Patrik Illo.
FOTO - PETER BALCAR
PATRIK ILLO (1976) - popredný slovenský dizajnér a výtvarník v jednom. Svoju tvorivosť rozvíja paralelne v užitom skle, ale aj voľnom umení. Sám o svojej dvojpólovosti hovorí, že je o kondícií oboch strán mozgu - keď robí dizajn, akoby fungovala len jedna časť, preto potrebuje aktivovať aj tú druhú. Tieto dni vystavuje svoje voľné umenie v bratislavskom Dizajn štúdiu ÚĽUV na výstave pod názvom Láskyplné..., ktorej kurátorkou je Viera Kleinová.
Ste dizajnérom, ale aj umelcom, kde sa u vás stretáva umenie s dizajnom?
"Nikdy som sa to nesnažil riešiť. Pravda je, že dizajnérsky spôsob uvažovania je radikálne iný ako umelecký. Má úplne odlišné zámery. Dizajn má určité pravidlá, ktoré človek musí dodržiavať, umenie má tiež svoje pravidlá, nie je to o úžitkovosti a predajnosti, o funkcii či proporčnosti. Je to skôr čistejšia výpoveď bez ovplyvnenia okolím. Výtvarník nie je tak tlačený ľuďmi z marketingu a predajom."
Ku ktorému väčšmi inklinujete a prečo sa druhého nevzdávate?
"Mám pocit, že dizajn mi ide veľmi jednoducho a ľahko. A keď ide niečo príliš jednoducho, často tomu veľmi neverím. Preto si kladiem rôzne prekážky, a tými je možno aj umenie. To ide ťažšie, viac musím rozmýšľať, viac ho definovať sám pred sebou a viac hľadať."
Vaše voľné umenie akoby nemalo s dizajnom, teda sklom nič spoločné - používate najmä kožu či plyš. Prečo?
"Môžem sa vyjadriť v akomkoľvek materiáli. Čo je, samozrejme, v rámci umenia dizajnérske myslenie. Dizajnérskou črtou pri voľnom umení je aj spôsob prípravy výstavy. Veľmi mi záleží na tom, ako bude vyzerať. Predstavujem si, ako divák okolo inštalácie chodí, ako ju vníma. A ja ho usmerňujem."
Ste známy najmä ako sklár. Prečo padol váš výber práve na tento materiál?
"Bola to náhoda, že som šiel na strednú sklársku školu. Bola to viac-menej z núdze cnosť, ale je pravda, že je pre mňa sklo najdostupnejšie. Ale pokojne by som mohol navrhovať aj stoličky. Svoje výtvarné cítenie môžem dávať do čohokoľvek a do akéhokoľvek materiálu."
Navrhujete teda aj v inom materiáli?
"V súčasnosti navrhujem predmety z tabuľového skla, no chcem navrhnúť aj čalúnenú sedačku. Návrhov je veľa - od porcelánu cez nábytok, módu až po architektúru. Je to len otázka možností."
Je pre vás dôležitejšia estetika alebo funkcia predmetu?
"Pre mňa je funkcia taká samozrejmá, že sa na ňu nepýtam. Je to základ, ktorý ma nezaujíma, lebo tam je. V minulosti som robil veci, ktoré zo širšieho pohľadu patria viac do umenia. Ale všetky sú použiteľné. Vtedy mi záležalo, aby moje veci boli na hrane dizajnu a umenia. Išlo mi o zážitok - aby sa z umenia dalo napiť. A dodnes to platí. Keď sa niekto napije z môjho pohára, nech je to udalosť."
Patrik Illo: Zo série Babadesign, 2004.
Patrik Illo: Minimalistická súprava pohárov s fľašou, kónické, hore sa zbiehajúce poháre, dominantným prvkom súpravy je kinetická fľaša s kinetickým pohárom na whisky, 2004.
Autor: ANDREA KOPERNICKÁ