Do životopisu si píše, že ho zaujíma hokej, rugby a lyžovanie. Tvrdí, že je stálym návštevníkom opery. Je prezidentom spoločnosti, ktorá vlastní hotel Carlton, personál hotelovej Mirror Hall ho pri našom rozhovore oslovoval "sir". Bulvár zaujali predovšetkým jeho vzťahy k prominentným slovenským hlásateľkám. Pred slovenskou verejnosťou sa však zviditeľnil predovšetkým potom, čo vláda podpísala memorandum o porozumení, na základe ktorého má spoločnosť Truthheim Invest dostavať budovu, pôvodne určenú pre Slovenské národné divadlo. ERIC ASSIMAKOPOULOS má dostať do rúk "bieleho slona", ktorého sme dlhé roky nazývali novostavbou SND.
Chceli ste reagovať na sériu článkov v SME o novostavbe SND?
Dostal som preklad vášho článku (Audit ani verejná súťaž neboli, nebude ani SND 6. 12.) o novostavbe Slovenského národného divadla. V titulku bolo uvedené, že nebola verejná súťaž a že nebude ani SND. Obe tieto tvrdenia sú nepravdivé. Prešli sme procesom, ktorý podľa mňa bol súťaživý. A nové centrum bude viac ako národné divadlo, bude to medzinárodné kultúrno-umelecké a kongresové centrum. Okrem predstavení SND bude poskytovať priestory pre množstvo ďalších kultúrnych podujatí, ako sú filmové festivaly, hosťujúce divadelné skupiny a podobne. Komerčný charakter komplexu vytvorí hodnotu zabezpečujúcu stabilný príjem celého projektu. Investovali sme do projektu veľa energie a peňazí, zaslúžime si presné citovanie.
Eric Assimakopoulos (1970) sa narodil na Floride. Študoval design a architektúru. Od roku 2002 je predsedom predstavenstva Truthheim Invest, Bratcarl, a.s., (Carlton) a Slov Air, a.s., i niekoľkých ďalších firiem. Dva roky bol výkonným riaditeľom spoločnosti Metronexus, vo vysokých funkciách pôsobil aj v spoločnostich Gnome Technologies a The Gnome Group. |
Verejná súťaž má svoje pravidlá, na dostavbu nebola oficiálne vyhlásená.
Neviem, či to bolo oficiálne, ale návrhy predložili aj iné spoločnosti. Nebola to štandardná verejná súťaž vzhľadom na to, že budova nebola nikdy dokončená a bez väčšej investície a financií na prevádzku by ju dokončiť ani nebolo možné.
Vaši konkurenti sa o rozhodnutí vlády dozvedeli až z novín. S firmou Optimal Slovakia, ktorá ešte v lete predložila svoj projekt, od augusta nikto nehovoril.
Neviem, aká bola komunikácia medzi vládou a ďalšími uchádzačmi, z môjho pohľadu to bola súťaž. Bolo to však náročnejšie, ako keď som kupoval Carlton (hotel získal od súkromného vlastníka - pozn. red.). Ak kupujete hotel, viete, že máte zaručený fixný príjem. V tomto prípade nás vláda požiadala, aby sme sami prišli s nejakým riešením. Nevedela, čo s týmto monštrom robiť. Dokážem si predstaviť, že ostatné spoločnosti nepredložili životaschopný návrh, ale neviem o tom.
Reprezentanti SND sa o obsahu memoranda dozvedeli z novín. Vysoký úradník ministerstva kultúry pripustil, že rezort musí ešte zvážiť, za akých podmienok bude môcť do projektu vstúpiť.
Takáto reakcia ma prekvapuje. Na každom našom stretnutí boli aj zástupcovia ministerstva kultúry, rešpektovali sme ich požiadavky. Ministerstvo hospodárstva sa správalo veľmi tvrdo. Dúfal som, že získam viac, ale musel som zo svojich predstáv ustúpiť.
Prečo potom neprišli zástupcovia rezortu kultúry na tlačovú konferenciu potvrdiť svoju spokojnosť?
