Ad: Minister školstva: Chceme podporovať mladých perspektívnych ľudí v oblasti vedy a techniky
V tomto článku minister upozorňuje na zvýšenie štipendia pre doktorandov na 11 500 korún. Je dobré, že sa poctivým doktorandom zvýši ich štipendium. Keď si však uvedomíme, že doktorandské štúdium končí ani nie 7 percent z tých študentov, ktorí nastúpili, je jasné, že výraznejšie podporíme aj študentov, ktorí berú len štipendium a pracujú vo firmách. Naša fakulta (FMFI UK) vyžaduje dennú prítomnosť (interných) doktorandov na pracovisku a školiteľ je zodpovedný za ich prácu vo vede.
Súčasne sa každý doktorand má podieľať na výuke. Takýto systém by mali zaviesť na všetkých vysokých školách. Nie je predsa v poriadku, keď doktorand poberá dva či viac rokov štipendium vo výške nad 10 000 korún čistého, a pritom sa celý čas v škole ani neukáže. Zvýšenie štipendií takýmto mladým ľuďom vôbec nepodporí ani naše
školstvo, ani našu vedu na vysokých školách.
Ďalší problém podpory mladých učiteľov a vedcov vidím v tom, že počas doktorandského štúdia budú mať síce slušný príjem, ale čo potom?!
Treba si uvedomiť, že absolvent doktorandského štúdia vo vyspelých krajinách EU má nástupný plat rovný dvojnásobku platu doktoranda, školitelia majú troj- štvornásobok platu doktoranda. Ja ako školiteľ mám čistý príjem o 50 percent vyšší ako moji doktorandi. Je mi jasné, že je to aj tým, že naša fakulta nemá peniaze na osobné ohodnotenie a tak celý rok máme len tarifné platy. Čo teda čaká doktoranda po skončení doktorandského štúdia? Nebodaj ešte nižší príjem ako je jeho štipendium.
Možno si niekto povie, že naša fakulta má peniaze len na tarifné platy preto, lebo nie sme kvalitní. Na posúdenie: len ja môžem vo svojej bilancii vykázať za tento rok tri karentované články (teda články v špičkových svetových časopisoch), tri práce z recenzovaných zborníkov a popri tom robím aj vedúceho grantu (perlička: som síce vedúcim grantu, ale ak by mi prakticky celé náklady na pobyt na konferenciách nepokrývali zahraniční organizátori, sotva by som sa ich mohol zúčastniť).
Hodnotenie sa u nás teda neodvíja od toho či sa na poli vedy "flákate", alebo nie. Skúste si overiť ako publikujú učitelia slovenských vysokých škôl - možno zistíte, že na mnohých fakultách pôsobia docenti a profesori, ktorí napríklad za posledných desať alebo dvadsať rokov vôbec alebo takmer vôbec nepublikovali v zahraničných karentovaných časopisoch (publikovanie v odborných karentovaných časopisoch je všeobecne uznávaným potvrdením vedeckej a teda profesionálnej úrovne vedca - pozn. red.). Je otázka, ako môžu takíto profesori garantovať odbory na slovenských vysokých školách.
Myslím, že ministerstvo by sa malo snažiť chápať veci v súvislostiach. A nie chváliť sa v médiách, že zvyšuje platy doktorandov a pritom skončený doktorand či jeho školiteľ majú plat prakticky zhodný so štipendiom doktoranda. Vláda by mala uvažovať o podpore mladých učiteľov a vedcov na vysokých školách nielen počas ich štúdia, ale hlavne po jeho skončení.
JOZEF KLAČKA,
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského