Vaše otázky ohľadom novej maturity uvítame na adrese sona.rebrova@sme.sk. FOTO - ARCHÍV SME
1. "Katalóg cieľových požiadaviek (KCP) alebo inak aj čo by mal študent vedieť, aj keby ho zobudili o pol tretej v noci, je realitou. Nie je mi však celkom jasné, či bolo zámerom pracovníkov ministerstva školstva alebo "statpedu" to, aby si žiaci tieto požiadavky v dobe internetu, tlačiarní či kopírok písali do zošitov s tým, že toto je to, čo majú vedieť a hotovo. Bohvie, kedy si tie pojmy vôbec vysvetlíme, ak si ich teda vysvetlíme.
Môžem sa opýtať aj inak. Kto tu nepochopil základný prínos katalógu cieľových požiadaviek? Učiteľ alebo študent?"
Dominik, Bánovce nad Bebravou
MARIÁN HANULA, Štátny pedagogický ústav. "Dominik, úlohou Katalógu cieľových požiadaviek je informovať žiakov, učiteľov i rodičov, o požiadavkách na vedomosti a zručnosti maturantov z daného predmetu. Nemyslím si však, že by ho mal žiak prepisovať do zošita, že by ho mal učiteľ žiakom diktovať.
Pokúsim sa to povedať aj inak. Povinnosťou učiteľa je objasniť žiakom minimálne všetky pojmy uvedené v katalógu a úlohou žiaka je (ak chce úspešne zmaturovať) ich aktívne osvojenie a pochopenie.
2. "Dopučul som sa takúto vec a chcem sa vas spýtať, či je to pravda:
Bude sa maturitná písomka z anglického jazyka (teda sloh) písať 45 minút bez slovníka a k dispozícii budem mať iba 1 stranu papiera (žiadny pomocný list)? V škole sme nikdy nič také nerobili a keď áno, tak sme vedeli tému dopredu.
Ešte ma zaujíma, ak je vyššie uvedené pravdou, čo sa tým chce dosiahnuť, prečo len 45 minút a prečo bez slovníka?
Ďakujem, Matej
MARIÁN HANULA, Štátny pedagogický ústav: "Písomná forma internej časti maturitnej skúšky z anglického jazyka sa bude naozaj písať len 45 minút, bez slovníka, predpísaný rozsah, bude však zrejme k dispozícii pomocný papier.
Bez slovníka preto, aby mali žiaci rovnaké podmienky. Ak slovník, tak rovnaký pre všetkých.
45 minút stačí, pretože extrená časť maturitnej skúšky (tiež písomná) bude trvať 120 minút. Jedna strana stačí, pretože bude daný predpísaný rozsah - netreba kecať, mali by sme hovoriť/písať k veci.
Obdobná písomná práca sa píše už niekoľko rokov v rámci tzv. Monitorov, určite si pozri www.statpedu.sk .
No a k otázke - "V škole sme nikdy nič také nerobili" - prečo? Túto otázku treba položiť vyučujúcim."