Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Pomníčky v dunách saharského piesku

DAKAR, BRATISLAVA - S tohtoročnými piatimi už dokopy štyridsaťosem obetí eviduje Rely Dakar. Včera skončený dvadsiaty siedmy ...

DAKAR, BRATISLAVA - S tohtoročnými piatimi už dokopy štyridsaťosem obetí eviduje Rely Dakar. Včera skončený dvadsiaty siedmy ročník vojde do histórie ako jeden z najtragickejších. Pustošivejšia ako toto púštne dobrodružstvo dokáže byť len púštna búrka s veľkým "pé".

Bizarná rely motoriek, automobilov a kamiónov v zradných dunách saharského piesku skrýva toľko nástrah, že ju niektorí označujú za zábavu šialencov či motoristickú verziu ruskej rulety. Väčšina zo šestnástich etáp meria vyše šesťsto kilometrov. "A spánok po maratónskych etapách neprichádza, lebo na miestach bivakov do ôsmej ráno hrmotia generátory na výrobu prúdu," vykresľuje reportér nemeckého Auto-Bildu Michael Specht, priamy účastník tohtoročnej rely a dodáva: "Prekračujú sa hranice zaťažiteľnosti."

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu sa rely teší značnej popularite. Rok čo rok v jej štartovej listine naďabíte na celebrity, ale aj na podnikateľov, ktorí investujú do adrenalínovej dovolenky. Španiel Jose Manuel Perez, vlastník chemickej firmy, vložil 50-tisíc eur, netušiac, že si predpláca smrť.

"Je to skúška hrôzy pre jazdcov aj mechanikov," priznáva Belgičan Jacky Ickx, niekdajší jazdec F1. S nadšením ju však podstupuje znova a znova.

Podobne Francúz Luc Alphand, bývalý hviezdny zjazdár, ktorý v deväťdesiatom siedmom ako víťaz Svetového pohára držal nad hlavou veľký glóbus. Už šiesty raz na mesiac prerušil komentovanie televíznych prenosov alpského cirkusu a napospas nechal aj rodinný pivovar.

Keď v cieli jedenástej etapy šéf rely Etienne Lavigne oznamoval, že "Dakar stratil jedného zo svojich veľkých hrdinov," lebo motocyklový víťaz z rokov 2001 a 2002 Talian Fabrizio Meoni zahynul, aj Alphandovi prešiel po chrbte mráz. "Videl som veľa ľudí plakať," napísal reportér Auto-Bildu. Meoni, ktorého prezývali Afričan alebo TGV (podľa francúzskeho rýchlovlaku), sa na Dakar vrátil po ročnej prestávke. "Ešte raz a naposledy," vydrankal u manželky súhlas na trinásty štart.

Skryť Vypnúť reklamu

"Myslím si, že sú to pekné preteky. Mali by sa zachovať, ale treba sa pokúsiť všemožne ochrániť ľudí, ktorí chcú zažiť tú vášeň," cituje Alphandovo rozjímanie webová stránka francúzskeho denníka L Équipe. "Verím, že Fabricio bol sekundu pred nehodou nastavený prežiť vášeň na 100 percent, nemysliac na nič iné. Som tiež trochu taký..."

"Všetky sekundy týchto pretekov sú dôležité," zistil už dávnejšie český dakarský veterán Karel Loprais. "Každá môže byť osudná, v ktorejkoľvek môžete obrátiť kamión na bok a je koniec."

"Keď ste na rely, nemôžete myslieť na nebezpečenstvo - myslíte na to, že ste najsilnejší a najlepší," krčí plecami jeden z tímových manažérov Jody Arcarons.

Heinz Kinigadner, športový šéf KTM, chcel po Meoniho smrti odvolať zo súťaže celý tím. Za päť mesiacov stratil dvoch najlepších jazdcov - v septembri sa na egyptskej Rely faraónov zabil trojnásobný dakarský víťaz Francúz Richard Sainct. "Je to tragické a boľavé. Ukončiť rely nie je len otázka piety, ale aj bezpečnosti. Piloti po takých dvoch trpkých pohromách nemôžu mať voľnú myseľ. To sa nedá vybiť z hlavy," vysvetľoval.

Skryť Vypnúť reklamu

S návrhom na predčasné ukončenie však nepochodil ani u súperov, ani vo vedení svojho tímu a sponzorov. "The Rallye must go on," zavelili šéfovia podujatia - povolili iba pietne zrušenie jednej etapy pre motocyklistov.

"Skutočne sa vypláca šou, pri ktorej rok čo rok prídu o život v priemere dvaja ľudia?" siaha do svedomia veľkým automobilovým sponzorom madridský denník El Mundo. Dakar, ktorý tento rok štartoval práve zo Španielska (Barcelony) a viedol Marokom, Mauritániou, Mali a Senegalom, označuje za "smrtiaci cirkus pred kulisou najväčšej africkej biedy". "Jeho prínos pre africké krajiny je takmer nulový," tvrdí.

Pravdaže, okrem chvíľkového potešenia pre oči chudobných domorodcov, ktorí hojne lemujú obývané kúsky cesty-necesty výstrednej rely. Do očí jej priamych aktérov sa okrem piesku zavše tisnú slzy, no smútok pominie a čochvíľa sa zasa rozžiaria túžbou po dobrodružstve. "Každý z nás verí, že nešťastie postihne iba druhých," priznáva nemecká pilotka Jutta Kleinschmidtová, víťazka spred troch rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obete Dakaru 2005

Jose Manuel Perez (Španielsko, 41), španielsky amatér zomrel na následky zranení z havárie v 7. etape v Mauritánii (po operácii v Dakare a čiastočnom zlepšení stavu ho previezli do nemocnice v španielskom Alicante, kde skonal) - v Dakare štartoval štvrtý raz, otec dvoch detí, majiteľ chemickej firmy,

Fabrizio Meoni (Taliansko, 47), víťaz Dakaru 2001 a 2002, v čase havárie počas 11. etapy na mauritánskom území bol na 2. mieste celkovej klasifikácie - štartoval trinásty raz, profesionálny jazdec, otec dvoch detí,

dvaja belgickí fanúšikovia, ktorí tvorili neoficiálny sprievod jazdca Reneho Delabyho - stali sa obeťami zrážky kamiónu, auta a skupiny motocyklistov, zranených bolo ďalších sedem osôb, šiesti z nich Belgičania,

Skryť Vypnúť reklamu

päťročná Senegalčanka - vbehla pod kolesá sprievodného nákladného auta.


Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 872
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 679
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 874
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 672
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 284
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 402
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 726
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 040
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 198
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič pri predstavovaní návrhu na 500-eurové poukazy za očkovanie pre seniorov.

Návrh na vláde nepodporila SaS, smeruje do parlamentu.


3 h
Líder koalície SPOLU a predseda ODS Petr Fiala.

Vyhrať voľby nestačí, ukazuje po Igorovi Matovičovi aj nový český premiér.


30. nov
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov
Lockdown v Amsterdame.

V Holandsku bol omikron skôr, než JAR zalarmovala svet.


3 h
Skryť Zatvoriť reklamu