Výstavníctvo kopírovalo vývoj ekonomiky

Ing. Alexander Rozin, CSc., Incheba Bratislava

1. Hospodárska sféra Slovenska je v roku 2004 pozitívne ovplyvnená vstupom do Európskej únie. Postavenie subjektov pôsobiacich v oblasti výstavníctva je preto neodlučiteľne spojené predovšetkým s celkovým stavom slovenského hospodárstva ale aj ekonomík okolitých krajín, ktorých sa dotýka vstup na spoločný európsky trh a očakávanie tvrdšej konkurencie. Trendom, ktorý sme pocítili aj my, je narastajúca internacionalizácia veľtrhov a výstav.

Výstavný priemysel sa musí presadiť v konkurencii nových druhov médií a marketingových nástrojov. Na prvom mieste je potrebné vidieť vždy zákazníka, jeho potreby a ciele. Spokojný vystavovateľ príde rád každý rok. Vytvorením priestoru a poskytovaním kvalitných služieb to len začína. Kľúčom k úspešnosti sa v prípade našej spoločnosti stalo posilnenie postavenia v európskom meradle a plnenie stanovených náročných cieľov spočívajúcich v zlepšení ekonomických výsledkov, čím sme si mohli dovoliť investície do ďalšieho zlepšenia infraštruktúry a skvalitnenia poskytovaných služieb. Taktiež očakávame rast konkurencie a tomu prispôsobujeme naše stratégie. V roku 2004 sme rozšírili naše výstavné priestory o novú halu A0 a pribudol reprezentatívny Expo Club, ktorý vystavovatelia používajú na vzájomné stretnutia, rokovania a prezentácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre reprezentantov médií sme otvorili tlačové stredisko priamo na výstavisku s možnosťou občerstvenia a PC pracoviskom vrátane pripojenia na internet.

2. V kalendári pribudnú nové výstavy odrážajúce potreby trhu. Je to napríklad výstava dodávateľského priemyslu pre automobilový priemysel CSI (Car Supplier Industry) a ďalšie, o ktorých budeme informovať až v priebehu roka 2005.

Akad. arch. Ing. Ladislav Švihel, Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra

1. Celková situácia v oblasti výstavníctva na Slovensku kopírovala pozitívny vývoj ekonomiky nad úrovňou 4 %, čo sa odzrkadlilo aj vo väčšine veľtrhových koncepcií. Výstavnícka scéna v roku 2004 nezanamenala z nášho pohľadu žiadne negatívne turbulencie. Trhy našich veľtrhových odvetví sa stabilizovali, z kvantitatívneho i kvalitatívneho hľadiska boli dobrým pokračovaním roku 2003, ale aj predchádzajúcich rokov 2001 a 2002. Najdynamickejšie sa rozvíjajúce podujatia boli nábytkárske, strojárske a drevárske veľtrhy, svojou zaujímavou koncepciou nás príjemne prekvapila nová koncepcia pre optikov a oftalmológov Optic 2004. Bola to špecializovaná výstava s účasťou 55 vystavovateľov a 850 návštevníkov s obsadenou plochou cca 2000 m2, avšak išlo o novú výs-tavnu koncepciu o kráse a rôznorodosti pre výrobcov, obchodné firmy, prevádzkovateľov očných optík, očných lekárov a ďalších odborných záujemcov za odbornej garancie Slovenskej optickej asociácie a asistencie odborných médií. Na podujatí, kde 11 % návštevníkov prišlo zo zahraničia dominovali odborníci (77 %), u ktorých možno konštatovať vysokú mieru spokojnosti, 91 % vystavujúcich realizovalo na podujatí objednávky alebo podpisovalo kontrakty, ktorých objem podľa informácií vystavovateľov možno odhadnúť na 22 miliónov Sk. Aj to bol jeden z dôvodov vysokej miery spokojnosti zo strany vystavovateľov i návštevníkov podujatia - 77 % vystavujúch firiem hodnotilo celkovo ich účasť ako úspešnú.

SkryťVypnúť reklamu

Autosalón bol zvláštny pre možnosť prezentovať aj horúce novinky z Paríža.

Pozitívne sa prejavil aj vstup do EÚ rastom záujmu o našu krajinu zo zahraničia v dôsledku liberalizácie trhov a zvýšenia stupňa známosti Slovenska i zlepšenia jeho imidžu v zahraničí.

