1. Hospodárska sféra Slovenska je v roku 2004 pozitívne ovplyvnená vstupom do Európskej únie. Postavenie subjektov pôsobiacich v oblasti výstavníctva je preto neodlučiteľne spojené predovšetkým s celkovým stavom slovenského hospodárstva ale aj ekonomík okolitých krajín, ktorých sa dotýka vstup na spoločný európsky trh a očakávanie tvrdšej konkurencie. Trendom, ktorý sme pocítili aj my, je narastajúca internacionalizácia veľtrhov a výstav.
Výstavný priemysel sa musí presadiť v konkurencii nových druhov médií a marketingových nástrojov. Na prvom mieste je potrebné vidieť vždy zákazníka, jeho potreby a ciele. Spokojný vystavovateľ príde rád každý rok. Vytvorením priestoru a poskytovaním kvalitných služieb to len začína. Kľúčom k úspešnosti sa v prípade našej spoločnosti stalo posilnenie postavenia v európskom meradle a plnenie stanovených náročných cieľov spočívajúcich v zlepšení ekonomických výsledkov, čím sme si mohli dovoliť investície do ďalšieho zlepšenia infraštruktúry a skvalitnenia poskytovaných služieb. Taktiež očakávame rast konkurencie a tomu prispôsobujeme naše stratégie. V roku 2004 sme rozšírili naše výstavné priestory o novú halu A0 a pribudol reprezentatívny Expo Club, ktorý vystavovatelia používajú na vzájomné stretnutia, rokovania a prezentácie.
Pre reprezentantov médií sme otvorili tlačové stredisko priamo na výstavisku s možnosťou občerstvenia a PC pracoviskom vrátane pripojenia na internet.
2. V kalendári pribudnú nové výstavy odrážajúce potreby trhu. Je to napríklad výstava dodávateľského priemyslu pre automobilový priemysel CSI (Car Supplier Industry) a ďalšie, o ktorých budeme informovať až v priebehu roka 2005.
Akad. arch. Ing. Ladislav Švihel, Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra
1. Celková situácia v oblasti výstavníctva na Slovensku kopírovala pozitívny vývoj ekonomiky nad úrovňou 4 %, čo sa odzrkadlilo aj vo väčšine veľtrhových koncepcií. Výstavnícka scéna v roku 2004 nezanamenala z nášho pohľadu žiadne negatívne turbulencie. Trhy našich veľtrhových odvetví sa stabilizovali, z kvantitatívneho i kvalitatívneho hľadiska boli dobrým pokračovaním roku 2003, ale aj predchádzajúcich rokov 2001 a 2002. Najdynamickejšie sa rozvíjajúce podujatia boli nábytkárske, strojárske a drevárske veľtrhy, svojou zaujímavou koncepciou nás príjemne prekvapila nová koncepcia pre optikov a oftalmológov Optic 2004. Bola to špecializovaná výstava s účasťou 55 vystavovateľov a 850 návštevníkov s obsadenou plochou cca 2000 m2, avšak išlo o novú výs-tavnu koncepciu o kráse a rôznorodosti pre výrobcov, obchodné firmy, prevádzkovateľov očných optík, očných lekárov a ďalších odborných záujemcov za odbornej garancie Slovenskej optickej asociácie a asistencie odborných médií. Na podujatí, kde 11 % návštevníkov prišlo zo zahraničia dominovali odborníci (77 %), u ktorých možno konštatovať vysokú mieru spokojnosti, 91 % vystavujúcich realizovalo na podujatí objednávky alebo podpisovalo kontrakty, ktorých objem podľa informácií vystavovateľov možno odhadnúť na 22 miliónov Sk. Aj to bol jeden z dôvodov vysokej miery spokojnosti zo strany vystavovateľov i návštevníkov podujatia - 77 % vystavujúch firiem hodnotilo celkovo ich účasť ako úspešnú.
Autosalón bol zvláštny pre možnosť prezentovať aj horúce novinky z Paríža.
Pozitívne sa prejavil aj vstup do EÚ rastom záujmu o našu krajinu zo zahraničia v dôsledku liberalizácie trhov a zvýšenia stupňa známosti Slovenska i zlepšenia jeho imidžu v zahraničí.
