Inšpektori usvedčili Carrefour z klamstva. O zisteniach pri výpredaji hovorili šéf bratislavskej SOI Ľubomír Opálka a ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová. FOTO - SME PAVOL MAJER
"Spotrebitelia boli nehorázne podvedení. Boli klamaní, boli diskriminovaní, boli odkradnutí a bola im podsúvaná klamlivá reklama, ktorá veľmi negatívne ovplyvnila ich ekonomické správanie," tvrdí ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová. S takýmto porušením zákona sa inšpektori zatiaľ nestretli.
Pokuta dva milióny korún je najvyššia, akú môže Slovenská obchodná inšpekcia udeliť. Ak by však v priebehu jedného roku zistila opakované porušenie zákona, môže obchod dostať pokutu až desať miliónov korún.
Novoročný výpredaj v Carrefoure prilákal do obchodov tisíce ľudí. Už niekoľko hodín pred otvorením sa tlačili pred obchodmi. Podľa hovorkyne spoločnosti Jany Havlíčkovej mali vďaka výpredajom až 2,5-krát vyššie tržby ako pred rokom. Podľa informácií TV Markíza sa tržby jednej z predajní len v prvej hodine výpredaja vyšplhali na tri milióny korún.
Carrefour sa už vo štvrtok za nedostatky ospravedlnil. "Vieme o problémoch, ktoré sme zákazníkom spôsobili, a ospravedlňujeme sa za ne," povedal pre TASR riaditeľ Carrefouru pre Českú republiku a Slovensko Dominique Clauet. Zároveň sľúbil, že nabudúce nebudú dávať do letákov tovary, ktorých nebude dostatok.
Z dokladov, ktoré inšpektorom predložil Carrefour, vyplýva, že stará cena výrobku, ktorá bola uvedená vletáku, bola často aj niekoľkokrát vyššia ako výrobok stál pred výpredajom. Napríklad pri vysávači, čo v decembri stál 1000 korún, bola uvedená ako pôvodná cena 6000 korún. Sušič vlasov, ktorý sa pred výpredajom predával za dvesto korún, mal podľa letáka pôvodnú cenu tisíc korún.
Umelé zvýšenie pôvodných cien sa podľa inšpektorov týka podstatnej časti elektrovýrobkov, ktoré boli uvedené v letáku. "To znamená, že tie zľavy absolútne neboli skutočnými zľavami a možno, že sa niekedy stalo, že spotrebiteľ kúpil za viac ako výrobok stál pred zlacnením," vraví Machútová.
Viaceré výrobky boli v letáku nedostatočne špecifikované, a tak nebolo možné správne určiť, ktorý výrobok je vlastne v akcii. Zákazníkom potom predavači pri pokladniach tvrdili, že v akcii je iný výrobok a tento je drahší.
Už na budúci rok by sa táto situácia nemala opakovať. Európska komisia pripravuje nariadenie, ktoré upraví výpredaje. To by malo napríklad ustanoviť minimálny počet kusov z výrobkov, ktoré obchod vo výpredaji ponúkne.
Podobné nedostatky zverejnila pred týždňom aj Česká obchodná inšpekcia. Tu hrozí Carrefouru pokuta milión českých korún.