Vzťah izraelského učiteľa a jeho zverencov je veľmi neformálny. Deti učiteľovi tykajú, oslovujú ho krstným menom a slobodne s ním diskutujú. „Niekedy je to náročné, lebo deti sú veľmi sebavedomé, ale na druhej strane sa od malička učia formulovať svoje myšlienky a názory a obhájiť ich,“ hovorí psychologička Elena Szatmáryová. „Na rodičovské združenia chodia rodičia a deti spolu - aby aj dieťa počulo, čo hovorí učiteľ rodičovi a mohlo sa k tomu vyjadriť.“
Každá škola v Izraeli má svojho psychológa - pani Elena je jedným z nich: „Deti aj učitelia sa na nás obracajú, keď majú problémy s komunikáciou alebo s učením.“ Psychológ sedí aj na všetkých poradách vedenia a spoluvytvára koncepciu školy. Je tiež poruke, keď do života detí vstúpi hrôza - pomáha im napríklad spamätať sa po tom, čo prežili teroristickú akciu.
Všetci hovoria po anglicky
I keď v izraelskej škole panuje sloboda, nie je to žiadna rekreácia. Týždeň sa začína v nedeľu a končí v piatok, voľná je len sobota. Základná škola má sedem a stredná škola šesť tried (trojročný prvý a trojročný druhý stupeň). V nižších ročníkoch sa deti učia 4-5 hodín denne, vo vyšších je to 6-7 hodín. Počítače, internet a e-mail používajú už od druhej triedy. Od štvrtej triedy sa učí angličtina, ale mnohé deti poznajú tento jazyk už oveľa skôr - v izraelskej televízii sa totiž americké a anglické filmy nedabujú. Aby deti lepšie chápali spoločnosť, v ktorej žijú, každý rok sa hlbšie venujú nejakej špeciálnej téme - môže to byť imigrácia, mier, demokracia…
Polovičné vedomosti sú nanič
Na vyučovanie sa deti pripravujú aj doma. Študijné výsledky sa bodujú: 100 bodov je maximum, 56 bodov znamená nedostatočné vedomosti. Bodové hodnotenie učiteľ kombinuje so slovným vysvetlením: matematika 80 bodov - mohol by si byť najlepší, keby si sa dôkladnejšie pripravoval. Hodnotí sa aj správanie: si obľúbený a máš výborné nápady, ale nechaj aj tým tichším trošku viac priestoru.
„Dobrí rodičia sa deťom venujú a motivujú ich, lebo nároky na deti rastú priamo úmerne ich veku. Posledné tri roky strednej školy sú už dosť ťažké a maturita je oveľa náročnejšia ako na Slovensku,“ hovorí psychologička, ktorá žije v Izraeli už niekoľko rokov.
Stredoškoláci si môžu predmety vyberať
V posledných ročníkoch si študenti môžu vyberať predmety podľa toho, z čoho chcú maturovať. A tak má jeden viac matematiky, fyziky a napríklad astronómiu, zatiaľ čo jeho spolužiak chodí na hodiny sociológie, filozofie a histórie.
Aby študent zmaturoval, musí absolvovať 21 celkov (okruhov) z rôznych predmetov. Povinné sú tri z hebrejčiny, angličtiny, matematiky, po jednom z histórie a občianskej výchovy a ostatné si doplní z fyziky, chémie či počítačov.
„Dostať sa na univerzitu nie je jednoduché,“ pokračuje pani Elena. „Pri prijímačkách musia študenti absolvovať psychometrické testy, ktoré sú veľmi náročné a ich úspešné zvládnutie je pre prijatie oveľa dôležitejšie ako maturita.“
Izrael investuje do vzdelania
Pre Izraelčanov je vzdelanie skutočnou hodnotou; vládne dotácie do školstva vzrástli za posledných desať rokov takmer o 3 % HDP (v roku 1998 to bolo 10,6 % HDP) a najmä v začiatkoch existencie štátu sa venovala výchove učiteľov veľká pozornosť. Napriek tomu je tu učiteľské povolanie rovnako nepopulárne ako inde vo svete - asi aj preto, že izraelské deti sú veľmi nároční partneri.
MONIKA GÁLIKOVÁ