či NOS-ku."
Jana K.
RNDr. MARIÁN HANULA, Štátny pedagogický ústav: "Pozrime sa v prvom rade na výsledky výskumu PISA OECD, ktoré boli nedávno zverejnené. Za vzor sa všetkým dáva Fínsko, ktoré sa v kategóriách matematika, prírodné vedy, čitateľská gramotnosť či riešenie problémov umiestnilo na popredných priečkach. Ich vzdelávací systém totiž kladie dôraz práve na prírodovedné predmety a matematiku. Maturita z prírodovedného predmetu je jeden zo spôsobov ako sústrediť aj našu pozornosť viac práve týmto smerom. Tak budú aj naši žiaci všestrannejší a budú mať väčšie šance v konkurencii s európskymi rovesníkmi.
Pri vypracovávaní novej koncepcie maturitnej skúšky vychádzali autori z našich tradícií, i zo skúseností v krajinách Európskej únie. Vo väčšine z nich je maturitných predmetov aspoň päť. Príkladom môže byť aj počet maturitných predmetov na našich bilingválnych školách. Skupinu predmetov, z ktorej si gymnazista musí povinne zvoliť aspoň jeden, nazývame skupinou prírodovedných predmetov iba pre zjednodušenie, možno by bol lepší názov skupina nehumanitných predmetov.
Táto skupina sa zostavila tak, aby sa zaručilo 'rovnomerné' zastúpenie všetkých skupín predmetov na maturitnej skúške - ak považujeme cudzie jazyky a slovenčinu za 'humanitné'. Ak sa dnes humanitne orientovaný žiak sťažuje, prečo musí maturovať z jedného z 'nehumanitných' predmetov, tak isto sa môže 'technicky, respektíve prírodovedne' orientovaný žiak sťažovať, prečo musí maturovať zo slovenčiny alebo z cudzieho jazyka - lenže to už je považované za normálne a nik sa nad tým nepozastavuje.
Gymnázium, ako všeobecnovzdelávacia škola má zaručiť všeobecné vzdelanie, čiže predmety maturitnej skúšky by nemali byť len humanitné, respektíve len prírodovedné. Myslíme si, aj po diskusiách s odborníkmi z iných štátov, že súčasná koncepcia maturitnej skúšky na gymnáziu takéto vzdelanie zaručuje.
Okrem iného, touto koncepciou sme zachytili trend vo všetkých vyspelých európskych krajinách, ktoré si uvedomujú, že majú vážny nedostatok študentov ovládajúcich problematiku niektorej prírodnej, respektíve technickej vedy. To sa prejavuje v priemysle, kde klesá počet kvalifikovaných pracovníkov."