Od 1. januára 2005 budú u nás fungovať dva povinné dôchodkové systémy. Občania, aj keď nie všetci, si z nich budú môcť vybrať.
Jeden z nich, a to priebežný alebo "pay as you go" systém, je v prevádzke oddávna.
Priebežný systém v číslach:
odvody: 18 % hrubej mzdy na starobný dôchodok, 6 % na invalidný a 4,75 % do tzv. rezervného fondu
odvody vcelku: 28,75 % hrubej mzdy
Nový 2-pilierový systém:
Jeho prvým pilierom nebude nič iné, ako to, čo nazývame priebežným systémom. Od samostatného priebežného systému (pozri vyššie) sa bude líšiť tým, že sa v ňom nebudú "otáčať" všetky odvody občana.
Časť odvodov občana bude plynúť do druhého - tzv. sporivého - piliera. Ako toto jeho označenie napovedá, občan si v ňom bude na dôchodok sporiť, a to v niektorej z dôchodkových správcovských spoločností.
Dvojpilierový systém v číslach
odvody v 1. pilieri: 9 % na starobný dôchodok, 6 % na invalidný a 4,75 % do tzv. rezervného fondu
odvody v 1. pilieri vcelku: 19,75 % hrubej mzdy + odvod v 2. pilieri: 9 % hrubej mzdy
Občan v dôchodkovom systéme
- Z hrubej mzdy občana - bez ohľadu na to, v ktorom dôchodkovom systéme bude - bude do systému plynúť 28,75 %, pričom 18 % mzdy na starobný dôchodok.
- Ak občan vstúpi do 2. piliera (ak si začne na dôchodok sporiť), do Sociálnej poisťovne na jeho starobný dôchodok nebude plynúť 18%, ale len 9 % jeho hrubej mzdy. Zvyšok (9 % mzdy) sa bude zhromažďovať na jeho dôchodkovom účte v niektorej zo správcovských spoločností.
Tým, ktorí sa zapoja do druhého piliera, sa teda odvody nezvýšia, do druhého piliera bude plynúť polovica z odvodov, ktoré doteraz za nich platil zamestnávateľ do Sociálnej poisťovne.
Ako je to s inými skupinami občanov:
- Živnostníci si budú rovnako odvádzať deväť percent z vymeriavacieho základu.
- Štát bude platiť deväť percent zo všeobecného vymeriavacieho základu (teda z priemernej mzdy) za vojakov na základnej, náhradnej a zdokonaľovacej vojenskej službe a na civilnej služby a za rodiča, ktorý sa celodenne stará o dieťa do šiestich rokov alebo o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do siedmich rokov.
- Sociálna poisťovňa platí rovnako deväť percent zo všeobecného vymeriavacieho základu za poberateľov invalidného dôchodku, ak si začali sporiť už pred začiatkom jeho poberania.
Kto môže a kto musí
- Vybrať si jeden z dvoch povinných dôchodkových systémov budú môcť všetci dnešní zamestnanci. Vstúpiť do 2. piliera budú môcť od 1. januára 2005 do 30. júna 2006. Platí, že ak sa na to občan raz podujme, nebude sa môcť do samostatného priebežného systému vrátiť.
- Tým, ktorí zamýšľajú do dôchodku odísť skôr ako o 10 rokov, sa neodporúča, aby do 2. piliera vstúpili. Nárok na "dôchodok zo sporenia" totiž bude mať len ten, kto sporil najmenej 10 rokov.
- Vybrať si nebudú môcť tí, ktorí po prvý raz vstúpia na trh práce po 1. januári 2005, teda tí, ktorí sa zamestnajú, či sa stanú živnostníkom. To sú terajší študenti 2. alebo 1. ročníka strednej školy a mladší. Automaticky budú zaradení do 2-pilierového systému.
Aké dôchodky budú z druhého piliera
Ten, kto si bude sporiť na dôchodok v dvoch pilieroch (v prvom - priebežnom a v druhom - kapitalizačnom), bude dôchodok dostávať zo Sociálnej poisťovne a od dôchodkovej spoločnosti. Sociálna poisťovňa vypočíta dôchodok podľa osobných mzdových bodov (ktoré závisia od výšky mzdy, počtu odpracovaných rokov a aktuálnej dôchodkovej hodnoty) a skráti ho o polovicu. Druhá časť dôchodku pôjde z kapitalizačného piliera a bude ju možné dostávať dvoma spôsobmi:
1. doživotný dôchodok
- Pri odchode do dôchodku si poistenec vyberie životnú poisťovňu, v ktorej si za peniaze nasporené v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, kúpi doživotný dôchodok.
Výhody: kúpený doživotný dôchodok sa vypočíta podľa priemerných rokov dožitia, ak bude poistenec žiť dlhšie, má zaručený dôchodok, riziko znáša poisťovňa. Táto forma zaručuje vyplácanie vdovských a sirotských dôchodkov.
