Fínsky kapitán ovládol austrálske vody

Fín Ludde Ingvall netáral do vetra. Austrálska jachta Nicorette, ktorej bol kapitánom, sa avizovaného triumfu v 60. ročníku slávnych pretekov zo Sydney do Hobartu naozaj dočkala. Víťazná loď dorazila do cieľa včera päť minút pred štvrť na šesť ráno tamojš

Víťazná austrálska loď Nicorette (druhá sprava) s fínskym kapitánom Ludde Ingvallom na štarte jachtárskych pretekov zo Sydney do Hobartu. Vravo je Konica Minolta, ktorej posádka musela odstúpiť pre poškodený kýl.

FOTO - ČTK/AP

Fín Ludde Ingvall netáral do vetra. Austrálska jachta Nicorette, ktorej bol kapitánom, sa avizovaného triumfu v 60. ročníku slávnych pretekov zo Sydney do Hobartu naozaj dočkala. Víťazná loď dorazila do cieľa včera päť minút pred štvrť na šesť ráno tamojšieho času (u nás bol utorok krátko po siedmej večer). Takmer 630 námorných míľ zvládla za 2 dni, 16 hodín a 44 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Plakal od šťastia i únavy

Rekord dánskej Nokie spred šiestich rokov (1 deň, 19 hodín, 48 minút) síce Nicorette neprekonala, to však 48-ročnému severanovi, ktorý aj s rodinou žije na farme neďaleko Sydney, neprekážalo. V cieli plakal od šťastia i únavy. Len dva týždne po tom, čo novú loď definitívne spustili na vodu, mal Ingvall vo vrecku druhé víťazstvo v slávnych pretekoch. "Nikdy v živote som nebol taký unavený. Nepredpokladal som, že to bude také ťažké. Boli to dva najnamáhavejšie dni, aké na mori môžete prežiť," vyznal sa Ingvall, ktorý prvý raz vyhral Sydney-Hobart pred štyrmi rokmi.

Tajomstvom jeho úspechu nebola len nová loď, ale aj taktika. Fínsky kapitán sa rozhodol oboplávať Bassov prieliv tesne pri pobreží. Dvestoštyridsať kilometrov dlhý prieliv oddeľujúci Indický oceán od Tasmánskeho mora je známy silnými spodnými prúdmi, vyvolávajúcimi vysoké vlny. Počas pretekov navyše v spomínanej oblasti zúrila víchrica. Práve tam prišli o šancu na víťazstvo dovtedy vedúce lode Konica Minolta a Skandia.

SkryťVypnúť reklamu

Ingvalla už raz tento úsek donútil odstúpiť, a tak si dal pozor. "Vedel som, čo príde a tušil, že bezpečný prechod prielivom nám pomôže k úspechu," povedal denníku The Australian. Mrzelo ho len jediné: že mu k víťazstvu pomohlo odstúpenie najväčších rivalov. "Takým spôsobom nerád vyhrávam."

Skandiu zradil kýl

Posádku vlaňajšieho víťaza Skandie zastavil kýl. Vysoké vlny ho poškodili natoľko, že sa loď stala neovládateľnou. Šestnásť námorníkov na palube dve hodiny skúšali plavidlo stabilizovať, ale o druhej v noci napokon museli naskákať do dvoch záchranných člnov. Neskôr ich vyzdvihla záchranná loď. "Takto som si koniec pretekov nepredstavoval," povzdychol si kapitán a vlastník lode Grant Wharrington. Do najbližšieho prístavu jeho jachtu v hodnote 4 miliónov dolárov (kvôli nej dokonca predal vlastný dom) dotiahla vlečná loď.

SkryťVypnúť reklamu

Konicu vlny ohýbali ako banán

Novozélandská Konica prehrala vlani so Skandiou len o 14 minút a osud jej nedoprial ani tentoraz. S pretekmi sa lúčila štyri hodiny po vyradení svojho najväčšieho rivala. Z prvého miesta. Dôvod? Poškodenie konštrukcie. "Bola to hrozná noc. Ohýbalo to našu loď ako banán. Len čo som počul po náraze vlny zapraskanie a zistili sme poškodenie, vedel som, že máme po súťaži. Bolo nebezpečné pokračovať," vysvetľoval majiteľ Konicy Stewart Thwaites.

Desaťmetrová vlna si s 28-tonovou jachtou robila, čo chcela, a tak sa ani druhý pokus o víťazstvo Novozélanďanom nepodaril. "Čo sa dá robiť. Také sú oceánske preteky," dodal Thwaites, ktorého 24-členná posádka musela rovnako do záchranných člnov.

Na druhom mieste s viac ako šesťhodinovou stratou tak dorazila druhá austrálska loď AAPT pred krajanmi na Brindabelle. Víchrica na rozdiel od roku 1998, keď zahynulo šesť námorníkov, si tentoraz obete na životoch nevyžiadala. Štartové pole však poriadne pretriedila. Zo 116 posádok dorazilo do Hobartu len 63 plavidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu