Architekt Peter Bauer (10. 1.):
"Nepreceňujme úlohu architekta. My sme tí, čo šijú loptu, s ktorou potom úplne iní ľudia hrajú len mizernú tretiu ligu."
Oskar Rózsa na otázku, aká je úroveň slovenských hudobníkov (13. 1.):
"Poväčšine mizivá. Ich autenticita je silne degradovaná tým, čo znie v médiách. A tých pár jedinečných kapiel sa len veľmi ťažko presadí v komerčnom rádiu, plnom bakelitovej hudby. Je dobré rozlišovať, čo je šoubiznis a čo umenie."
Český hudobník a básnik Pavel Zajíček v odpovedi na otázku, či mu je ľúto za slovenčinou (2. 3.):
"Vari sa z nášho života úplne nevytratí. Nebudem hovoriť o ostatných súvislostiach, ale nemôžem nespomenúť jej ľúbozvučnosť. Mňa úplne fascinuje slovíčko hej."
Skladateľ Jozef Sixta o svojej tvorbe (12. 3.):
"Som človek miernej povahy a nerobím veľké gestá. Komornú hudbu mám rád aj z praktických dôvodov, pretože tie skladby si môžem sám zahrať."
Americký bluesman Guy Davis o poslaní blues (16. 3.):
"Blues už nie je takou provokujúcou a inšpirujúcou hudbou ako v minulosti. Patrí skôr do múzea. Pokryl ho prach a piesok ako staré egyptské pyramídy s múmiami. Keď sa vám však podarí tie nánosy odhrabať, nájdete poklady."
Emília Vášáryová o režisérovi Martinovi Hollom (24. 3.):
"Každý videl, že práca s ním má zmysel, že má všetko vo svojich rukách. Nebol hysterický, ani neprístupný. Milovali sme ho všetci, od hercov až po nosičov káblov."
Richard Müller (28. 4.):
"Šoubiznis ma už nezaujíma, nemienim urobiť čokoľvek, o čom by som nebol stopercentne presvedčený. Nikto ma nezlomí na slávu, lebo tú som už zažil, ani na ceny, lebo som ich už všetky získal, ale ani na peniaze."
Josef Vojtek zo skupiny Kabát o českej kritike (5. 5.):
"Mám pocit, že nás kritici stále neberú a urobili to len preto, že minulý rok nebol nikto úspešnejší. Sila tlaku verejnosti prinútila zástancov umenia, aby nám tie ceny dali!"
Americký psychológ Robert J. Sternberg (7. 5.):
"Múdri ľudia robia hlúposti práve vtedy, keď si myslia, že už sú takí múdri, že nemôžu hlúposť urobiť."
Miroslav Žbirka o hraní s Paulom McCartneym (11. 6.):
"Zahral mi celú skladbu Follow Me, ja som len vyjavene pozeral. Ku koncu som sa trochu spamätal a pridal sa k nemu v refréne. Potom sa ma spýtal, že čo ja na to. Vravím: Skvelé akordy. A on: Jednoduché, chápeš."
Bývalý generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Jozef Tkáčik o svojom odvolaní (12. 6.):
"Som presvedčený, že som nemal nijaký podiel na tom, že profesor Bělohlávek z postu umeleckého riaditeľa odišiel. Forma, akou ma odvolali, mohla byť iná - normálnejšia."
Česká architektka Eva Jiřičná o súčasnej architektúre (23. 6.):
"Pripomína to žurnalizmus - všetci hľadajú senzáciu. Hľadanie nových tvárí, talentov, charakterov. Predtým sa o architektúre málo písalo, teraz je to módna záležitosť."
Spisovateľ Dušan Taragel, editor knihy Sex po slovensky (7. 7.):
"Literáti svojím humorným odstupom a ironickým nadhľadom potvrdzujú, že sex sa už nespája len s plodením detí alebo vernou manželskou láskou, ale stal sa súčasťou voľnočasových aktivít, čiže partnerskou zábavou, spríjemnením života, niečím podobným, ako je bicyklovanie alebo plávanie."
Michael Kocáb (15. 7.):
"Je jedno, či sa človek realizuje komponovaním nových pesničiek, alebo na koncertoch hrá so skupinou staré pecky. Dôležité je, aby publikum bolo spokojné."
