kreatívny prístup pri tvorbe nábytku a takmer pravidelne si odnáša ceny za najkrajšiu expozíciu. Na hlavné dôvody, prečo sa Dome-nica rozhoduje pre prezen-táciu na veľtrhoch, sme sa spýtali Jozefa Kerna, konateľa firmy.
Prezentácia našich výrobkov - nábytku - formou jeho vystavenia je pre nás najdôležitejší spôsob prezentácie z hľadiska jeho ďalšieho predaja. Výrobky vystavujeme jednak vo vlastnom showroome a jednak na výstavách. Tu si môžu zákazníci náš nábytok doslova všetkými zmyslami ohmatať, vyskúšať, porovnať s ostatnými konkurenčnými výrobkami. Môžu na vlastné oči vidieť jeho povrch, konštrukčné vyhotovenie, prevedenie technických detailov, môžu si vyskúšať funkčnosť pohyblivých mechanizmov, prípadne komfort čalúnených elementov. Tieto možnosti im neumožňuje žiadny iný spôsob prezentácie. Hoci našich zákazníkov "lovíme" aj prostredníctvom inzercie v médiách či vlastnou webovou stránkou, pred samotným uzavretím objednávky chce zákazník najskôr náš nábytok konkrétne vidieť. Navyše výstavná prezentácia má tú výhodu, že naše výrobky si môže v priebehu niekoľkých dní pozrieť vysoký počet potenciálnych zákazníkov.
* Ako hodnotíte účinnosť, efektívnosť firemnej prezentáciepráve na výstavných poduja-tiach? Akú máte odozvu zo strany návštevníkov?
Z každej výstavy si vedieme záznamy, z ktorých potom robíme rôzne štatistické vyhodnotenia i vlastné analýzy. Podľa toho si aj vyberáme podujatia, na ktorých sa zúčastňujeme ako vystavovatelia. V minulosti sme navštevovali výstav viac - od regionálnych po zahraničné, v súčasnosti sa zúčastňujeme už len jednej - v Nitre, ktorá je pre nás ťažisková. Dôležité bolo rozpoznať, ktoré výstavy sú pre našu firmu efektívne a ktoré nie.
* Podľa čoho si vyberáte výstavné podujatie?
Predovšetkým sme vylúčili všetky výstavy miestneho a regionálneho významu, zistili sme, že pre firmu s naším zameraním to nemá význam. Samozrejme, to nemusí platiť pre inú nábytkársku firmu. Okrem toho sme eliminovali našu účasť na výstavách, ktoré boli z hľadiska nábytku úzko špecializované - hotelové výstavy, kancelárske a podobne. No a potom účasť na zahraničných výstavách má okrem finančných aspektov aj ďalšie úskalia v podobe problémov pri predaji výrobkov.
* Viackrát ste získali ocenenia za najkrajšiu expozíciu. Na čo kladiete najväčší dôraz pri realizácii stánku?
Samozrejme na výber exponátov, ale predovšetkým na realizáciu expozície na vysokej estetickej úrovni. Ide nám o estetické i účelné zladenie vystavovaných exponátov s expozíciou, berúc do úvahy podmienky na výstave i naše predstavy o našich klientoch. Snažíme sa, aby naša expozícia oslovila "našich" zákazníkov, nie silou-mocou široké vrstvy.
* Navštevujete ako návštevník ďalšie výstavné podujatia? Aké máte skúsenosti?
Jednak navštevujem rôzne výstavné podujatia ako skutočný zákazník. To znamená rôzne výstavy a veľtrhy rôzneho zamerania. Ich úroveň z hľadiska vystavovaných exponátov, estetického zvládnutia expozícií, organizácie výstavy a podobne, je rôzna. V západnej Európe je táto úroveň podstatne vyššia. Podobne nábytkárska výstava v Taliansku má inú úroveň ako v Dánsku. Okrem toho úroveň automobilových alebo počítačových výstav je niekde inde, ako výstav nábytkárskych.
A čo chýba slovenským výstavám? Z pohľadu vystavovateľov je to predovšetkým veľmi nízka náročnosť pri realizácií vlastných expozícií, neodborný personál a nedostatok skutočného informačného materiálu k vý-robkom - nie reklamného a propagačného. Neplatí to však všeobecne, mnoho firiem sa skutočne v našich "bojových" pod-mienkach veľmi snaží.
Z hľadiska organizátorov to však už povedať nemôžem a tam mám pripomienok podstatne viac. Predovšetkým úroveň samotných výstavísk. Profesionálne sa venujem výstavám približne 15 rokov. Za ten čas napriek vysokej účasti návštevníkov i vystavovateľov - a teda vysokej ziskovosti - sa nikde na Slovensku nevybudovali adekvátne výstavné priestory, hoci za rovnaké časové obdobie sa vybudovali nové nádherné výstaviská v Hannoveri, Kolíne, Berlíne, Kodani i v Miláne, ba dokonca i v Brne. Okrem toho po chvíli strávenej na slovenskej výstave určite zabudnete o čom tá výstava vlastne je, pretože tu určite nájdete "WS krouhač", dokonalé superlepidlo, čistič škvŕn a kopec ďalších nepostrádateľných nezmyslov. Hlad po peniazoch je v našich krajoch obrovský, a tak vedľa kvalitnej expozície nájdete trhový stánok. Vystavovať môže doslova každý.
Navyše ako vystavovateľ na Slovensku zaplatíte nemalé poplatky za expozíciu, ale stále ste v polohe prosebníka pri jej realizácií. Každý pomocný pracovník je majster sveta, nehovoriac o vrátnikovi, pani na WC či vodičovi vysokozdvižného vozíka. Nemáte žiadnu šancu využiť služby nejakého biznis centra s faxom, prípadne mailom, nedajbože s kávou. Že vám z epozície po návštevných hodinách, cez noc niečo zmizne, môžete dať krk. No a ak chcete schudnúť, tak pracujte ako personál v expozícií na výstave.
No a najväčší chudák je samotný návštevník. Ak prídete na výstavu autom, vyrazte veľmi skoro, ak chcete parkovať. Že vám ho niekto ťukne, alebo vykradne je na 100 % isté. Ani sa neskúšajte pýtať pri vchode na šatňu, no a samozrejme najesť, napiť a vycikať doma. A modlite sa, aby nepršalo, aby ste pri prechode medzi pavilónmi nezmokli... To sú však úskalia, ktoré sú pre našinca bežné a na ktoré je zvyknutý. V žiadnom prípade nemôžu zastaviť obrovskú snahu vystavovateľov predávať svoje výrobky, ako aj túžbu návštevníkov vidieť niečo nové. Veď nakoniec sa obidvaja aj tak stretnú v stánku pri pohári piva, utrmácaní, s ubolenými nohami, ale usmiati a spokojní, jeden s nejakou uzavretou objednávkou a druhý s "WS krouhačom" v igelitke.
(rbs)