraného najmä na performance, pripravila pre návštevníkov (a najmä tých ženského pohlavia) kurzy sebaobrany. Ak si nechcete priamo zacvičiť s profesionálnymi učiteľmi aikida, môžete umenie, tentoraz bojové, vnímať ako pasívni diváci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo svojej podstate feministické dielo vzniklo ako dôsledok autorkinho vlastného zážitku. "Sama som minulý rok zažila nevydarený vzťah. Až keď človek niečo osobne prežíva, potom s tým môže umelecky pracovať. Keďže sama som s násilím zápasila, chcem niečo pre ženy urobiť," hovorí pre SME Zlatanovičová. Aikido si vybrala, pretože jej je najbližšie svojou pacifistickou filozofiou. Je umením harmónie, neútočenia, využíva silu protivníka proti nemu samému. "Chcem dať ženám odvahu a zdvihnúť sebavedomie," hovorí Zlatanovičová, "keď muži útočia, tak si to vychutnávajú. Sú tí, ktorí v danej chvíli vládnu. Je to nízke, primitívne, hlúpe a smutné, ale je to fakt, ktorý v našej spoločnosti existuje."

SkryťVypnúť reklamu

Zlatanovičovej performance, na ktorom sa sama spolu s učiteľmi a žiakmi zúčastňuje, už napadli slovenské feministky, ale aj muži. "Priateľ psychológ toto dielo označil za agresívny feminizmus. No nakoniec prišiel do galérie, zapojil sa a cvičil," hovorí s úsmevom autorka. Na otázku, či sú ženy na Slovensku zraniteľnejšie ako v Srbsku, odpovedá, že áno. Názor, že srbské ženy sú mužmi utláčané, je predsudok, podľa nej sú tvrdšie ako Slovenky.

Zlatanovičová prácou reaguje aj na aktuálnu politiku. Svojím aktívnym prístupom "poďme už niečo proti tomu robiť" reaguje na neschopnosť zmeniť domácu legislatívu v prospech obetí. Rozpráva sa veľa, ale v podstate sa nič nerobí. Zlatanovičová sa rozhodla zasiahnuť aj z tohto dôvodu. Vypĺňa medzery v legislatíve, o problematike nerozpráva, ale rieši ju. Jej kurzy sú zadarmo. Chce ukázať ženám, že sa problémy zvládať dajú. V prípade nutnosti aj bojovým umením.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu