DAKAR, BRATISLAVA - S tohtoročnými piatimi už dokopy štyridsaťosem obetí eviduje Rely Dakar. Včera skončený dvadsiaty siedmy ročník vojde do histórie ako jeden z najtragickejších. Pustošivejšia ako toto púštne dobrodružstvo dokáže byť len púštna búrka s veľkým "pé".
Bizarná rely motoriek, automobilov a kamiónov v zradných dunách saharského piesku skrýva toľko nástrah, že ju niektorí označujú za zábavu šialencov či motoristickú verziu ruskej rulety. Väčšina zo šestnástich etáp meria vyše šesťsto kilometrov. "A spánok po maratónskych etapách neprichádza, lebo na miestach bivakov do ôsmej ráno hrmotia generátory na výrobu prúdu," vykresľuje reportér nemeckého Auto-Bildu Michael Specht, priamy účastník tohtoročnej rely a dodáva: "Prekračujú sa hranice zaťažiteľnosti."
Napriek tomu sa rely teší značnej popularite. Rok čo rok v jej štartovej listine naďabíte na celebrity, ale aj na podnikateľov, ktorí investujú do adrenalínovej dovolenky. Španiel Jose Manuel Perez, vlastník chemickej firmy, vložil 50-tisíc eur, netušiac, že si predpláca smrť.
"Je to skúška hrôzy pre jazdcov aj mechanikov," priznáva Belgičan Jacky Ickx, niekdajší jazdec F1. S nadšením ju však podstupuje znova a znova.
Podobne Francúz Luc Alphand, bývalý hviezdny zjazdár, ktorý v deväťdesiatom siedmom ako víťaz Svetového pohára držal nad hlavou veľký glóbus. Už šiesty raz na mesiac prerušil komentovanie televíznych prenosov alpského cirkusu a napospas nechal aj rodinný pivovar.
Keď v cieli jedenástej etapy šéf rely Etienne Lavigne oznamoval, že "Dakar stratil jedného zo svojich veľkých hrdinov," lebo motocyklový víťaz z rokov 2001 a 2002 Talian Fabrizio Meoni zahynul, aj Alphandovi prešiel po chrbte mráz. "Videl som veľa ľudí plakať," napísal reportér Auto-Bildu. Meoni, ktorého prezývali Afričan alebo TGV (podľa francúzskeho rýchlovlaku), sa na Dakar vrátil po ročnej prestávke. "Ešte raz a naposledy," vydrankal u manželky súhlas na trinásty štart.
"Myslím si, že sú to pekné preteky. Mali by sa zachovať, ale treba sa pokúsiť všemožne ochrániť ľudí, ktorí chcú zažiť tú vášeň," cituje Alphandovo rozjímanie webová stránka francúzskeho denníka L Équipe. "Verím, že Fabricio bol sekundu pred nehodou nastavený prežiť vášeň na 100 percent, nemysliac na nič iné. Som tiež trochu taký..."
"Všetky sekundy týchto pretekov sú dôležité," zistil už dávnejšie český dakarský veterán Karel Loprais. "Každá môže byť osudná, v ktorejkoľvek môžete obrátiť kamión na bok a je koniec."
"Keď ste na rely, nemôžete myslieť na nebezpečenstvo - myslíte na to, že ste najsilnejší a najlepší," krčí plecami jeden z tímových manažérov Jody Arcarons.
Heinz Kinigadner, športový šéf KTM, chcel po Meoniho smrti odvolať zo súťaže celý tím. Za päť mesiacov stratil dvoch najlepších jazdcov - v septembri sa na egyptskej Rely faraónov zabil trojnásobný dakarský víťaz Francúz Richard Sainct. "Je to tragické a boľavé. Ukončiť rely nie je len otázka piety, ale aj bezpečnosti. Piloti po takých dvoch trpkých pohromách nemôžu mať voľnú myseľ. To sa nedá vybiť z hlavy," vysvetľoval.
S návrhom na predčasné ukončenie však nepochodil ani u súperov, ani vo vedení svojho tímu a sponzorov. "The Rallye must go on," zavelili šéfovia podujatia - povolili iba pietne zrušenie jednej etapy pre motocyklistov.
"Skutočne sa vypláca šou, pri ktorej rok čo rok prídu o život v priemere dvaja ľudia?" siaha do svedomia veľkým automobilovým sponzorom madridský denník El Mundo. Dakar, ktorý tento rok štartoval práve zo Španielska (Barcelony) a viedol Marokom, Mauritániou, Mali a Senegalom, označuje za "smrtiaci cirkus pred kulisou najväčšej africkej biedy". "Jeho prínos pre africké krajiny je takmer nulový," tvrdí.
Pravdaže, okrem chvíľkového potešenia pre oči chudobných domorodcov, ktorí hojne lemujú obývané kúsky cesty-necesty výstrednej rely. Do očí jej priamych aktérov sa okrem piesku zavše tisnú slzy, no smútok pominie a čochvíľa sa zasa rozžiaria túžbou po dobrodružstve. "Každý z nás verí, že nešťastie postihne iba druhých," priznáva nemecká pilotka Jutta Kleinschmidtová, víťazka spred troch rokov.
Obete Dakaru 2005
Jose Manuel Perez (Španielsko, 41), španielsky amatér zomrel na následky zranení z havárie v 7. etape v Mauritánii (po operácii v Dakare a čiastočnom zlepšení stavu ho previezli do nemocnice v španielskom Alicante, kde skonal) - v Dakare štartoval štvrtý raz, otec dvoch detí, majiteľ chemickej firmy,
Fabrizio Meoni (Taliansko, 47), víťaz Dakaru 2001 a 2002, v čase havárie počas 11. etapy na mauritánskom území bol na 2. mieste celkovej klasifikácie - štartoval trinásty raz, profesionálny jazdec, otec dvoch detí,
dvaja belgickí fanúšikovia, ktorí tvorili neoficiálny sprievod jazdca Reneho Delabyho - stali sa obeťami zrážky kamiónu, auta a skupiny motocyklistov, zranených bolo ďalších sedem osôb, šiesti z nich Belgičania,
päťročná Senegalčanka - vbehla pod kolesá sprievodného nákladného auta.