2. Čo sa týka prípravy veľtrhu, našou úprimnou snahou je vždy pripraviť dlhodobo úspešné podujatie, čo vyžaduje neustále úsilie o zdokonaľovanie existu-júceho produktu - veľtrhu alebo výstavy. Každý nový ročník možno považovať za akési znovuzavádzanie existujúceho cez inovácie. Ak by sme to mali vyjadriť schémou: marketing + inovácie + služby + pridaná hodnota, napríklad zážitková hodnota. Okrem inovačnej iskry musia mať podujatia veľmi kvalitné služby. Veľtrhy a výstavy sú vlastne predovšetkým o službách. A tie sa musia všetci čo možno najviac zdokonaľovať a individualizovať napríklad podľa kritérií presnosť, ochota, včasnosť. Samozrejme, že úlohu zohrávajú aj faktory prostredia, ako napríklad imidž krajiny, či mesta, veľkosť potenciálneho trhu a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Ing. Dušan Kováč, BB EXPO Banská Bystrica

1. Tento rok bol pre našu spoločnosť výrazne lepší nielen v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ale za posledných päť rokov vôbec. Posledné roky boli totiž poznačené ekonomickou depresiou i zaostávaním nášho regiónu. Výstavníctvo je nastaveným zrkadlom ekonomického a regionálneho rozvoja, takže dúfajme, že rok 2004 bol v tom-to smere prelomový.

Konkrétne naše očakávania naplnil Medzinárodný veľtrh v stavebníctve For Arch Slo-vakia - 8-percentný nárast počtu vystavovateľov, 20-percentný nárast počtu návštevníkov. Športová výstava Šport Línia a výstava hoteliérstva Hotel zaznamenala dvadsaťpercentný nárast výstavnej plochy a 11-percentný nárast počtu vystavovateľov.

Podľa môjho názoru na úspešnosť týchto podujatí pôsobili hlavne zlepšujúca sa dynamika slovenskej ekonomiky a s tým súvisiaci rozvoj stavebnej výroby a investovanie do stredísk ces-tovného ruchu, vstup Slovenskej republiky do Európskej únie, dobrý imidž uvedených akcií. Napr. For Arch Slovakia je druhý najväčší stavebný veľtrh na Slovensku, Šport Línia je najväčšia športová výstava v rámci republiky a výstava hotelierstva je jediná špecializovaná na tento segment a po prvýkrát ju vhodne doplnila výstava Slovenská zima, t. j. predstavenie jednotlivých lyžiarskych stredísk. Navyše viacerí naši klienti sa už dostatočne "nasýtili" individuálnych firemných prezentácií ako spoločenských podujatí a pochopili význam výstavnej prezentácie ako miesta na konfrontáciu svojho postavenia na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

2. V roku 2005 má výstavný kalendár BB Expo viaceré novinky. Ako najvýznamnejšia je pripravovaná výstava investičných príležitostí VIP v dňoch 20. - 23. januára 2005 v Bratislave. Výstava je zameraná na dôchodkovú reformu a jej hlavnými účastníkmi by mali byť dôchodkové správcovské spoločnosti a všetci ostatní aktéri, ktorí sa podieľajú na dôchodkovej reforme. Úspech tejto výstavy je podmienený pochopením manažmentu dôchodkových správcovských spoločností, že jedného dňa bude dosť "masírovania" obyvateľstva prostredníctvom reklamy v televízii, v rozhlase a v printových médiách, a bude nevyhnutné sadnúť si so svojimi budúcimi klientmi za jeden stôl a osobne im vysvetliť, ako je to myslené a plánované s našimi vysnívanými budúcimi dôchodkami. Ak sa tak nestane, bude to na škodu nielen dôchodkovej reforme, výstavníctvu, ale aj všeobecnému faktu, že výstavy v Európe sa na marketingovom mixe podieľajú minimálne 30 % z celkových výdajov na reklamu. Ale na Slovensku je to zatiaľ tak, že môžeme o tom snívať, podobne ako o spomínaných dôchodkoch.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou výraznou novinkou je výstava Šport Línia - Snow Show v dňoch 2. - 4. marca 2005 v Banskej Bystrici. Nadväzuje na najväčší športový európsky veľtrh ISPO v Mníchove a s malým časovým odstupom má pripraviť podmienky na kontraktačno-obchodné rokovania spojené s predstavením nových kolekcií na budúcu sezónu. Výstava má kontraktačný charakter a kombinuje v sebe charakter event marketingu, keď počas výstavy ponúka možnosť prezentácie a odskúšania zimného sortimentu - lyží, snowboardov - priamo na akcii Snow Show v lyžiarskom areáli.

