FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Kto má záujem kúpiť si zájazd ako first moment, by však nemal bezhlavo akceptovať prvú ponuku, ktorú uvidí. Medzi jednotlivými cestovnými kanceláriami sú veľké rozdiely nielen v cene, ale predovšetkým v kvalite.
Najdôležitejšie je poistenie
Každá cestovná kancelária musí byť poistená proti insolventnosti - pre prípad, že by skrachovala. V minulosti sa totiž neraz stalo, že cestovná kancelária, ktorá mala problémy s peniazmi, neuhradila poplatky za hotel a ten dovolenkárov odmietol ubytovať.
Ak sa dostane do platobnej neschopnosti poistená cestovka, o klientov sa postará poisťovňa. Zabezpečí im návrat domov alebo v spolupráci s inou cestovkou náhradné ubytovanie. Klientom, ktorí na dovolenku ešte neodcestovali, vráti zaplatené peniaze.
Poistenie je síce povinné, ale niektoré cestovky - väčšinou malé - ho napriek tomu nemajú uzatvorené. Preto je lepšie si to overiť. Potvrdenie o uzatvorení poistenia je väčšinou súčasťou katológu s ponukami zájazdov. Mnohé cestovky ho prikladajú aj k zmluve o obstaraní zájazdu alebo ho majú vyvesené vo svojich pobočkách. Ak si niekto nie je istý, či je cestovka poistená, mal by žiadať, aby mu ukázali doklad o uzavretí poistky. Ak to spoločnosť odmietne, je lepšie s ňou necestovať. Zákazník sa navyše môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá dohliada nad povinným poistením cestoviek.
Na certifikáte o uzatvorení poistenia proti úpadku je vždy uvedená poistná doba. Treba si všimnúť, či zahŕňa aj čas, na kedy je zájazd naplánovaný. Väčšinou sa však zmluvy uzatvárajú na jeden kalendárny rok.
V posledných rokoch sa situácia na trhu cestovných kancelárií stabilizovala. V roku 2003 neskrachovala ani jedna cestovná kancelária, vlani skrachovali dve.
Čítať zmluvu sa oplatí
Každý by si mal ešte pred podpisom podrobne prečítať zmluvu - buď v katalógu, alebo na internetovej stránke cestovnej kancelárie.
V zmluve sa nehovorí len o tom, že zákazník dostane za svoje peniaze od cestovky zájazd, ale aj o tom, kedy môže od zmluvy odstúpiť, či kedy môže cestovka zvýšiť cenu.
V zmluve býva väčšinou zakotvené aj to, že cestovka môže zmeniť hotel, v ktorom budú dovolenkári ubytovaní. Hotel musí byť však rovnako kvalitný alebo kvalitnejší ako pôvodný hotel. Ak by klienta ubytovali v nižšej kategórii, ako si pôvodne zaplatil, má nárok na zľavu.
Ak klient zruší zájazd, musí zaplatiť storno poplatok. Ten sa zvyšuje úmerne s blížiacim sa odchodom na dovolenku. Asi týždeň pred odchodom je stornopoplatok sto percent ceny zájazdu. To znamená, že kto zruší zájazd menej ako týždeň pred odchodom, nedostane späť nič. Všetky podmienky stornovania zájazdov sú takisto uvedené v zmluve.
Aká je konečná cena?
Zájazd si netreba vyberať len podľa ceny, ktorú cestovky uvádzajú v inzerátoch. Väčšinou ide len o základnú cenu, v ktorej nie je zahrnutá strava, letiskové poplatky, víza a poistenie. Práve tieto doplatky dokážu zvýšiť cenu zájazdu aj o niekoľko tisíc.
Rovnako sa neoplatí vyberať si zájazd podľa ceny, ktorá je uvedená pri opise hotela. Býva tu totiž uvedená najnižšia cena, za ktorú je možný daný hotel dostať. To je, samozrejme, mimo hlavnej sezóny. Napríklad v Chorvátsku alebo Taliansku vyjde cez prázdniny dovolenka až trikrát drahšie ako mimo sezóny. V Egypte a Bulharsku je približne dvojnásobný rozdiel.
So stravou či bez stravy?
Strava zvyšuje cenu jedného zájazdu o niekoľko tisíc korún. Mnohí ľudia si preto radšej kúpia dovolenku bez stravy a zabezpečia si ju samostatne. Oplatí sa to predovšetkým tým, ktorí budú mať vlastnú kuchynku a na dovolenku pocestujú autom.
Pre mnohých je s dovolenkou neodmysliteľne spojený aj oddych od varenia. Pre tých je, samozrejme, najvýhodnejšie zaplatiť si plnú penziu alebo služby all inclusive.
Kto chce ušetriť tým, že si vždy kúpi potraviny alebo si zájde do reštaurácie, mal by si najprv zistiť ceny v destinácii, do ktorej sa chystá. Vo väčšine európskych prímorských letovísk vyjde strava v reštauráciách oveľa drahšie, ako zaplatenie stravy v hoteli. Počítať treba aj s veľkými výdavkami za nápoje. V turistických strediskách sú totiž ceny oveľa vyššie a fľaša minerálky vyjde aj na sto korún.
Pripoistite sa
Každá cestovná kancelária umožňuje uzatvoriť k zájazdu komplexné cestovné poistenie. Väčšinou stojí asi 35 korún na jeden deň pobytu. Toto poistenie obsahuje poistenie batožiny, liečebných nákladov či pokazenej dovolenky. Poistenie sa oplatí uzavrieť predovšetkým pri cestách do krajín mimo Európskej únie, pretože náklady na liečenie môžu predstavovať státisíce korún. V Európskej únii stačí požiadať zdravotnú poisťovňu o vystavenie formuláru, na základe ktorého má každý nárok na zdravotnú starostlivosť ako obyvatelia tohto štátu. Komplexné cestovné poistenie zahrňuje aj poistenie storna zájazdu. Ak niekto musí pre chorobu alebo úmrtie v rodine zrušiť zájazd, poisťovňa za neho uhradí storno poplatok, ktorý by inak musel zaplatiť klient.
Ako dlho budete skutočne na dovolenke?
Má vaša dovolenka trvať desať dní? To ešte neznamená, že pri mori skutočne strávite toľko dní. Je bežné, že mnohé zájazdy sa začínajú tesne pred polnocou a končia po polnoci - pri mori teda strávite o dva dni menej, ako ste pôvodne plánovali.
Najlepšie je, ak sa zájazd začína skoro ráno a naspäť sa vracia večer. Pri podpise zmluvy sa však zákazník väčšinou dozvie len počet dní, ktoré má dovolenka trvať. Preto sa treba opýtať, o koľkej sa na zájazd odchádza a kedy je plánovaný príchod domov.