FOTO - TASR/AFP |
zajtra. Pre Francúzsko bolo otvorenie mosta udalosťou dňa.
Najvyšší most na svete je výsledkom britsko-francúzskej spolupráce a už teraz sa o ňom hovorí ako o jednom z najkrajších na svete. Podarilo sa zosúladiť umelecký zámer architekta s perfekcionizmom stavbárov. Most krásne zapadol do údolia obklopeného bohatými lesmi.
Architekt, Brit Norman Foster, premostil 2460 metrov dlhým viaduktom údolie rieky Tarn a uľavil tak mestu Millau. "Vo výške 270 metrov nad údolím by ste sa mali cítiť ako v lietajúcom aute," tvrdí architekt. "Ľudská práca musí byť v súlade s prírodou. Piliere musia vyzerať takmer akoby vyrastali priamo zo zeme," povedal Foster v rozhovore pre miestne noviny.
Stavbári sa snažili čo najviac chrániť údolie od stavebného ruchu. Na stavbu privážali už dokončené veľké časti mostu, ktoré spájali pomocou obrovských žeriavov.
Najvyšší pylón má 343 metrov a je o 20 metrov vyšší ako Eiffelova veža. V celkovo siedmich pylónoch sú zabudované aj senzory, ktoré budú zachytávať otrasy a zmeny počasia. Stavba by mala vydržať víchricu s rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu.
Elegantná konštrukcia má v oboch smeroch tri pruhy a postavili ju za tri roky. Spája dve veľké náhorné plošiny. Vďaka tomu by mali byť už minulosťou dopravné zápchy v tejto oblasti a vzniká tak nová spojnica medzi severom Európy a južným Francúzskom a Španielskom.
Most ľudí priťahoval už pred jeho dokončením a za prehliadku so sprievodcom zaplatilo viac než 60-tisíc ľudí. Most postavila za 394 miliónov eur francúzska spoločnosť Eiffage a získala právo 75 rokov vyberať od vodičov poplatky za prejazd. Vodiči osobných áut zaplatia 4,90 eura, v júli a auguste 6,50 eura. V tomto období na moste očakávajú až 28-tisíc áut denne.
Autor: mch