BRATISLAVA - Dôchodkové firmy minuli do konca novembra na reklamy vyše 550 miliónov korún. Skoro polovicu tejto sumy minuli ešte pred oficiálnym možným spustením kampane. Z údajov výskumnej spoločnosti TNS SK vyplýva, že dôchodkové správcovské spoločnosti vynaložili na svoje predstavenie pred 1. novembrom okolo 220 miliónov.
"Reklamnú kampaň mohli zo zákona odštartovať od novembra 2004," tvrdí hovorca Úradu pre finančný trh Marek Kačmár. "Reklamy sa objavili aj pred týmto dátumom, no pokiaľ kampaň nesmerovala jednoznačne k produktu dôchodkovej správcovskej spoločnosti, nemohli sme ju považovať za porušenie zákona," dodal Kačmár.
Suma 550 miliónov nie je zďaleka konečná. Odborníci na reklamu a marketing odhadujú, že sa objem reklamy dôchodkových firiem v médiách vyšplhá v nasledujúcich mesiacoch na dvojnásobok. "Veľkú časť peňazí spoločnosti asi minuli už hneď na začiatku, aby sa dostali do povedomia ľudí," myslí si Vojtech Dencso z firmy TNS SK.
"Celkovo by to mohla byť zhruba miliarda," predpovedá Dencso. Upozorňuje však, že meraný objem reklamy vychádza z oficiálnych tabuľkových cenníkov, a nemusí sa preto zhodovať so skutočnou sumou peňazí vložených do reklamy. Pre médiá sú totiž dôchodkové správcovské spoločnosti takými veľkými klientmi, že na reklamy dostávajú množstevné zľavy.
O budúcich penzistov bojuje reklamou osem licencovaných firiem. Jednoznačne najviac dala do reklamy do konca novembra spoločnosť Credit Suisse Life & Pensions. Na propagáciu "švajčiarskeho dôchodku" minula podľa zistení TNS SK takmer dvesto miliónov, čiže viac ako polovicu toho, koľko minuli všetci ostatní dohromady. Naopak, najmenej reklamy mali vlani do konca novembra dôchodkové firmy Sympatia-Pohoda a ČSOB.
Dôchodkových zmlúv možno podpísať niekoľko
Zmluvu o dôchodkovom sporení možno podpísať s niekoľkými firmami súčasne. Sociálna poisťovňa však bude brať do úvahy len jednu zmluvu sporiteľa a dôchodkovej správcovskej spoločnosti. "Tú, ktorá k nám príde prvá," spresňuje Lýdia Výborná z tlačového oddelenia Sociálnej poisťovne. Poisťovňa má prehľad vo všetkých uzavretých zmluvách, stará sa totiž o centrálny výber príspevkov na sporenie.
Správcu úspor na dôchodok nebude možné zmeniť počas prvého roka od podpisu zmluvy. Po uplynutí ročnej lehoty bude môcť sporiteľ uzavrieť zmluvu s inou správcovskou spoločnosťou. Automaticky sa tým zruší pôvodná zmluva a začne platiť dohoda s novou spoločnosťou. Každá ďalšia zmena dôchodkovej správcovskej spoločnosti bude možná vždy po polroku. Zmena správcu dôchodkových úspor je zadarmo.
Výdavky dôchodkových firiem na reklamu
firma | DSS | DSS PR* | spolu DSS | imidžová |
kampaň | ||||
Credit Suisse | 80,7 | 114,0 | 194,8 mil. Sk | - |
ING | 40,7 | 51,2 | 91,9 mil. Sk | 15,5 |
Allianz | 46,9 | 15,4 | 62,3 mil. Sk | 101,2 |
Prvá dôchodková spol. | 32,7 | 20,8 | 53,5 mil. Sk | - |
Aegon | 49,7 | 3,6 | 53,3 mil. Sk | 53,9 |
VÚB Generali | 33,1 | 15,4 | 48,5 mil. Sk | - |
Sympatia-Pohoda | 29,9 | 0,8 | 30,7 mil. Sk | - |
ČSOB | 14,6 | 1,7 | 16,3 mil. Sk | 12,5 |
*náklady pred oficiálnym štartom kampane, tzv. náklady na predstavenie spoločnosti
Zdroj: TNS SK, január - november 2004