Poslednou novinkou je výstava Motor Expo - motoristická jar v dňoch 21. - 24. mája 2005 v Banskej Bystrici, ktorá ako jedna z posledných metropolitných centier Slovenska nemala doposiaľ svoj regionálny autosalón. Cieľom výstavy je predstaviť najnovšie trendy vo vývoji motorizmu, ktoré budú zastupovať významní díleri jednotlivých značiek automobilov v regióne.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2005 pripravujeme celkove deväť významných výstavných podujatí s celoslovenskou pôsobnosťou a špecializáciou. Výstavníctvo v Banskej Bystrici profituje z výhodnej stredovej polohy, ktorá umožňuje návštevníkom dostupnosť areálu v priebehu 2,5 hodiny z východného aj západného Slovenska.

Marián Lukáč, 1. košická výstavnícka spoločnosť

1. Rok 2004 nie je možné z pohľadu efektivity výstavníctva na Slovensku hodnotiť pozitívne. Pretrváva stagnácia a ani rôzne vnútorné impulzy neprinášajú vzostup. Ako prioritnú príčinu vidím v žiadnej podpore malého a stredného podnikateľského stavu. Rozvoj výstavníctva nestojí na nadnárodných alebo megaspoločnostiach, ale na tomto širokom základe hospodárstva. Naše očakávania sa nenaplnili. V Košiciach nie je špecializovaný priestor pre veľtržné aktivity, štátna správa a ani samospráva v tomto smere nevyvíjajú žiadne aktivity. Naša spoločnosť dosiahla výkony na úrovni roku 2003, čo nie je žiadny úspech. Neustále zvyšovanie nepriamych daní a rôznych povinných poplatkov zaťažuje podnikateľov hlavne ekonomicky a týmto nezostáva priestor v kalkuláciách na prezentačné aktivity.

SkryťVypnúť reklamu

2. Vychádzajúc z ohlasov na našich výstavách pripravujeme do budúceho roku kompletnú stavebnú výstavu. Doteraz sme prezentovali iba určité komoditné výseky zo stavebníctva. V našom regióne je poznať výrazne aktivity v malom stavebníctve a z toho pramení aj dopyt po informáciách z tejto oblasti. Kde inde, ak nie na výstave je pre tento účel ten najvhodnejší priestor. V súčasnosti je ťažké nájsť niektorú komoditu, ktorá by sa vedela samostatne presadiť na regionálnom výstavníckom trhu.

Ing. Pavol Hozlár, Výstavisko TMM Trenčín

1. Je zrejmé, že rozvoj výstavníctva úzko súvisí s kvalitou veľtrhovej koncepcie, s invenčnou schopnosťou, ako aj so šírkou ponuky služieb pre vystavovateľov a návštevníkov. Tieto trendy podstatným spôsobom ovplyvňujú prístup našej spoločnosti pri organizovaní veľtrhových akcií, pričom kladieme dôraz na podujatia typu business to business.

SkryťVypnúť reklamu

Snažíme sa tiež obohatiť tradičné veľtrhy - ELO SYS, výstavu obrannej techniky IDEE, výstavu vodného hospodárstva Aqua, veľtrh kozmetiky Beauty Forum či medzinárodný veľtrh módy a odievania Trenčín - mesto módy - o nový sprievodný program a uviedli sme aj nové výstavnícke tituly. Tohtoročné premiéry medzinárodnej výstavy Kôň 2004, výstavy Auto-moto show i turnaja v počítačových hrách zaujali tisícky návštevníkov výstavného areálu a jednoznačne potvrdili svoju opodstatnenosť a perspektívu.

Zmeny nastali aj v rozvoji výstavného areálu a službách pre klientov. V máji sme odovzdali do užívania klimatizačné zariadenie v hlavnom výstavnom pavilóne a taktiež sme otvorili zrekonštruovanú reštauráciu v pavilóne 04.

Naše pozitívne očakávania z pomaly končiaceho roku 2004 však vyplývajú aj z nárastu obsadenej čistej výstavnej plochy a rekordného počtu vystavovateľov v histórii firmy, ktorá sa ako prvá na Slovensku v tejto oblasti stáva držiteľom certifikátu riadenia kvality podľa noriem ISO 9001.

SkryťVypnúť reklamu

2. Výstavisko TMM, a.s. Trenčín vstupuje do roku 2005 už ako nový člen medzinárodnej únie organizátorov veľtrhov a výstav CENTREX. Prijatím podmienok členstva sme sa zaviazali vykonávať audit štatistických údajov jednotlivých podujatí, publikovanie týchto relevantných dát a prispieť tak k zvýšeniu prestíže a imidžu slovenského výstavníctva. Z kalendára našich podujatí treba však spomenúť predovšetkým odbornou verejnosťou očakávanú novinku - medzinárodný zdravotnícky a farmaceutický veľtrh Medipharm so skutočne bohatým sprievodným programom. Začína sa 21. apríla. (rbs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu