Prácu riaditeľa a vychovávateľov v detskom domove rodinného typu vo Veľkých Uherciach nám priblížil riaditeľ Dušan Krpelan.
Čo všetko obnáša práca riaditeľa detského domova a práca vychovávateliek?
Je veľmi zložité odpovedať na túto otázku. O tom by sa dal napísať román.
Riaditeľ musí zabezpečovať chod domova po ekonomickej stránke /peniaze/,musí byť odborníkom takmer v každej oblasti./musí poznať zákony o životnom prostredí, o katastry nehnuteľností, zákon o verejnom obstarávaní,
musí mať vypracovaných množstvo interných smerníc napr. u nás je ich 19,predpisy o COO ,musí sa vyznať v uzatváraní hospodárskych zmlúv, poznať obchodný, občiansky zákonník, zákonník práce, zákon o sociálnej pomoci, zákon o rodine atd./ a v prvom, či poslednom ? rade by mal byť pedagógom. Kedy sa to dá stihnúť?
Ja pracujem týždenne približne 60 hodín a aj tak mám málo času na deti.
Vychovávatelia /sú aj muži/ u nás pracujú na 1,5 úväzku, teda 63 a 3/4 hodiny týždenne a pri skupine 10 detí sa striedajú len dvaja, počas celého roka, čo sa však od 1.4.2002 zruší, nakoľko vstúpi do platnosti nový Zákonník práce a Zákon o verejnej službe. Naše výsledky hovoria, že by bolo vhodnejšie, aby zostal zachovaný doterajší systém, ale žiaľ, nebude to možné. Od 1.4. budú v jednej skupine 4 vychovávatelia plus jeden ďalší pracovník.
Náplňou práce vychovávateľov je zabezpečiť prípravu na vyučovanie, viesť deti k domácim prácam, zabezpečovať im záujmovú činnosť, viesť ich k hygienickým návykom, riešiť spory a pripravovať ich na vstup do samostatného života.
Aký je váš názor na detské domovy?
Detské domovy sú a budú pre spoločnosť vždy potrebné. Nemyslím si však, že by ich malo byť toľko ako dnes.
V prvom rade by mali slúžiť tým, ktorí nikoho nemajú, alebo o ktorých sa reálne nikto z rôznych príčin nemôže starať. Nemali by v nich byť deti len preto, že rodičia sa im doma málo venujú, alebo že na ich výchovu nestačia.
Ako dlho pracujete v tejto funkcii?
Funkciu riaditeľa tohto domova zastávam 4 roky.
Aké výsledky v škole dosahujú deti?
Naše deti patria v školách k dobrým žiakom. V súčasnosti máme jedného chlapca v 4.ročníku konzervatória, 1 maturuje na SOU nábytkárskom,1 je v nadstavbovom maturitnom štúdiu na SOU obuvníckom,1 dievča je v druhom ročníku gymnázia a 1 chlapec je na SOU železničnom. Ostatné deti sú v ZŠ. /Za posledné tri roky máme aj dvoch absolventov VŠ/.Všetko toto je hlavne zásluhou vychovávateľov, ktorí sa deťom pravidelne každý deň venujú v príprave na vyučovanie 2 až 3 hodiny.
Líši sa výchova detí v tradičnej rodine oproti rodine v detskom domove?
Nie je jednoduché dať jasnú odpoveď na túto otázku. Tak ako v rodinách, tak aj u nás je výchova závislá od dospelých. U nás v domove pracujú ľudia, ktorí túto prácu vykonávajú s láskou k deťom a preto je to poznať. Hovorí sa, že rodičovskú lásku nemožno nahradiť, ale snažíme sa, aby toto pravidlo nebolo pravdivé. U nás deti pociťujú neustály záujem zo strany vychovávateľov a snažíme sa budovať vzťahy na dôvere a partnerstve. Našim cieľom je príprava detí do života bez príkras - reálna a záleží nám na každom jednom, aby sa dokázal postaviť bez problémov na vlastné nohy. Aj po materiálnej stránke vytvárame predpoklady, aby boli deti spokojné. Našim základným krédom je : jediné čo Vám môžeme dať do života je maximálne vzdelanie podľa schopností a upozornenie na nástrahy života. Myslím si, že takýto prístup a ani možnosti v mnohých rodinách nie sú a preto na Vašu otázku odpoviem, že u nás sa podmienkam v rodine veľmi približujeme.
Ako strávia deti tento rok Vianoce a Silvestra?
Niektoré budú tráviť tieto sviatky u svojich blízkych a asi 2/3 budú v domove. Tieto sviatky pripravujeme tak ako sa pripravujú aj v bežných rodinách.
Koľko detí je úplných sirôt, polosirôt a koľko z nich má rodičov?
Siroty nemáme
Polosirôt je 7
Rodičov má 11 detí
Tento stav je však pohyblivý a už o pár dní to bude inak.
Koľko detí je rómskych a aký je ich vzťah k tejto menšine?
Momentálne máme z 18 detí 5 detí rómskych. Ale napr. vyššie spomínaní absolventi VŠ boli obaja Rómovia. My naše deti nerozlišujeme na rómske a ostatné a pretože k rómskym deťom sa príbuzní nehlásia, nemajú naše rómske deti vybudovaný vzťah k tejto komunite.
Čo sa deje s mladými ľuďmi po ich osemnástom roku života?
Zákon im umožňuje, aby až do osamostatnenia, boli v detskom domove, najdlhšie však do 25 rokov veku. Veľkým problémom je zabezpečiť našim odchovancom bývanie. Nám sa podarilo prerobiť dom v našom areáli, ktorý doteraz chátral, na bývanie pre dospelých chovancov. Bývať by sa v ňom malo od budúceho roka. Teda ak u nás dovŕši dieťa 18 rokov, bude pracovať, alebo poberať dávky sociálneho zabezpečenia a nemá kde bývať, môže bývať v tomto dome, pokiaľ splní naše podmienky. Platí nám len úhradu za spotrebované energie. V tomto dome môže veľmi pohodlne bývať až 10 osôb.
Aké majú vyhliadky do budúcna?
Pretože našim hlavným cieľom je zabezpečiť deťom maximálne možné vzdelanie / a zatiaľ sa nám to darí/, nemajú naše deti problémy so získaním práce a tým ani s uplatnením sa v živote.
Ďakujem za rozhovor.
Autor: Zhovárala sa Miriam Sarah Peciarová