Údajné 12-percentné predraženie nákupu spôsobila položka, ktorú z účtenky (na obrázku) vymazal pravdepodobne jej odosielateľ.
BRATISLAVA - Používatelia slovenského internetu si už mohli zvyknúť, že z času na čas dostanú do svojej schránky správu o nekorektnej firme či jej produkte. Spoločným menovateľom takýchto mailov je pomerne podrobný popis produktu alebo služby, ktorým sa dosahuje punc dôveryhodnosti. Mnohé z týchto informácií sú však iba zlomyseľným, dobre miereným útokom na povesť firmy.
Za posledné roky sa terčom ohováračských mailov stali už viaceré slovenské i medzinárodné spoločnosti. Internet už používa na Slovensku takmer dva milióny ľudí. Firmy to teda chápu ako nebezpečenstvo, ktoré treba odvrátiť.
Ohováračská on-line kampaň napríklad donútila k reakcii nákupný reťazec Lidl, ktorý inak kategoricky odmieta komunikáciu s médiami. Vlani začiatkom novembra internetom kolovala kópia pokladničného bloku, ktorý mal Lidl usvedčiť z podvádzania zákazníkov. Nakoniec sa však zistilo, že išlo o šikovnú manipuláciu a pokladničný systém reťazca je v poriadku. Podľa Lidlu celú vec niekto urobil preto, aby firma získala zlú povesť a zákazníci zneisteli.
On-line útoky neobchádzajú ani reštaurácie a pohostinstvá. Majiteľ dvoch českých pivární v Bratislave po vlne kritiky musel zatlačiť na prevádzkovateľov informačného portálu www.kamnapivo.sk, aby stiahli diskusiu k jeho podnikom z internetu. Argumentoval tým, že sa na stránke objavili nepravdivé informácie o násilí a zastrašovaní v jednom z jeho pohostinstiev.
Vlani sa internetom šírili aj informácie o nekvalitnom servise Slovak Telecomu pri zriaďovaní rýchleho internetu. Firma berie takéto informácie ako dôležitú spätnú väzbu, ktorá slúži na skvalitňovanie služieb. "V prípade, že sa sťažnosti, ktoré sa objavia na internetových portáloch zakladajú na pravde, spoločnosť sa urýchlene daným problémom zaoberá," povedala Michaela Dobošová z odboru externej komunikácie Slovak Telecomu. Vtedy sa zároveň prostredníctvom médií zákazníkom ospravedlní.
Trestné oznámenie na neznámeho ohovárača už pred časom podala Tatra banka, keď sa na sieti objavili informácie o jej krachu. Bolo to v roku 2001, kedy banka získala prestížne ocenenie týždenníka Trend Banka roka. Na informácie vedúce k odhaleniu páchateľa dokonca vyhlásila päť miliónovú odmenu.
Obeťou internetových klebiet sa stala i sieť čerpacích staníc OMV. V sieti sa objavila správa, ktorá firmu vinila, že klamú na cene, pretože pri natankovaní plnej päťlitorvej bandasky zákazník platil až 6,2 litra pohonných hmôt. Nakoniec šlo len o nedorozumenie, keďže každá bandaska či nádrž automobilu musí mať podľa noriem pre rozpínanie paliva istú rezervu, ktorá sa v rámci objemu neuvádza.
Marketingoví odborníci nevylučujú, že by mohlo ísť o istú formu konkurenčného boja. "Skôr však ide o jednotlivcov, ktorí majú s danou firmou zlú skúsenosť," povedala pre Pravdu Katarína Ďurková z Katedry marketingovej komunikácie. (dc)