Vydávanie CD ci DVD z vlastných relácií a filmov, ktoré si televízna či rozhlasová spoločnost sama pripravila, je v zahraničí už samozrejmosťou. Pri výbere berú do úvahy, či sa také CD či DVD môže presadiť aj na bežnom trhu. Takéto "druhé" použite diela začína byť dokonca dôležitejšie ako jednorazové odvysielanie programu. Ľudia čoraz viac kupujú CD a DVD, aby mali čo počúvať v dopravných zápchach, či večer púšťať deťom.
Len taký Online-shop Deutschland Radio Berlín obsahuje stovky titulov rôznych žánrov - krimi príbehy, politické a historické fíčre, rozprávky, rodinné seriály, klasické drámy, hudobné cédečka ale i knihy.
Ponuka vydavateľstva Pyramída Slovenského rozhlasu je nepomerne chudobnejšia: medzi novinkami je CD Zuzany Mojžišovej, Večné zelené piesne v podaní Zdena Sychru či nahrávka z Radošinskeho naivného divadla.
Ak nič z toho nie je práve váš vkus, môžete si ešte vybrať z troch desiatok titulov vážnej hudby a z niekoľkých desiatok rozprávok - Dubkáčik a Budkáčik, Rozprávky Uja Klobásu či Smelý zajko v Afrike.
Vydavateľstvo Pyramída od svojho vzniku v roku 1992 vydalo asi 300 titulov na kazetách i na CD, ale rokmi titulov ubúda. Pred časom bol bežný počet 20 titulov v nákladoch aj 5-tisíc na jeden, v minulom roku to bolo už len 5 titulov s nákladom okolo tisícky.
V tomto roku sa Pyramída mieni viac zamerať na to, aby predala staré zásoby či znovu vydala tituly, ktoré sa vypredali. Vydavateľstvo je totiž dlhodobo stratové. Dôvodov môže byť viac, ale namieste je otázka: Zodpovedá takáto bilancia množstvu energie a talentu vloženého za roky do produkcie Slovenského rozhlasu?
S televíznym dedičstvom to nie je oveľa lepšie. Zlatý fond Slovenskej televízie obsahuje asi 150 titulov. STV ročne predávala okolo 10-tisíc videokaziet, dnes prechádza už aj na DVD. V minulom roku vyrobila prvých 9 titulov, tento rok plánuje vydať asi 30.
Technicky náročná digitalizácia nášho zlatého kinematografického fondu je nateraz otázkou nadšenia jednotlivcov. "Robíme dobrú vec," hovorí Viliam Zelmanovič z firmy Dikrama, ktorá spolupracuje s STV aj so Slovenským fimových ústavom na štyroch cykloch: Slovenská filmová klasika, Slovenská televízna klasika, Ľudia, legendy, osobnosti či Vráťte deťom rozprávku.
Sú prakticky jedinou firmou, ktorá také niečo robí, ale Zelmanovič je presvedčený, že investícia do kultúrneho dedičstva má svoju návratnosť, ktorá však často prekračuje logické ekonomické zákony.
Český televízny DVD trh je na tom z hľadiska predajnosti až desaťnásobne lepšie. Len za rok 2003 sa tam na DVD vydalo 110 filmových a televíznych titulov. Filmy ako Limonádový Joe, Pane vy jste vdova, či klasické werichovky sa predávajú v desaťtisícoch.
U nás je hitom už predaj troch tisíc kópií, ktorý už zaručuje aspoň malý zisk. K najúspešnejším DVD titulom patrí zatiaľ detský muzikál Neberte nám princeznú, Pacho hybský zbojník či komplexne spracovaný Jánošík.
DVD v Čechách majú aj rádovo nižšie ceny. Kým u nás môžete dostať DVD za 500 až 800 slovenských korún, v Čechách stojí jedno DVD často iba 200 až 300 českých korún. Pomáha aj to, že mnohé časopisy, nielen špecializované, pribaľujú ako svoje bonusy aj nejaké DVD. Okrem toho šírenie DVD podporuje aj štát.
Slovenské filmové tituly sú na DVD drahšie aj preto, že podľa Juraja Redekyho z časopisu PC SPACE sú v horšom stave ako tie české, ich rekonštrukcia stojí aj niekoľko stotisíc korún a mesiace práce.
Stav filmu pred rekonštrukciou ukazuje napríklad aj bonusová ukážka priložená k DVD Neberte nám princeznú. Pritom podľa Redekyho aj Čechách chvália nielen technickú kvalitu spracovania našich DVD, ale aj širokú ponuku bonusov. Bielikov Jánošík na DVD obsahuje napríklad viac ako 5 hodín materiálu vrátane Siakeľovho Jánošíka z rou 1921.
Na Zlatom fonde Slovenskej televízie je ale najmenej ligotavé to, že v deväťdesiatych rokoch nevzniklo nič, čo by sa do tejto kategórie kvalifikovalo. Kým u nás donekonečna ponúkame Na skle maľované či Kuba, k najlepšie predávaným filmovým titulom Českej televzie patria nové filmy Babí léto či Pelíšky.
Akokoľvek časovo i finančne náročná bude kompletná digitalizácia nášho televízneho a filmového archívu, sama o sebe predstavuje technicky riešiteľný problém. Avšak na to, aby zo špeciálneho vydania SuperStar raz niekto vyrobil Zlatý fond STV, budeme potrebovať alchymistu.
Autor: TEXT: ZUZANA ULIČIANSKA