Nemôžem to komentovať, sám som bol na tlačovku iba pozvaný.
Mohli by ste opísať váš návrh?
Hlavná divadelná sála bude dokončená podľa pôvodného projektu a účelu. Bude využívaná minimálne na 80 predstavení SND, tiež bude slúžiť aj na ďalšie účely ako koncerty. Z menšej sály budú kongresové sály, niekoľko reštaurácií vrátane štýlovej divadelnej, kaviarní, obchodov a kancelárií. Chceli sme zachovať pôvodný zámer budovy a do projektu sme začlenili aj "modernú činohru" - teda komplex kín. Naším snom však je, aby divadlo zostalo hlavným cieľom návštevníkov.
Jeden z architektov budovy povedal, že prestavba bude bolestivá.
Pracujem s nimi veľmi intenzívne, ale nič také som od nich nepočul. Je to zložité, architekti museli celkom prepracovať polovicu budovy. Už som mal možnosť vidieť prvé návrhy a myslím si, že sa architektom veľmi vydarili.
Nemyslíte si, že sa ešte pred podpisom memoranda malo preveriť, či je projekt, ktorý ráta s dostavbou výškového hotela, v súlade s urbanistickým plánom tejto zóny?
Kým vstúpime do procesu schvaľovania, musíme mať architektonický koncept. Nemyslím si, že by sme mali mať väčší problém s urbanistickou štúdiou. Vyštudoval som architektúru, mal som aj architektonickú firmu, viem to posúdiť. Rekonštrukciu robíme v dvoch fázach, hotel je súčasťou až tej druhej, hoci prirodzene, sú vzájomne previazané. Projekt bude spĺňať parametre hlavného územného plánu mesta.
Môžete odhadnúť prevádzkové náklady celej budovy po jej dokončení?
Len veľmi nepresne, je to v miliónoch eur. Záležať bude aj na tom, koľko sa bude v divadle hrať. Je to veľká budova, navrhnutá v čase, keď sa na efektivitu prevádzky až tak nehľadelo. Vynasnažíme sa dokončiť projekt a prevádzkovať ho pri čo najnižších nákladoch za účelom zisku. Umožní nám to prilákať sem veľké produkcie.
Nebojíte sa, že centrum bude mať konkurenciu aj v existujúcich bratislavských multiplexoch?
Je to risk, ako každý podobný projekt. Verím však, že bude úspešný. Multiplex je len malá časť nášho plánu. Základným cieľom je mať priestor s kultúrnymi zariadeniami, ktoré poskytujú návštevníkom nové skúsenosti. Naším cieľom je prilákať tak domácich návštevníkov, ako aj ľudí z celého sveta. Môžu sa ubytovať v hoteli, vychutnať si dobré jedlo, pozrieť si predstavenie, nakupovať alebo sa poprechádzať po brehu Dunaja. Priláka to tiež svetových umelcov.
Akú má štát záruku, že sa predložené plány naozaj zrealizujú? Ak budete mať 66 percent v správcovskej spoločnosti, môžete si v budove robiť, čo chcete.
Nie, nemôžeme tam dať zoologickú záhradu. V spoločnosti, ktorá bude vlastníkom komplexu, budeme mať len menšinu. Z našej strany nebude mať zmysel hovoriť "nie" národnému divadlu. Je určite lepšie mať sálu prenajatú hoci aj za menšiu cenu, než mať prázdno. Medzi nami a SND bude istá dlhodobá zmluva, ktorá sa bude každý rok aktualizovať. Dohodneme sa na počte dní a vymedzení priestorov, ktoré bude SND na svoju činnosť potrebovať. Nepôjde len o sály, ale aj o skúšobne, šatne a celé zázemie divadla, celá administratíva divadla by sa mala presťahovať do nových priestorov. Pri rokovaní o cene bude veľký priestor na komerčné zľavy, ak budeme v našich komerčných aktivitách úspešní, cena prenájmu pôjde dole, potenciálne môže SND po čase využívať budovu aj zadarmo.
Memorandum však takúto možnosť nespomína. Naopak je tam veta, že celkové náklady na využívanie priestorov na potreby SND musia byť rozpočtované v ročnom objeme minimálne 50 - 80 miliónov korún. Pred podpisom memoranda sa neurobil ani znalecký odhad hodnoty rozostavanej budovy.
Poviem vám jej cenu! Nula! Celá jej hodnota je v mramore, ktorý sa dá olúpať a predať. Je to "biely slon", s ktorým sa nedá nič robiť. Nie je dôležité, koľko do toho štát investoval, je to dedičstvo iného režimu. Hodnota projektu spočíva v tom, ako dokážeme zabezpečiť jeho komerčnú životaschopnosť a zároveň splniť požiadavky SND.
Nebolo by z dlhodobého hľadiska pre štát najvýhodnejšie, ak by centrum dokončil sám?
Ak by to bolo také jednoduché, už by bol celý komplex hotový. Mali ste na to dvadsať rokov - to hovorí za všetko. Štát nemá podnikať v oblasti nehnuteľností, mal by manažovať krajinu, nie budovy. Vláda si uvedomila, že je výhodou mať partnera s medzinárodnou skúsenosťou.
Môžete tú skúsenosť spresniť? Má spoločnosť Truthheim nejakú webovú stránku?
Stránku nemáme, ani ju nebudeme mať. Sme privátna spoločnosť. Nepotrebujeme, aby ľudia vedeli, čo naša rodina vlastní. Ak sa pýtate na referencie, Truthheim Invest je akýmsi koordinátorom skupiny našich spoločností. Staviame 5-hviezdičkový hotel a kongresové centrum vo Viedni, 600- či 700-tisíc štvorcových metrov nehnuteľností, ktoré prevádzkuje asi 23 spoločností, ktoré majú tisíce pracovníkov v USA a Európe.
Sám ste pripustili, že v oblasti manažmentu kultúrnych zariadení nemáte s výnimkou kongresového centra v hoteli Carlton skúsenosti.
Predtým, ako som investoval do Carltonu, som nepodnikal v hotelierstve. Pred kúpou Slov Airu som nemal skúsenosti s leteckým priemyslom. Investujeme do oblastí, kde cítime, že máme príležitosť. Podstatné je, že ide o nehnuteľnosť. Vždy najmeme profesionálnych manažérov, ktorí sa postarajú o komerčne úspešnú prevádzku zariadenia.
Povrávalo sa, že máte záujem kúpiť aj Redutu. Je to tak?
Mali sme niekoľko rokovaní o zosúladení akcií v Redute s naším hotelom. Neviem o nijakých rokovaniach týkajúcich sa predaja tejto budovy.
Podľa memoranda musíte divadlu prenajímať priestory najmenej dvadsať rokov. Čo sa stane potom? Dvadsať rokov nie je v živote divadla až tak veľa.
Neviem predpokladať, čo bude. Rád by som bol, keby to bolo aj na sto rokov. Mám záujem, aby bol náš projekt čo najúspešnejší.
Dodržíte dvojročný limit na dokončenie stavby?
Všetko závisí od toho, kedy začneme. Samotná výstavba by mala trvať asi 18 mesiacov. Mali by sme však výstavbu dokončiť skôr ako Ballymore Properties dostavia svoju zónu Pribinova.
Budú v zmluve aj penále, ak sa tak nestane?
Detaily budú až v zmluve. Je však v našom záujme zabezpečiť, aby komplex začal čím skôr prinášať zisky. Ja svoje záväzky plním, na tom som založil svoje podnikanie. Mali by ste napísať, aký dobrý je to projekt a aký prospešný bude pre mladých ľudí tejto krajiny. Verím, že divadelní študenti budú raz snívať o vystúpení v tomto centre. Bude to ich krok k Hollywoodu, na Broadway či k La Scale.
Autor: ZUZANA ULIČIANSKA