2. Čo sa týka prípravy veľtrhu, našou úprimnou snahou je vždy pripraviť dlhodobo úspešné podujatie, čo vyžaduje neustále úsilie o zdokonaľovanie existu-júceho produktu - veľtrhu alebo výstavy. Každý nový ročník možno považovať za akési znovuzavádzanie existujúceho cez inovácie. Ak by sme to mali vyjadriť schémou: marketing + inovácie + služby + pridaná hodnota, napríklad zážitková hodnota. Okrem inovačnej iskry musia mať podujatia veľmi kvalitné služby. Veľtrhy a výstavy sú vlastne predovšetkým o službách. A tie sa musia všetci čo možno najviac zdokonaľovať a individualizovať napríklad podľa kritérií presnosť, ochota, včasnosť. Samozrejme, že úlohu zohrávajú aj faktory prostredia, ako napríklad imidž krajiny, či mesta, veľkosť potenciálneho trhu a pod.
Ing. Dušan Kováč, BB EXPO Banská Bystrica
1. Tento rok bol pre našu spoločnosť výrazne lepší nielen v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ale za posledných päť rokov vôbec. Posledné roky boli totiž poznačené ekonomickou depresiou i zaostávaním nášho regiónu. Výstavníctvo je nastaveným zrkadlom ekonomického a regionálneho rozvoja, takže dúfajme, že rok 2004 bol v tom-to smere prelomový.
Konkrétne naše očakávania naplnil Medzinárodný veľtrh v stavebníctve For Arch Slo-vakia - 8-percentný nárast počtu vystavovateľov, 20-percentný nárast počtu návštevníkov. Športová výstava Šport Línia a výstava hoteliérstva Hotel zaznamenala dvadsaťpercentný nárast výstavnej plochy a 11-percentný nárast počtu vystavovateľov.
Podľa môjho názoru na úspešnosť týchto podujatí pôsobili hlavne zlepšujúca sa dynamika slovenskej ekonomiky a s tým súvisiaci rozvoj stavebnej výroby a investovanie do stredísk ces-tovného ruchu, vstup Slovenskej republiky do Európskej únie, dobrý imidž uvedených akcií. Napr. For Arch Slovakia je druhý najväčší stavebný veľtrh na Slovensku, Šport Línia je najväčšia športová výstava v rámci republiky a výstava hotelierstva je jediná špecializovaná na tento segment a po prvýkrát ju vhodne doplnila výstava Slovenská zima, t. j. predstavenie jednotlivých lyžiarskych stredísk. Navyše viacerí naši klienti sa už dostatočne "nasýtili" individuálnych firemných prezentácií ako spoločenských podujatí a pochopili význam výstavnej prezentácie ako miesta na konfrontáciu svojho postavenia na trhu.
2. V roku 2005 má výstavný kalendár BB Expo viaceré novinky. Ako najvýznamnejšia je pripravovaná výstava investičných príležitostí VIP v dňoch 20. - 23. januára 2005 v Bratislave. Výstava je zameraná na dôchodkovú reformu a jej hlavnými účastníkmi by mali byť dôchodkové správcovské spoločnosti a všetci ostatní aktéri, ktorí sa podieľajú na dôchodkovej reforme. Úspech tejto výstavy je podmienený pochopením manažmentu dôchodkových správcovských spoločností, že jedného dňa bude dosť "masírovania" obyvateľstva prostredníctvom reklamy v televízii, v rozhlase a v printových médiách, a bude nevyhnutné sadnúť si so svojimi budúcimi klientmi za jeden stôl a osobne im vysvetliť, ako je to myslené a plánované s našimi vysnívanými budúcimi dôchodkami. Ak sa tak nestane, bude to na škodu nielen dôchodkovej reforme, výstavníctvu, ale aj všeobecnému faktu, že výstavy v Európe sa na marketingovom mixe podieľajú minimálne 30 % z celkových výdajov na reklamu. Ale na Slovensku je to zatiaľ tak, že môžeme o tom snívať, podobne ako o spomínaných dôchodkoch.
Druhou výraznou novinkou je výstava Šport Línia - Snow Show v dňoch 2. - 4. marca 2005 v Banskej Bystrici. Nadväzuje na najväčší športový európsky veľtrh ISPO v Mníchove a s malým časovým odstupom má pripraviť podmienky na kontraktačno-obchodné rokovania spojené s predstavením nových kolekcií na budúcu sezónu. Výstava má kontraktačný charakter a kombinuje v sebe charakter event marketingu, keď počas výstavy ponúka možnosť prezentácie a odskúšania zimného sortimentu - lyží, snowboardov - priamo na akcii Snow Show v lyžiarskom areáli.
Poslednou novinkou je výstava Motor Expo - motoristická jar v dňoch 21. - 24. mája 2005 v Banskej Bystrici, ktorá ako jedna z posledných metropolitných centier Slovenska nemala doposiaľ svoj regionálny autosalón. Cieľom výstavy je predstaviť najnovšie trendy vo vývoji motorizmu, ktoré budú zastupovať významní díleri jednotlivých značiek automobilov v regióne.
