1. Ochrana vkladov štátom
Štát garantuje škody v plnej výške, ale najviac vo výške 50 percent zostatku rezervného fondu solidarity. Je to nejasná definícia, najmä, ak zostatok tohto fondu je ku koncu tohto roka nulový.
2. Garancia výnosov a zhodnotenia
Kritici zo strany opozície, najmä zo Smeru žiadajú garancie výnosov, alebo minimálne ručenie štátu za zachovanie nominálnej hodnoty úspor pri odchode klienta na dôchodok. "Nie je možné garantovať výnosy na finančných trhoch," oponuje ministerstvo práce. Zákon však garantuje, že výnosy v jednom fonde nemôžu byť nižšie, ako priemer v iných fondoch.
3. Povinný vstup a zotrvanie v druhom pilieri
Najmä strana Smer je veľkým kritikom povinného vstupu do druhého piliera. Povinný vstup sa týka iba mladých ľudí, ktorí dnes majú najviac 16 rokov, ministerstvo práce argumentuje, že to nie je dôležitá otázka, možno ho zrušiť a aj tak si väčšina mladých vyberie sporenie v druhom pilieri.
Povinné je však aj zotrvanie v druhom pilieri, a to najmenej desať rokov. Týka sa to paradoxne aj tých, ktorí do druhého piliera vstúpia dobrovoľne. Zákonom je tak obmedzené vlastníctvo sporiteľov, pretože si svoje úspory nemôžu z fondov kedykoľvek vybrať.
4. Sociálna poisťovňa a jej úlohy
Sociálna poisťovňa musí zvládnuť úlohy, s ktorými zatiaľ nemá skúsenosti. V januári sa po prvýkrát pripojí na štátnu pokladnicu, cez ktorú musí posielať príspevky na starobné sporenie do druhého piliera. Sociálna poisťovňa má tiež vymáhať nezaplatené poistné od dlžníkov, čo vyvoláva obavy, pretože "Sociálna poisťovňa dnes nedokáže efektívne vymáhať vlastné pohľadávky voči neplatičom sociálneho poistenia," píše Slobodné fórum. Nezaplatené poistné do druhého piliera má poisťovňa hradiť z garančného fondu, čo podľa SF ohrozuje jeho základnú funkciu, a to vyplácanie dávok v prípade platobnej neschopnosti zamestnávateľa. Poslednou novelou sa však zrýchlilo exekučné konanie, čo má zefektívniť vymáhanie dlžôb.
5. Štátny dozor - Úrad pre finančný trh
Má najzodpovednejšiu úlohu, zatiaľ je však známy len jeden jeho regulačný zásah - nariadenie DSS Credit Suisse Life & Pensions zastaviť reklamnú kampaň. Dôvody vyznievali skôr absurdne, úradu sa totiž zdali ako zavádzajúce a nepravdivé reklamné slogany "švajčiarsky dôchodok" či "krajšia budúcnosť". Sporenie pritom ponúkali poštoví doručovatelia bez licencie, ktorú zákon vyžaduje.
6. Vysoké náklady ovplyvnia výšku výnosov
Príliš ochranársky zákon znamená vyššie náklady spoločností, čo môže ovplyvniť výšku výnosov.
7. Politické riziká a hrozby
V ľuďoch vyvolávajú obavy aj vyjadrenia politikov, že chcú upravovať druhý pilier.
Istoty
1. Medzinárodné skúsenosti a renomé spoločností
Ako pozitívum hodnotí vstup renomovaných spoločností na slovenský trh aj politická opozícia, dokonca aj Smer. Podľa Martina Chrena z Nadácie F. A. Hayeka sú práve seriózne spoločnosti najväčšou zárukou nezneužitia systému, pretože sa im "jednoducho neoplatí riskovať svoju značku pre nelegálne pokusy vykradnúť dôchodkové úspory občanov".
2. Garancia približne rovnakého zhodnotenia úspor vo fondoch
Zákon hovorí, že výnosy jednotlivých fondov sa denne porovnávajú a výnosy jednotlivých fondov nesmú byť nižšie ako priemer konkurencie.
3. Oddelenie majetku sporiteľov od dôchodkovej spoločnosti
Úspory ľudí nie sú majetkom dôchodkovej spoločnosti, sú uložené u depozitára - banky.
4. Viacstupňová kontrola
Kontrolu vykonáva samotná DSS, audítor, depozitár - banka a štát prostredníctvom Úradu pre finančný trh.
5. Povinné rozloženie rizika
Zákon presne hovorí, akým spôsobom a do čoho môžu DSS investovať tak, aby sa znížilo riziko straty vyplývajúce z poklesu cien cenných papierov, úrokových sadzieb a zmien kurzov.
Podľa prieskumu medzi odborníkmi z politických strán, z ministerstva, dôchodkových správcovských spoločností a neziskových nadácií sme zostavili rebríček rizík a istôt sporenia v druhom pilieri.