
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
ČIERNY BALOG – Po dvadsiatich rokoch v sobotu slávnostne obnovili na Čiernohronskej železničke zvážanie dreva z Čierneho Balogu do Hronca.
„Pre nás všetkých, ktorí s touto železničkou žijeme, je to veľký sviatok. Snívame o tom celých devätnásť rokov. Už keď sme Čiernohronskú železničku začali zachraňovať sme si uvedomovali, že význam bude mať len vtedy, keď bude ľuďom slúžiť, finančne prežije a uplatní sa aj v súčasnom svete. Napriek tomu, keď na Silvestra 1982 definitívne skončila svoju prevádzku posledná lesná železnica na Slovensku – v Hronci, len zopár optimistov verilo, ža sa preprava dreva na úzke koľajničky ešte vráti,“ povedal nám riaditeľ lesnej železnice Ing. Aleš Bílek.
Neuveriteľné sa však stalo skutočnosťou a v polovici mája tohto roku bol zo stanice Čierny Balog vypravený prvý skúšobný nákladný vlak s rezivom na prekládku do Hronca. A keďže sa projekt osvedčil, po trojmesačnej skúšobnej lehote v sobotu prevádzku oficiálne spustili. Prepravu si objednala spoločnosť Smrečina – holding I., ktorá z čiernobalockej píly Jánošovka prepravuje rezivo na ďalšie spracovanie do Banskej Bystrice. Prvý oficiálny vlak mal v sobotu vagón naložený asi 15 kubíkmi reziva určenými na export do Grécka.
,,Zatiaľ budeme na prekládku do Hronca zvážať rezivo každý druhý deň. V budúcnosti, taká je naša vízia, by to mal byť raz za týždeň jeden dlhý vlak naložený celotýždňovou produkciou píly Jánošovka a k rezivu by mala pribudnúť aj guľatina,“ povedal Aleš Bílek. Dodal však, že uvažujú aj s pravidelnou osobnou dopravou. ,,Z Čierneho Balogu chodí každý deň do podbrezovských železiarní osem autobusov. Načo majú chodiť okľukou cez Brezno?“
Čiernohronská železnica, ktorá je zatiaľ predovšetkým turistickou atrakciou, premáva od mája do polovice septembra podľa pravidelného cestovného poriadku, v zime len na objednávku. V tejto sezóne prepravila okolo 50-tisíc cestujúcich, čo je oproti vlaňajšku nárast asi desať percent.
Pravidelná prevádzka na Čiernohronskej lesnej železnici sa začala v januári roku 1909. V čase najväčšieho odvozu dreva (obdobie kalamít 1927 – 1929) ročne prepravila okolo 260-tisíc kubických metrov, v rokoch 1953 až 1955 dokonca až 330-tisíc kubických metrov dreva. Denne tu premávalo sedem parných lokomotív a denne železničkou cestovalo 200 – 250 osôb. Od konca roku 1982 až do 1. mája 1992 bola prevádzka zastavená.
Od jari 1995 železničku prevádzkuje miestne združenie siedmich obcí Mikroregión Čierny Hron, spolu s mimovládnou organizáciou pre environmentálnu výchovu Strom života a Vidieckou rozvojovou aktivitou Vydra v Čiernom Balogu. A od soboty sa po úzkych koľajniciach železničky opäť zváža drevo z miestnej píly Jánošovka. (ag)
Autor: ANNA GUDZOVÁ