Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky

Ázijských áut sa útlm netýka

BRATISLAVA - Útlm v automobilovom priemysle, ktorý začali pociťovať najmä európske automobilky, sa japonských a kórejských výrobcov veľmi nedotkol. Predbežné výsledky za minulý rok, ktoré už zverejnili niektoré spoločnosti, hovoria jednoznačne v prospech

BRATISLAVA - Útlm v automobilovom priemysle, ktorý začali pociťovať najmä európske automobilky, sa japonských a kórejských výrobcov veľmi nedotkol. Predbežné výsledky za minulý rok, ktoré už zverejnili niektoré spoločnosti, hovoria jednoznačne v prospech áut z východu. Kým predaj európskych a amerických automobiliek rastie sotva jednociferným číslom, japonské merajú nárast predaja v intervale od 18 do 33 percent.

Európski výrobcovia áut bojujú s problémami, ako sú slabé výdavky spotrebiteľov na jednej strane a rastúce ceny surovín a silná cenová konkurencia na strane druhej.

Skryť Vypnúť reklamu

Európskym automobilkám vyvážajúcim na americké trhy zas nepraje silné euro oproti doláru, ktoré ich znevýhodňuje. Najziskovejší sú stále výrobcovia luxusných áut, pretože tie sa kupujú bez ohľadu na to, či je ekonomika v recesii, alebo nie.

Automobilové koncerny, ktoré sa doteraz sústreďovali hlavne na európske trhy, pociťujú stagnáciu a zachraňujú ich trhy mimo starého kontinentu.

Druhá najväčšia európska automobilka, francúzsky koncern PSA Peugeot Citroen, oznámila 2,7-percentný rast predaja za minulý rok. Jedným dychom však dodala, že rast bol podporený dopytom mimo západnej Európy. Značku Peugeot potiahol najmä vysoký odbyt v Latinskej Amerike. Predaj na kľúčovom západoeurópskom trhu vlani klesol o 1,9 percenta, čím sa znížil aj trhový podiel firmy v tomto regióne.

Skryť Vypnúť reklamu

Európske autá strácajú aj na dôležitom americkom trhu. Predaj áut značky Volkswagen tu minulý rok poklesol o 16 percent najmä preto, že firme chýbali nové modely. Volkswagen navyše nebol ochotný zapojiť sa do ostrej cenovej vojny s inými predajcami. Tento rok chce však Američanov osloviť novým športovo ladeným modelom Jetta. Nemecká automobilka stráca aj čínsky trh, ktorý je pre ňu z hľadiska objemu najdôležitejší.

Asi najviac na krízu v odvetví dopláca taliansky Fiat. Okrem toho, že už dlhšie bojuje s finančnými problémami, minulý rok jeho podiel na talianskom trhu dosiahol historické minimum.

Na bezprecedentnú úroveň klesol vlani aj podiel americkej veľkej trojky (General Motors, Ford a Chysler) na domácnom trhu - na 58,7 percenta zo 62 percent v roku 2002.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak, prírastky si pripísali japonské značky, ktoré tradičným európskym a americkým začínajú dýchať na krk.

Automobilky nečakajú oživenie ani tento rok. Analytici predpovedajú, že predaj bude síce rásť prijateľným tempom, mnohé kapacity však stále ostanú nevyužité. Podľa týždenníka Economist to bude vyvíjať enormný tlak na pokles cien, takže ponuka bonusov sa stane samozrejmosťou dokonca aj v prudko sa rozvíjajúcich ekonomikách, ako napríklad v Číne. Svoju pozíciu budú strácať najmä americkí výrobcovia - v prospech japonských konkurentov.

Koľko predávali

  počet predaných
kusov za 2004
počet predaných
kusov za 2003
nárast
PSA Peugeot Citroen 3,375 mil. 3,286 mil. 2,7 %
Renault 2,488 mil. 2,387 mil. 4,2 %
Hyundai Motor + Kia Motors 3,18 mil. 2,55 mil. 25 %


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet
  2. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 612
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 423
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 284
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 062
  5. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 646
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 460
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 6 106
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 077
  9. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 5 935
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 578
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu