Blížia sa Vianoce a každý rok sa opakuje tá istá situácia: plné ulice a ešte plnšie obchodné domy. A to podaktorým naháňa priam hrôzu, preto majú jediné želanie vyhnúť sa predvianočným nákupom. Nielen pre nich je tu pohodlný nákup darčekov cez internet.
Američania nakupujú hlavne pred Dňom vďakyvzdania
Podľa prieskumov AOL a eBay sa tento rok rozhodne pre on-line vianočné nákupy viac ľudí a investujú i vyššie sumy. Zákazníci, ktorí si svoj "rozpočet" naplánovali, investujú 53 percent on-line a zvyšok v klasických obchodoch. Podľa štúdie AOL "On-line Shopping Cities" tak prvý raz za posledné 3 roky predbehne on-line nakupovanie klasické obchody. Ďalším zo zistení je, že respondenti zvýšia rozpočet na on-line nákup o 6,5 percenta na 295 USD, čo je rozhodne viac ako pred rokom (277 USD). Tento nárast je o to významnejší, ak zoberieme do úvahy predpokladaný 3,6-percentný úpadok vo vianočnom nakupovaní celkovo - zo 578 USD v roku 2003 na 558 USD tento rok.
Marketingová firma Double Click uvádza, že v predvianočnej sezóne kúpili zatiaľ zákazníci viac vecí, ale zaplatili za ne menej ako minulý rok. Viac nákupov sa skutočne uskutočnilo, inými slovami viac zákazníkov naozaj kúpilo to, čo si vložili do virtuálneho nákupného koša. Takisto sa viac využívali vyhľadávače pri ceste k produktom, o ktoré je záujem.
Rekordné predajné čísla dosiahli v USA on-line nákupy na Deň vďakyvzdania a na nasledujúci piatok, tzv. black friday (nárast o 30 percent oproti roku 2003). Najviac ľudí navštívilo Ebay, o polovicu menej Amazon a ako tretí skončil Walmart. Najväčší nárast spomedzi tovaru zaznamenali hračky a hry (152 percent). A "premávka" na stránkach s elektronikou sa zdvojnásobila. Prieskum od Bizrate.com ukazuje, že on-line zákazníci už urobili štvrtinu svojich vianočných nákupov a asi polovica respondentov uviedla, že aj zvyšné darčeky nakúpia on-line.
Firma pre prieskum trhu Forrester Research uvádza, že on-line predaj medzi Dňom vďakyvzdania a Vianocami vzrastie o 20 percent oproti minulému roku. Avšak miera rastu bude nižšia ako v roku 2003, kde išlo o nárast o 31 percent oproti predošlému roku. Firma to vysvetľuje tým, že nakupovanie na webe sa stáva bežným - je pevnou súčasťou predaja popri klasických obchodoch. K spomaleniu nárastu počtu on-line kupujúcich prispieva aj fakt, že on-line nakupovanie už nie je separátnou činnosťou konzumentov, ktorí by využívali internet na vyhľadávanie a potom by sa vybrali do lokálnych pobočiek nakupovať. Aj keď čoraz viac predajcov začalo využívať svoje webstránky na to, aby pritiahli zákazníkov do klasického obchodu. Nechajú ich síce nakúpiť on-line, no tovar si musia prísť vyzdvihnúť osobne do klasického obchodu. Celkové predvianočné obraty majú dosiahnuť výšku 220 bilióna USD. Okrem zmien v správaní sa zákazníkov i predajcov sa zmenil aj profil priemerného on-line konzumenta. Predtým to boli muži, teraz vo veľkom nakupujú on-line aj ženy. Typický on-line zákazník sa začína viac podobať na klasického konzumenta.
V Európe bodujú len osobné darčeky
Podľa analytikov tento raz predbehne európsky predvianočný predaj cez internet obraty USA. Firma pre prieskum trhu Forrester Research zistila, že občania USA vydajú na on-line nákup darčekov asi 10 miliárd eur. Európske obraty dosiahnu podľa odhadov 13 miliárd. Bude to najmä vďaka Veľkej Británii, ktorá sa postará skoro o tretinu obratu. Rebríček darčekov povedú zájazdy, lístky na rôzne akcie a oblečenie.
Nemecké zásielkové firmy sú so štartom vianočného obchodovania spokojné. Prieskum medzi členmi Spolkového zväzu nemeckých zásielkových firiem (BVH) ukázal, že 72,4 percent všetkých opýtaných podnikov čiastočne zaznamenalo oveľa lepšie obraty v tohtoročnom predvianočnom predaji ako pred rokom. Objednávky sú po ťažkom roku pre maloobchodné podniky nad očakávania. Nárast poplatkov za benzín a parkovanie v meste zvýšili ešte viac atraktivitu pohodlnej objednávky z domu.
Podľa toho, ako sa vyvíjajú obraty z predaja tovaru cez internet, je dosť možné, že budú ešte vyššie ako sa predpokladalo (4,6 miliardy eur). BVH odhaduje, že by to mohlo byť skoro 5 miliárd, pričom ráta s veľkou "premávkou" hlavne do 23. decembra. Mnohé zásielkové firmy dodávajú tovar do 24 hodín až po Štedrý večer. Od roku 2000 obraty v Nemecku skoro päťnásobne vzrástli. Ako obzvlášť obľúbené darčeky od zásielkových firiem sa ukazujú tento rok rôzne technické produkty - od digitálneho fotoaparátu až po hernú konzolu - knihy, šperky, oblečenie a spodné prádlo. A čo je naopak ako darček nepopulárne a vie pokaziť vianočnú náladu? Sú to okrem iného neosobné alebo príliš praktické darčeky, vyberané bez fantázie.
Na vianočný predaj sa pripravuje aj on-line obchodný dom Amazon. Avšak namiesto obligátneho vianočného kalendára s výhrami, prostredníctvom ktorého sa snažili v minulosti predajcovia pritiahnuť na svoju stránku potencionálnych kupcov, si Amazon vymyslel zaujímavú vec: od 2. novembra až do Vianoc prezentujú medzinárodní prominenti každý pracovný deň na webe vianočné príbehy z detstva - vrátane aktuálnych songov, súkromných fotografií alebo doteraz nezverejnených videí. Napríklad Robbie Williams tvrdí, že mu jeho práve zverejnená kniha "Feel" tak trochu naháňa strach. A aj ďalší známi ľudia tu predstavujú svoje knihy, CD alebo DVD, a to má zákazníkov aktivovať k ich okamžitej kúpe.
Aj predajca kávy Tchibo potvrdzuje narastajúci význam on-line predaja vo vianočnom čase. Pre firmu Tchibo hrá internet dôležitú úlohu aj mimo tohto obdobia. On-line predaj predstavoval 40 percent zásielkového obchodu firmy v roku 2003. Medzi nemeckými firmami, ktoré umožňujú aj on-line nákupy, sa firma Tchibo vyšplhala na 2. miesto za predajcom kníh Amazon.
Združenie nemeckých maloobchodných podnikov (HDE) si stanovilo cieľ dosiahnuť obrat za november a december 3,2 miliardy eur. Približne 5 percent chcú získať on-line. HDE vychádza z toho, že produkty, ktoré idú na webe dobre na odbyt, patria k obľúbeným darčekom: digitálne fotoaparáty, MP3-prehrávače, DVD, CD, ale aj knihy, oblečenie, ako aj vstupenky na rôzne podujatia.
Slováci zvýšili svoje nároky na darčeky
Štatistiky o vývoji predvianočných nákupov na slovenskom webe som nenašla. V každom prípade sa dá nakúpiť na stránkach niektorých konkrétnych obchodov (www.fann.sk , www.dunaj.sk , www.nay.sk ), alebo cez portály s vianočnou tematikou (http://vianoce.zoznam.sk), prípadne na stránke aukčného domu Onetwosold.sk a o zľavách sa i po celý rok môžete informovať na webe Zlacnene.sk. Podľa predvianočných správ z minulých rokov o nákupoch v klasických obchodoch však bude na Slovensku podobná ponuka ako v iných európskych krajinách. Aj u nás "letia" ako vianočné darčeky televízory, domáce kiná, digitálne fotoaparáty, DVD-prehrávače, keďže aj naši občania všeobecne zvýšili svoje nároky na darčeky a výrobky. Značne klesol záujem o staré známe "kazeťáky" alebo klasické fotoaparáty. Je záujem aj o značkový tovar, či už oblečenie, kozmetiku alebo hodinky. Ako vyplýva z prieskumu firmy GfK - priemerný človek minie na vianočné nákupy 3- až 5-tisíc korún. Len asi 13 percent minie 5-10 tisíc korún a viac len každá 12. osoba. Za hračky, športové veci alebo oblečenie ľudia platia väčšinou v hotovosti, na splátky sa kupujú hlavne drahšie veci ako elektronika. Splátkový predaj sa za posledné dva roky u nás rozmohol, pretože naši konzumenti začali vyvíjať nákupné správanie blízke európskemu štandardu. Asociácia organizácií splátkového predaj SR uvádza, že predvianočný nákup na splátky je pre slovenského spotrebiteľa charakteristickým. Finanční analytici síce uvádzajú, že splátkovému predaju môžu konkurovať aj výhodné spotrebné úvery, ale pohodlnejší konzument sa určite rozhodne pre splátky, keďže si úver vybaví priamo u predajcu a nemusí sa unúvať do banky. n