BRATISLAVA - Útlm v automobilovom priemysle, ktorý začali pociťovať najmä európske automobilky, sa japonských a kórejských výrobcov veľmi nedotkol. Predbežné výsledky za minulý rok, ktoré už zverejnili niektoré spoločnosti, hovoria jednoznačne v prospech áut z východu. Kým predaj európskych a amerických automobiliek rastie sotva jednociferným číslom, japonské merajú nárast predaja v intervale od 18 do 33 percent.
Európski výrobcovia áut bojujú s problémami, ako sú slabé výdavky spotrebiteľov na jednej strane a rastúce ceny surovín a silná cenová konkurencia na strane druhej.
Európskym automobilkám vyvážajúcim na americké trhy zas nepraje silné euro oproti doláru, ktoré ich znevýhodňuje. Najziskovejší sú stále výrobcovia luxusných áut, pretože tie sa kupujú bez ohľadu na to, či je ekonomika v recesii, alebo nie.
Automobilové koncerny, ktoré sa doteraz sústreďovali hlavne na európske trhy, pociťujú stagnáciu a zachraňujú ich trhy mimo starého kontinentu.
Druhá najväčšia európska automobilka, francúzsky koncern PSA Peugeot Citroen, oznámila 2,7-percentný rast predaja za minulý rok. Jedným dychom však dodala, že rast bol podporený dopytom mimo západnej Európy. Značku Peugeot potiahol najmä vysoký odbyt v Latinskej Amerike. Predaj na kľúčovom západoeurópskom trhu vlani klesol o 1,9 percenta, čím sa znížil aj trhový podiel firmy v tomto regióne.
Európske autá strácajú aj na dôležitom americkom trhu. Predaj áut značky Volkswagen tu minulý rok poklesol o 16 percent najmä preto, že firme chýbali nové modely. Volkswagen navyše nebol ochotný zapojiť sa do ostrej cenovej vojny s inými predajcami. Tento rok chce však Američanov osloviť novým športovo ladeným modelom Jetta. Nemecká automobilka stráca aj čínsky trh, ktorý je pre ňu z hľadiska objemu najdôležitejší.
Asi najviac na krízu v odvetví dopláca taliansky Fiat. Okrem toho, že už dlhšie bojuje s finančnými problémami, minulý rok jeho podiel na talianskom trhu dosiahol historické minimum.
Na bezprecedentnú úroveň klesol vlani aj podiel americkej veľkej trojky (General Motors, Ford a Chysler) na domácnom trhu - na 58,7 percenta zo 62 percent v roku 2002.
Naopak, prírastky si pripísali japonské značky, ktoré tradičným európskym a americkým začínajú dýchať na krk.
Automobilky nečakajú oživenie ani tento rok. Analytici predpovedajú, že predaj bude síce rásť prijateľným tempom, mnohé kapacity však stále ostanú nevyužité. Podľa týždenníka Economist to bude vyvíjať enormný tlak na pokles cien, takže ponuka bonusov sa stane samozrejmosťou dokonca aj v prudko sa rozvíjajúcich ekonomikách, ako napríklad v Číne. Svoju pozíciu budú strácať najmä americkí výrobcovia - v prospech japonských konkurentov.
Koľko predávali
počet predaných kusov za 2004 | počet predaných kusov za 2003 | nárast | |
PSA Peugeot Citroen | 3,375 mil. | 3,286 mil. | 2,7 % |
Renault | 2,488 mil. | 2,387 mil. | 4,2 % |
Hyundai Motor + Kia Motors | 3,18 mil. | 2,55 mil. | 25 % |