Zahraničné spoločnosti často poskytujú svojím zamestnancom starostlivosť, na ktorú u nás nie sme ešte zvyknutí. Platí to aj v oblasti záujmu o zamestnancov, ktorí prerušili svoju profesionálnu kariéru kvôli rodičovským povinnostiam. Umožňujú im, aby nestratili kontakt s firmou a mohli ďalej profesionálne napredovať. Jednou z nich je aj spoločnosť IBM. Odpovedá riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov IBM Slovensko Mgr. EVA MEGOVÁ.
Prečo sa vaša firma snaží podporovať kariérny rast žien?
"Snažíme sa vytvoriť rovnováhu medzi zamestnancami, okre toho ženy dokážu do spoločnosti priniesť viacero pozitív. Každá firma chce osloviť čo najväčší počet klientov aj biznis partnerov a tí majú vo vyšších pozíciách tiež ženy. Je tam veľa potenciálu a predpokladáme, že naše manažérky dokážu s nimi efektívne spolupracovať."
Pomáhate ženám na materskej dovolenke udržať si kontakt s firmou. Snažíte sa im pomôcť zladiť profesiu a rodinu aj po nástupe do zamestnania?
"Áno. Školíme manažérov, aby boli schopní mladej mamičke, ktorá sa vracia, poskytnúť iné pracovné podmienky ich ako slobodným kolegyniam. Napríklad skrátený úväzok. A keď zistia, že situáciu zvládajú, môžu si úväzok predĺžiť."
Niektoré zahraničné firmy tvrdia, že naši ľudia nemajú záujem o čiastočné úväzky. Vaši zamestnanci sa teda o ne zaujímajú?
"Ťažko môžu mať zamestnanci záujem o čiastočný úväzok, keď im ho nikto neponúkne. Ľudia sa možno boja opýtať, aby neboli postavení pred voľbu - alebo plný úväzok, alebo nič. Treba im dať signál, že sú aj iné možnosti."
Prečo máte záujem zostať v kontakte s pracovníčkami na materskej dovolenke aj napríklad prostredníctvom firemného note-booku?
"Za dva - tri roky prekoná dnes každá firma obrovské zmeny a keď človek nemá s profesionálnym prostredím kontakt, rýchlo stráca kontinuitu a ťažko si ju znova buduje. Treba dať človeku možnosť, aby z času na čas zistil, čo je vo firme nové, urobil si on-line tréning a prišiel sa ukázať: to som ja, mám stále záujem pracovať, myslite na mňa. Nám sa to osvedčilo. Aj firma predsa vkladá do vzdelávania každého zamestnanca nemalé prostriedky a je neefektívne zahodiť ich. Je omnoho jednoduchšie umož- niť človeku udržať si kontakt.
Dámy, ktoré sú na materskej dovolenke nemusia na note-booku pracovať. Stačí, ak sa na nás napoja aspoň raz týždenne. Po troch mesiacoch sa zvyčajne tie tie ženy, pre ktoré profesionálna kariéra mala význam, už vedia naštartovať. Sami sa strážia, aby z profesie nevypadli. Na materskú dovolenku neodchádzajú v dvadsiatke, majú za sebou profesionálne úspechy, ktoré pre ne majú nejakú cenu. Preto dokážu rodinu a prácu s pomocou zamestnávateľa zladiť. Sú dostatočne inteligentné na to, aby vedeli, že keď prichádza od zamestnávateľa takáto ponuka, treba ju využiť.