Nórsky režisér Morten Tyldum (15. 7.):
"Američania berú film ako vedu. My Európania robíme chybu, že silou mocou chceme robiť umenie. Jediným umením pritom je, aby postavy, o ktorých píšete, na plátne ožili a vyzerali reálne."
Speváčka skupiny Moloko Roisin Murphyová o názve skupiny (16. 7.):
"Názov sme našli v kultovej knihe Mechanický pomaranč od Anthonyho Burgessa. Znelo to dobre a páčilo sa nám, že je to vlastne pomenovanie pre mlieko, aj keď v tej knihe je to skôr výraz pre drogy."
Skupina Leningrad Cowboys o svojej doprave na koncerty (16. 7.):
"Veľké rockové hviezdy sa presúvajú v limuzínach, my používame traktory."
Skupina Värttinä o tom, či ich neláka využiť elektronické nástroje (17. 7.):
"Dôležitejšie je, čo hráte, než na čom to hráte."
Aston "Family Man" Barrett zo skupiny The Wailers (20. 7.):
"Naším poslaním je šíriť reggae hudbu do celého sveta a oboznamovať ho s našimi koreňmi a kultúrou, pretože reggae vyjadruje tlkot srdca."
Fotografka Lucia Nimcová o tradičných viedenských báloch (21. 7.):
"Ľudia prišli v róbach, ale o polnoci si už dávali viedenské párky na papierových táckach, jediac rukami."
Režisér Marek Kuboš o slovenských videoklipoch (29. 7.):
"Hudobník vyzerá dobre, keď hrá - ale na hudobný nástroj. Keď sa použije ako herec, vyznieva to falošne. V tom je rozdiel medzi západnými klipmi a našimi socialistickými."
Filmový kritik Jan Lukeš o vkuse divákov (30. 7.):
"Najlepšie filmy priniesla nová vlna v 60. rokoch, ale na tie sa nikdy húfne nechodilo. Najúspešnejšie sú komédie z normalizačného obdobia. Neodsudzujem to, tá normalizačná nálepka už vybledla a ľudí zaujímajú herecké výkony Menšíka, Brodského, Bohdalovej."
Terry Jones o tom, prečo si humor Monty Python obľúbili aj Američania (31. 7.):
"Asi z nudy. Pythonovci boli minoritou, ktorá vždy oslovovala minority. No a minorita v Spojených štátoch, to je celkom slušný počet ľudí."
Prvá reakcia výtvarníka Milana Dobeša k iniciatíve zberateľov na založenie jeho múzea (6. 8.):
"Chlapci - múzeum až po smrti."
Silvester Lavrík reaguje na článok o svojej knihe (18. 8.):
"Napísal som knihu o krajine a jej ľuďoch. Materiál som zbieral minulé leto na cestách, ktorých iniciátorom bol Mikuláš Dzurinda. Premiér tejto krajiny. Mám sa tváriť, že som sa tam dal vysadiť padákom a za tmy?"
Režisér Marek Najbrt o svojom filme Mistři (2. 9.):
"Chceli sme sa vyjadriť k českej mentalite, povahe a istej sebailúzii, ktorú hokej celkom pekne ilustruje. Aj keď o hokej v tomto filme nejde."
Dánsky režisér Lars von Trier o Amerike (8. 9.):
"Klaustrofóbia mi nedovolí cestovať lietadlom, na cestu loďou nemám čas. Som veľmi zvedavý na New York, aj keď mám strach, že by som ho znášal veľmi zle."
Speváčka Misha o šoubiznise (14. 9.):
"Mám niekedy pocit, akoby ten mediálny svet vyrábal akúsi Mishu. Keď som doma, to písmeno H v mojom mene si dávam preč, som obyčajná Miša, myšiak obyčajný. Pokiaľ ho v mene neudržím, zo šoubiznisu odídem."
Herec Jan Kačer o alkoholizme Františka Vláčila (16. 9.):
"Keď bol mladší, znášal to dobre, keď bol starší, zažil som aj trapasy. Nebol však alkoholikom, ktorý rozpráva hlúposti. Bol absolútne inšpirovaný. Aj keď bol opitý, dokázal nakrúcať neporovnateľne lepšie zábery ako jeho asistent."
Michael Stipe zo skupiny R.E.M. na tému politika (20. 9.):
"Politika je predsa vážna vec, ktorá má v našom svete priame následky. Na tomto svete žijeme len krátky čas, tak prečo si ho neurobiť lepším, než je? Hovoriť politike hobby by nebolo správne. Pod hobby rozumiem skôr aranžovanie kvetín alebo zbieranie štupľov od fliaš."
Režisér Andrej Končalovskij o filme Kill Bill (22. 9.):
"Považujem ho za veľmi vydarený hamburger. McDonald's. Nemá nič spoločné so skutočným životom. Skutočný život je to, čo vás rozplače, roztrasie alebo rozosmeje."
Režisér Mário Homolka o STV (6. 10.):
"Myšlienka verejnoprávnej televízie je postavená na osvietenskom absolutizme. Ľudia by sami od seba nedávali peniaze na kultivujúce umenie, preto sú nútení zákonom. Ale čo v prípade, keď správca takto vybratých financií má deficit osvietenstva a je fascinovaný lookom nemeckých komerčných staníc 90. rokov typu RTL?"
David Koller o komunistoch (8. 10.):
"Pripadá mi nenormálne, aby ľudia, ktorí morálne kedysi sklamali, mali rozhodovať v parlamente o súčasných zákonoch. Treba stále poukazovať na to, že komunisti nie sú normálnou demokratickou stranou, ale spolkom mafiánov, ktorí v minulosti potlačovali ľudské práva."
Dorota Nvotová o moderovaní televíznej hitparády (12. 10.)
"Išla som do toho s tým, že mi dovolia uplatniť svoj názor, postoj a humor. Zistila som však, že sa to nedá a nikto o to nemal záujem."
Minister Vladimír Palko o Nobelovej cene pre Elfriede Jelinek (16. 10.):
"Keď máme takúto veľkú literatúru, tak čarbanice na stenách verejných záchodov už ani nepotrebujeme."
Spisovateľ Peter Bilý, autor knihy Démon svätosti, v odpovedi na otázku, či sa neobáva reakcií cirkevných kruhov na svoj román (20. 10.):
"Kultúra a umenie nie sú záležitosťami, ktoré by zaujímali napríklad súčasných slovenských biskupov. Dosť majú svojich starostí s efemérnou mocou a večnými peniazmi."
Iránska umelkyňa Soody Sharifi o tom, prečo fotografuje moslimských tínedžerov (4. 11.):
"V ich živote ľahko spoznáme rovnaké túžby a fantázie, aké majú mladé ženy všade na svete. Cítila som, že takýto obraz by mal byť ukázaný v prostredí západných krajín."
Režisér Jan Gogola o českej identite (5. 11.):
"Nie je nič, hrdina, žáner či téma, čo by bolo pre nás typické. Česká identita teda zahŕňa aj to, že ju nemáme."
Výtvarník Fero Guldan o našom začlenení do Európskej únie (16. 11.):
"Zatiaľ sa máme aspoň pred kým hanbiť, že nemáme upratané."
Ivan Tásler o novom hite IMT Smile Kapela (19. 11.):
"Slovenský bulvár si myslel, že sme túto pesničku okopírovali od Nagyovej Aj tak sme stále frajeri. Absolútny nezmysel."
Petr Forman o nakrúcaní filmu Horem pádem (4. 12.):
"Herectvo je zvláštne zamestnanie. Stále mi pripadá čudné tváriť sa, že niečo je pravda, ak to tak nie je. Je pre mňa ťažké zahrať opakovane a na požiadanie emócie, ktoré vo mne vznikajú len výnimočne."
Hudobník Jiří Stivín o tvorbe (13. 12.):
"Zoberte si, ako malé deti krásne maľujú, a potom prídu do školy a koniec. Fantázia odrazu utečie. Ovládať nástroj je, samozrejme, dobré, ale nie je to podmienka, aby človek mohol tvoriť."
Pozn.: Všetky rozhovory v pôvodnom znení si môžete prečítať v internetovom archíve denníka SME, ktorý nájdete na www.sme.sk/archiv.html .