V roku 2005 pripravujeme celkove deväť významných výstavných podujatí s celoslovenskou pôsobnosťou a špecializáciou. Výstavníctvo v Banskej Bystrici profituje z výhodnej stredovej polohy, ktorá umožňuje návštevníkom dostupnosť areálu v priebehu 2,5 hodiny z východného aj západného Slovenska.
Marián Lukáč, 1. košická výstavnícka spoločnosť
1. Rok 2004 nie je možné z pohľadu efektivity výstavníctva na Slovensku hodnotiť pozitívne. Pretrváva stagnácia a ani rôzne vnútorné impulzy neprinášajú vzostup. Ako prioritnú príčinu vidím v žiadnej podpore malého a stredného podnikateľského stavu. Rozvoj výstavníctva nestojí na nadnárodných alebo megaspoločnostiach, ale na tomto širokom základe hospodárstva. Naše očakávania sa nenaplnili. V Košiciach nie je špecializovaný priestor pre veľtržné aktivity, štátna správa a ani samospráva v tomto smere nevyvíjajú žiadne aktivity. Naša spoločnosť dosiahla výkony na úrovni roku 2003, čo nie je žiadny úspech. Neustále zvyšovanie nepriamych daní a rôznych povinných poplatkov zaťažuje podnikateľov hlavne ekonomicky a týmto nezostáva priestor v kalkuláciách na prezentačné aktivity.
2. Vychádzajúc z ohlasov na našich výstavách pripravujeme do budúceho roku kompletnú stavebnú výstavu. Doteraz sme prezentovali iba určité komoditné výseky zo stavebníctva. V našom regióne je poznať výrazne aktivity v malom stavebníctve a z toho pramení aj dopyt po informáciách z tejto oblasti. Kde inde, ak nie na výstave je pre tento účel ten najvhodnejší priestor. V súčasnosti je ťažké nájsť niektorú komoditu, ktorá by sa vedela samostatne presadiť na regionálnom výstavníckom trhu.
Ing. Pavol Hozlár, Výstavisko TMM Trenčín
1. Je zrejmé, že rozvoj výstavníctva úzko súvisí s kvalitou veľtrhovej koncepcie, s invenčnou schopnosťou, ako aj so šírkou ponuky služieb pre vystavovateľov a návštevníkov. Tieto trendy podstatným spôsobom ovplyvňujú prístup našej spoločnosti pri organizovaní veľtrhových akcií, pričom kladieme dôraz na podujatia typu business to business.
Snažíme sa tiež obohatiť tradičné veľtrhy - ELO SYS, výstavu obrannej techniky IDEE, výstavu vodného hospodárstva Aqua, veľtrh kozmetiky Beauty Forum či medzinárodný veľtrh módy a odievania Trenčín - mesto módy - o nový sprievodný program a uviedli sme aj nové výstavnícke tituly. Tohtoročné premiéry medzinárodnej výstavy Kôň 2004, výstavy Auto-moto show i turnaja v počítačových hrách zaujali tisícky návštevníkov výstavného areálu a jednoznačne potvrdili svoju opodstatnenosť a perspektívu.
Zmeny nastali aj v rozvoji výstavného areálu a službách pre klientov. V máji sme odovzdali do užívania klimatizačné zariadenie v hlavnom výstavnom pavilóne a taktiež sme otvorili zrekonštruovanú reštauráciu v pavilóne 04.
Naše pozitívne očakávania z pomaly končiaceho roku 2004 však vyplývajú aj z nárastu obsadenej čistej výstavnej plochy a rekordného počtu vystavovateľov v histórii firmy, ktorá sa ako prvá na Slovensku v tejto oblasti stáva držiteľom certifikátu riadenia kvality podľa noriem ISO 9001.
2. Výstavisko TMM, a.s. Trenčín vstupuje do roku 2005 už ako nový člen medzinárodnej únie organizátorov veľtrhov a výstav CENTREX. Prijatím podmienok členstva sme sa zaviazali vykonávať audit štatistických údajov jednotlivých podujatí, publikovanie týchto relevantných dát a prispieť tak k zvýšeniu prestíže a imidžu slovenského výstavníctva. Z kalendára našich podujatí treba však spomenúť predovšetkým odbornou verejnosťou očakávanú novinku - medzinárodný zdravotnícky a farmaceutický veľtrh Medipharm so skutočne bohatým sprievodným programom. Začína sa 21. apríla. (rbs)