BRATISLAVA - Slovenské cesty boli deň pred Vianocami zľadovatené a plné áut. Mnohým vodičom trvala cesta podstatne dlhšie ako v iné dni. "Z Bratislavy do Lučenca sme autom cestovali šesť hodín a cestou sme nestretli ani jedno auto zimnej údržby. Touto trasou chodievam často, ale nikdy som ju nešla tak dlho," hovorí vodička, ktorá cestovala vo štvrtok.
Cestári tvrdia, že cesty riadne udržiavali. "Možno boli problémy na niektorých úsekoch, kde máme na cestách 1. triedy zmluvne dohodnutú údržbu cez vyššie územné celky," hovorí Juraj Fürst zo Slovenskej správy ciest.
Slovenská správa ciest udržiava diaľnice, rýchlostné komunikácie a cesty 1. triedy. Podľa neho sa teoreticky mohlo stať, že cesty nižších tried boli udržiavané slabšie, ale za to zodpovedajú vyššie územné celky.
Vo štvrtok, deň pred Vianocami, bolo na Slovensku 308 dopravných nehôd (tri obete), čo patrí skôr do priemeru. Omnoho viac nehôd sa stalo napríklad v piatok 17. decembra, keď bola časť Slovenska pod ľadom a nehody boli na 438 miestach. Počas Vianoc počet nehôd výrazne klesal, na Štedrý deň 210 nehôd (tri obete), na Prvý sviatok vianočný bolo 52 dopravných nehôd (dve obete).
Na Druhý sviatok vianočný zahynul aj mladý spevák Peter Fiala. Viezol ho kamarát, ktorý si vypil a mal na aute letné pneumatiky.
Tie robia v zime na cestách veľké problémy.
Zimné pneumatiky sa v súčasnosti dajú kúpiť aj za menej ako 10-tisíc korún, výmena stojí okolo 500 korún. Motoristickí experti často upozorňujú, že v zime je lepšie mať najlacnejšie nové zimné pneumatiky, ako drahé letné.
Hovorca domáceho výrobcu Matador Púchov Dušan Koblišek hovorí, že tento rok predaj zimných pneumatík stúpol - "zimné pneumatiky sa už používajú viac, čo je pre bezpečnosť určite dobré".
Podľa prieskumu Matadoru zverejneného vlani, používalo zimné pneumatiky 19 až 22,5 percenta vodičov, čo je vzhľadom na naše klimatické podmienky pomerne málo.
Stúpajúci záujem o zimné pneumatiky potvrdil aj Rastislav Crkoň z predajnej a servisnej siete Mikona. "Je to asi osvetou, ktorú robia pneumatikári, ale aj tým, že na trh prichádza veľa nových produktov za dobré ceny." Predpokladá, že záujem o zimné pneumatiky bude rásť. (rf)
Prečo zimné pneumatiky
* Zimné pneumatiky sú dôležité nielen pre jazdu na snehu, ale aj pre podchladené či vlhké cesty.
* Testy naznačujú, že na snehu je pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu brzdná dráha auta so zimnými pneumatikami asi o 8 metrov kratšia ako brzdná dráha auta s letnými pneumatikami. Na ľade pri rýchlosti 30 kilometrov za hodinu auto so zimnými pneumatikami zabrzdí zhruba o 11 metrov skôr ako auto s letnými.
* Dajú sa kúpiť aj celoročné pneumatiky, ale tie nie sú veľmi vhodné na jazdu v zime v našich podmienkach. Vyrobené sú z tvrdšej zmesi, preto nie sú dobré napríklad na zľadovatenej alebo na veľmi podchladenej ceste.