FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Slovenskí žiaci nerozumejú tomu, čo čítajú. Ukázal to veľký medzinárodný prieskum, ktorý vlani skúmal výsledky vzdelávania v 40 krajinách. Výskum PISA je zameraný na to, ako vedia žiaci na konci povinnej školskej dochádzky využiť, čo sa v škole naučili. Naši 15-roční žiaci dopadli priemerne a v niektorých oblastiach až podpriemerne.
Najhoršie dopadli v čitateľskej gramotnosti, kde zo zúčastnených krajín Európskej únie skončili poslední. Problémy majú najmä v spájaní súvislostí a orientovaní sa v nesúvislých textoch. V matematike a prírodných vedách skončili na priemernom 21. mieste.
Celosvetový trend však potvrdili v tom, že chlapci boli úspešnejší v matematike a prírodných vedách a dievčatám išlo lepšie čítanie s porozumením.
Minister školstva Martin Fronc pripisuje vinu za priemerné výsledky najmä zastaranému školskému systému, ktorý volá po reformách už niekoľko rokov. Na druhej strane Slovensko má menej slabších žiakov než priemer krajín OECD. Žiakov s podpriemernými výsledkami je u nás 6,7 percenta, kým v OECD 8,2 percenta. Zaostávame však v skupine nadpriemerných žiakov.
Slovensko navyše spomedzi krajín OECD na vzdelávaní budúcej generácie najviac šetrí - rovnako ako Mexiko. V porovnaní s ním však náš vzdelávací systém dosahuje výnimočné výsledky.
V matematike sú naši žiaci lepší ako žiaci v USA, Španielsku či Portugalsku.
"Náš vzdelávací systém netreba zatracovať, ale modernizovať," hovorí Fronc. Mala by k tomu prispieť redukcia učiva, pravidelné zverejňovanie hodnotenia škôl a striktne určený plán, podľa ktorého 70 percent vyučovania bude tvoriť povinný obsah a 30 percent dotácie si určí škola.
Zaujímavým zistením bolo aj to, že chlapci dosiahli v celom projekte oveľa lepšie výsledky, ako majú známky v škole. "Známky teda buď nekorešpondujú so skutočnou schopnosťou chlapcov využiť získané poznatky, alebo učitelia známkujú u chlapcov aj čosi iné ako vedomosti," povedala hovorkyňa ministra školstva Monika Murová.
Na medzinárodnom projekte PISA sa v roku 2003 zúčastnilo 250-tisíc žiakov (slovenských bolo 7346) z 30 krajín OECD a 10 partnerských. Slovensko sa na projekte zúčastnilo po prvýkrát, keďže počas prvého testovania v roku 2000 ešte nebolo členom OECD.
Najlepšie výsledky dosiahli Fíni, ktorí boli najlepší v matematike, prírodných vedách aj čítaní, iba pri riešení problémov skončili na druhom mieste. Výborné výsledky dosiahli aj žiaci z Japonska, Južnej Kórey a Austrálie. Na posledných miestach vo všetkých oblastiach sa objavovali Mexiko a Turecko.