Tom Wesselmann: Oceľová maľba - Amy v spálni, 1987. Email na laserom rezanej oceli. FOTO - NYARTSALES.COM
kde Wesselmann minulý rok vystavoval.
Popri Andy Warholovi a Royovi Lichtensteinovi bol Tom Wesselmann jedným z trojice umelcov, ktorí v 60. rokoch presadili pop-art na newyorskej a následne na svetovej umeleckej scéne. Pop-art bol umeleckou reakciou na masovú produkciu, konzumnú spoločnosť a reklamu, ktorá v 60. rokoch v USA zažívala svoj boom. Umelci poukazovali na okolitý svet, charakteristickou témou bol triumf triviality nad vznešenosťou, spochybňovanie originality reprodukciou.
Typickými sa stávajú exkluzívne veľké formáty a monumentalizovanie drobného, nepodstatného či nepovšimnutého. "Švih kyvadla bol komplexný, od ezoterického ku všednému, od vášnivého individualizmu k ľudovému jazyku na trhovisku. Nový uhol pohľadu nebol iba populárny, bol to pop - rozhodný, bombastický, vzdorujúci, dosahujúci štylistickú identitu v konzervách Andyho Warhola, komiksových stripoch Roya Lichtensteina, bilbordoch Jamesa Rosenquista a domácich ikonách Toma Wesselmanna," vyjadril sa k hnutiu galerista Norman Geske zo Sheldon Memorial Art Gallery.
Wesselmann sa narodil 23. februára 1931, študoval psychológiu, neskôr výtvarné umenie. Rodák z Cincinnati, ktorý v 50. rokoch absolvoval aj vojnu na Kórejskom polostrove, vystavoval po prvý raz začiatkom 60. rokov v newyorskej galérii Tanager.
Od maloformátových koláží prechádza ku svojim najznámejším veľkorozmerným maľbám aktov. Koncom šesťdesiatych rokov sa v jeho obrazoch objavuje silný erotizmus. Ženy sa stali hlavným predmetom jeho najslávnejších obrazov. Zmyselné, zredukované na hlavné erotické znaky - plné pery, žiarivo biele zuby, veľké prsníky, tvoria často hlavný kompozičný prvok obrazu. Obrovské pomaranče, podväzkové pančuchy, horiace cigarety sa cez jeho umenie stávajú americkými ikonami.
Wesselmannove obrazy okrem provokatívneho erotizmu narúšali hranice medzi maliarstvom a sochárstvom. Do monumentálnych obrazov so ženskými postavami vnáša predmety dennej potreby, ktorým narúša dvojrozmernosť klasickej maľby a prechádza do 3D objektu a inštalácie. V sedemdesiatych rokoch vytvára trojrozmerné sochárske zátišia veľkých fajčiacich úst s cigaretami z oceľových plátov, v ďalšej dekáde tento materiál prenáša do plochy steny a vytvára tzv. oceľové, či hliníkové maľby, opäť venované ženskému aktu.
Tom Wesselmann bol aj inovatívnym grafikom - pracoval v litografii, tlači na plátne či akvatinte. Jeho dielo je zastúpené väčšine veľkých svetových galérií, ako napríklad v MoMA v New Yorku. (kop, tasr)