Vladimír Lehotský bojuje za vylúčenie kamiónovej dopravy cez donovalský horský priechod. Výsledkom jeho úsilia sú zatiaľ stovky popísaných strán papiera, petícia s vyše 300 podpismi a zistenie, že úradnícky šimel je večný. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Majiteľ hostelu v Starých Horách Vladimír Lehotský sa minulého roku rozhodol bojovať za vylúčenie kamiónovej dopravy cez donovalský horský priechod, ale aj za obmedzenie rýchlosti v obci a za zlepšenie dopravného značenia. Výsledkom niekoľkomesačného úsilia sú stovky popísaných strán papiera, petícia s vyše 300 podpismi, desiatky viac či menej nezmyselných rokovaní s úradníkmi.
Byrokratický kolotoč
"Hluk a zápach od stoviek ťažkých kamiónov, ktoré prechádzajú cez Staré Hory, sa už nedá vydržať," hovorí Lehotský. Jeho dom od cestného ťahu delia len centimetre. Problém začal riešiť od seba. Najprv požiadal Slovenskú správu ciest v Bratislave, či si môže postaviť pri ceste na vlastné náklady protihlukovú bariéru. Vtedy si ešte myslel, že veci, ktoré si sám zaplatí, nemôžu byť problémom. Sú. Bratislava ho odkázala na stredisko v Banskej Bystrici a výsledkom bolo zamietnutie žiadosti.
Nevzdal sa a oslovil banskobystrickú políciu. Tam sa dozvedel, že polícia jeho problém riešiť nemôže, ale poradili mu, aby sa skúsil obrátiť na odbor dopravy na Krajskom úrade. Lehotský teda adresoval krajskému úradu sťažnosť, ktorú podpísalo asi 40 Starohorčanov. Vysvetľoval, že kamióny narušujú statiku domov, prekračujú povolenú hlučnosť a sú pre ľudí nebezpečné. Požiadal teda o vylúčenie kamiónovej dopravy cez donovalský horský priechod, obmedzenie rýchlosti v obci na 40 kilometrov za hodinu, permanentné meranie rýchlosti a doplnenie dopravných značiek. Úradníci uzavreli prvý kolotoč. Sťažnosť odstúpili naspäť polícii, ktorá však tvrdí, že kamióny z Donovál vylúčiť nemôže.
Lehotský zavalený papiermi a pečiatkami sa nevzdal. Začiatkom decembra minulého roka doplnil sťažnosť a poslal ju banskobystrickému obvodnému úradu. Ten sťažnosť poslal krajskému úradu a tam sa s ňou vyrovnali po svojom: "Nepovažujeme to za sťažnosť a materiály vám posielame naspäť!"
Podnikateľ sa poradil s inými úradníkmi a krajskému úradu poslal sťažnosť naspäť. Jediná zmena je, že sťažnosť nazval žiadosťou. Uplynul už takmer mesiac, ale žiadnu odpoveď zatiaľ nedostal.
Jeden kamión za minútu
Majiteľa hostelu ani pokračujúci neúspech neodradil a obrátil sa na právnu poradňu. Odporučili mu, aby svoj boj postavil na odbornej báze. Lehotský si teda dal Regionálnym úradom verejného zdravotníctva v Banskej Bystrici zmerať hlučnosť a vybrácie na dome. Prvý, aj keď len polovičný úspech. Úrad mu ochotne zmeral hlučnosť, ale na meranie vybrácií neboli technicky vybavení.
Výsledok meraní bol očakávaný. Hluk vysoko prekračuje najvyššie prípustné hladiny. V číselnom vyjadrení to znamená, že cez deň hluk prekročil povolenú hranicu o 12 a v noci až o 15 decibelov.
Lehotský hovorí, že ľudia s deťmi v obci denne kľučkujú cez dva priechody pre chodcov pomedzi kamióny. Podľa sčítania dopravy z roku 2000 cez Staré Hory a Donovaly prešlo denne 1240 kamiónov a celkovo takmer 5500 áut. Podľa oficiálneho koeficientu nárastu dopravy podnikateľ vypočítal, že v tomto roku denne prejde cez spomínané obce 1600 kamiónov a celkovo viac ako sedemtisíc áut. O päť rokov počet kamiónov prekročí hranicu dvetisíc.
Jednoduchým prepočtom - každú minútu prejde okolo podnikateľovho domu najmenej jeden kamión a cez Staré Hory a Donovaly sa prevalí ročne viac ako pol milióna kamiónov. Lehotský spísal petíciu, ktorú ide poslať aj s podpismi na ministerstvo dopravy.
Jednou z hypotetických možností pre Donovaly je plánovaný, asi 3,5-kilometrový tunel popod Hiadeľskú dolinu, ktorý by sa začínal pri Ľubietovej a vychádzal za Korytnicou, smerom na Ružomberok. Úradníci odhadujú, že keby sa im podarilo získať peniaze, v priebehu piatich rokov by prepojenie mohlo byť hotové.