Nevýhody: ak poistenec zomrie skôr, ako je priemerný vek dožitia, vypláca sa síce sirotský a vdovský dôchodok, no nijaké peniaze už nie sú predmetom dedenia, keďže za úspory si klient kúpil doživotný dôchodok
2. programový výber
- V tomto prípade si poistenec kúpi doživotný dôchodok od poisťovne iba za časť úspor (tak, aby mu mohol byť vyplácaný dôchodok aspoň vo výške 0,6-násobku životného minima), ostatné úspory môže ďalej zhodnocovať v dôchodkovej správcovskej spoločnosti alebo ich môže vybrať, buď jednorazovo, najskôr za mesiac, alebo postupne v čase, aký si sám určí.
Výhody: peniaze, ktoré zostanú na účte v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, sa môžu dediť v prípade smrti dôchodcu
Nevýhody: v prípade smrti dôchodcu sa síce dedia peniaze na účte v správcovskej spoločnosti, no vdovské, vdovecké a sirotské dôchodky sú len veľmi malé - lebo sa vyplácajú ako časť z doživotného dôchodku, ktorý je menší (minimálne musí byť zakúpený doživotný dôchodok vo výške 0,6 percenta minima) navyše, ak nie sú splnené podmienky ako invalidita či starostlivosť o nezaopatrené dieťa, tak sa vdovský a vdovecký dôchodok poberá najviac jeden rok
Predčasný dôchodok
Možnosť odísť do predčasného dôchodku zostane zachovaná, podmienkou je opäť:
* sporiť aspoň desať rokov
* mať úspory, ktoré zaručia kúpu doživotného dôchodku aspoň vo výške 0,6-násobku životného minima. Zároveň treba získať nárok na dôchodok z prvého piliera, teda od Sociálnej poisťovne tiež aspoň vo výške 0,6-násobku životného minima.
VÝHODY A NEVÝHODY I. A II. PILIERA
I. Pilier (odvody do a dôchodok zo Sociálnej poisťovne)
Výhody
Vyššie zhodnotenie v kratšom horizonte
- Očakáva sa rast životnej úrovne a dobiehanie EÚ, čo by znamenalo rast miezd, čo ovplyvňuje výkonnosť I. piliera (vzorec na výpočet dôchodku sa odvíja aj od rastu miezd).
Stabilné a ľahšie predvídateľné zhodnocovanie
- Na základe rastu miezd, resp. ekonomiky.
Štedrosť
- Vysoká miera náhrady, zvyšovanie novopriznaných dôchodkov podľa rastu mzdy.
Nízka citlivosť na infláciu
- Náhla inflácia sa prenesie do vyšších miezd, nespôsobí prepad v dôchodkoch.
Nevýhody
Nižšie zhodnotenie v dlhodobom horizonte
- Od roku 2015 začne na systém vplývať demografická kríza, nebude asi možné udržať vysokú štedrosť prvého piliera (ten je dnes nastavený tak, aby garantoval novým dôchodcom penziu vo výške 40 percent ich príjmu z čias, keď boli ekonomicky aktívni. Ministerstvo práce hovorí, že chce tak zlepšiť životnú úroveň dôchodcov potom, ako boli dôchodky roky veľmi nízke).
Slabšie záruky vlastníckych vzťahov a dedičnosti
- Politické riziko - hrozia zmeny výšky odvodov, vzorca na výpočet dôchodku, predĺženie dôchodkového veku.
Neudržateľnosť
- V prípade negatívneho vývoja demografie, zamestnanosti či migrácie, bude nutné obmedziť štedrosť.
Uzavretosť
- Výnosy sú viazané len na vývoj lokálnych parametrov ekonomiky Slovenska ako nezamestnanosť, hospodársky rast, demografia.
II. Pilier (sporenie v dôchodkových správcovských spoločnostiach)
Výhody
Vyššie zhodnotenie v dlhodobom horizonte
- Prenosom aktív do zahraničia môže druhý pilier zmierniť dôsledky demografickej krízy.
Súkromné vlastníctvo a dedičnosť
- Čo znižuje zároveň riziko politických zásahov.
Otvorenosť
- Viac investičných príležitostí aj v zahraničí, prenos aktív do zahraničia, nižšia citlivosť na vývoj lokálnych parametrov ekonomiky Slovenska.
Nevýhody
Nižšie zhodnotenie v kratšom horizonte
- V posledných rokoch sporenia musia byť peniaze sporiteľov investované do konzervatívnejších fondov, ktoré sú najbezpečnejšie, ale znamenajú najnižšie výnosy, pri rozbehu II. piliera sa očakávajú vyššie administratívne náklady, preto sa sporenie odporúča tým, ktorí plánujú v druhom pilieri sporiť aspoň 15-20 rokov.
"Občanom, ktorým ostáva do dôchodku viac ako 15-20 rokov, majú vyššiu pravdepodobnosť dosiahnuť vyšší dôchodok v druhom pilieri, a naopak pre občanov, ktorým zostáva do dôchodku menej ako 15-20 rokov bude skôr výhodné zotrvať v prvom priebežnom pilieri," píše sa v analýze Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.
Nestabilné a ťažšie predvídateľné zhodnocovanie
- Riziko pohybu na kapitálových trhoch. Čím dlhšie obdobie sporenia, tým nižšie riziko a vyššie zhodnotenie.
Citlivosť na infláciu
- Náhla inflácia znehodnotí úspory.
(Podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO)