ť svoje firemné a obchodné aktivity? "Môžem povedať, že v minulosti si firmy viac-menej skúšali, ktoré podujatia by im najviac sedeli, mali z nich najväčšiu odozvu. Teraz si už našli ‚svoje' podujatia a na tie chodia," vysvetlil nám Ľuboš Podolský, ktorý má skúsenosti so zastupovaním Lipských veľtrhov i Veľtrhov Brno práve na Slovensku. "Účasť zo Slovenska sa z hľadiska výstavnej plochy z roka na rok zvyšuje. Ale, žiaľ, nie je to takým tempom ako v okolitých krajinách - Česku, Poľsku či Maďarsku." Hlavným dôvodom je pomoc štátu. V spomínaných krajinách dotujú ministerstvá do určitej miery ich prezentáciu na výstavách a veľtrhoch v zahraničí. V konečnom pohľade je pre tieto spoločnosti účasť na kvalitnom podujatí hlavne cenovo zaujímavá. Na veľtrhy tak chodí výrazne viac firiem a navyše si môžu dovoliť aj výraznejšiu prezentáciu, než je to v prípade slovenských vystavovateľov.
Zaujimavú formu podpory pre slovenské firmy však vidí Ľuboš Podolský v možnosti čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. "Opatrenie 1.5 zahŕňa okrem iných aktivít aj účasť firiem na veľtrhoch. Firma má už momentálne možnosť vypracovať projekt, na základe ktorého môže získať podporu. Mohlo by to do určitej miery výraznejšie podporiť prezentáciu našich firiem v zahraničí."
Naši vystavovatelia volia skôr samostatnú prezentáciu. "V minulosti, keď ešte určité formy podpory boli možné, sa organizovali aj spoločné stánky. Zvyčajne ich zatrešovala Slovenská obchodná a priemyselná komora. Teraz, keď bude môžnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov, pôjde skôr o individuálnu formu účasti. Spoločné predpokladám len v tých prípadoch, ak sa bude na nich zúčastňovať napríklad Ministerstvo hospodárstva," tvrdí Ľ. Podolský.
Lipské veľtrhy navštívi ročne približne päťdesiatka firiem, závisí to navyše aj od periodicity jednotlivých výstav. A účasť na jednotlivých typoch podujatí kopíruje aj konjunkturálne cykly v danej branži. V tomto roku napríklad bola najvýraznejšia účasť našich vystavovateľov v Lipsku v oblasti subdodávateľov pre automobilový priemysel, strojárstva, v oblasti elektrotechnického priemyslu a do určitej miery aj stavebníctva.
Kedy by mali firmy uvažovať nad prezentáciou v zahraničí? "Všetko závisí od orientácie firmy - aké kontakty chce získať, koho chce osloviť. Ak sa chce orientovať na zahraničie, nepostačí mu len účasť na domácom podujatí. Slovenské výstavy sú zaujímavé pre získavanie kontaktov na našom trhu. I keď netreba zabúdať, že niektoré veľtrhy na Slovensku sú medzinárodnými podujatiami. Ale jednotkou vo svojej branži pre oblasť strednej a východnej Európy sú jednoznačne Veľtrhy Brno - jednak z pohľadu prezentácie vystavovateľov, návštevníkov, či medzinárodnosti. Prichádza sem stále rastúci počet účastníkov aj z krajín západnej Európy," dodáva Ľ. Podolský. "Všeobecne však možno povedať, že väčšina - až 80 percent - vedúcich medzinárodných veľtrhov sa realizuje v Nemecku. Je jednoznačnou veľtrhovou veľmocou, silné je napríklad aj Francúzsko. Ak by teda niekto chce získať kontakty pre náš región odporučil by som mu Brno, ak chce ísť ďalej, mohol by si vybrať napríklad Nemecko alebo Francúzsko." Zastú-penia zahraničných výstavných podujatí na Slovensku poskytujú spoločnostiam také služby ako samotné výstavné firmy. "Ide predovšetkým o poskytnutie prospektov, prihlášok, dokumentácií, poradenstvo pre účasť na veľtrhu s tou výhodou, že služby poskytujeme priamo na Slovensku, komunikujeme, samozrejme, v slovenskom jazyku, osobne dokážeme zodpovedať otázky týkajúce sa účasti. Môže ísť napríklad aj o špecifické služby pre slovenský trh vo forme kolektívnej účasti. V prípade, že máme informáciu, že firma má záujem o účasť a problémom je cena, ponúkame spoločné stánky. Objednávame plochu, ktorá sa dá rozdeliť aj na menšie časti. Firma sa teda môže zúčastniť na veľtrhu aj keď na menšom rozsahu, ale za podstatne výhodnejších cenových podmienok," dodáva na záver Ľ. Podolský.
(rbs)