a zastavenie plánovaného prepúšťania. Podniky autobusovej dopravy by totiž v prípade, že sa peniaze na dotovanie stratových prímestských liniek v štátnom rozpočte nenájdu, prepustia k 1. februáru tretinu zamestnancov.
Samosprávne kraje zatiaľ majú na mestskú a prímestskú dopravu spolu 1,052 miliardy, čo na udržanie súčasného stavu podľa dopravcov nestačí. Dopravné firmy predpokladajú, že ak parlament nenájde požadovaných 550 až 600 miliónov, zredukujú autobusové spoje približne o tretinu. O prácu tak príde takmer 3000 zamestnancov podnikov autobusovej dopravy.
Zväz autobusovej dopravy poslancom parlamentu navrhol niekoľko riešení. Jedným je uzavretie zmlúv vo verejnom záujme len na pol roka. Dovtedy totiž samosprávam vydrží pri nezmenenom rozsahu prímestských a mestských liniek miliarda korún, ktorú zatiaľ majú k dispozícii.
Samosprávy sa k tejto požiadavke stavajú rozdielne. Šéf dopravy Trnavského kraja Rudolf Kormúth to nepovažuje za šťastné riešenie, pretože cestovné poriadky platia až na malé zmeny po celý rok. Bratislava však s kratšími kontraktmi problém nemá. "Zmluva bude platiť len štvrť roka," informoval SME šéf odboru dopravy bratislavského samosprávneho zastupiteľstva František Noskovič.
Ďalším navrhovaným riešením je spojenie autobusových liniek s poštovými službami. Autobusy by tak mohli do niektorých lokalít voziť poštové zásielky. Takto napríklad šetria náklady v horských oblastiach vo Švajčiarsku. "O podobné riešenie sme sa pokúsili nedávno," povedal šéf logistiky Slovenskej pošty Ivan Mikuš. Iniciatíva však podľa neho zlyhala na autobusových podnikoch, ktoré sa nedokázali prispôsobiť požiadavkám pošty.
Pošta aj napriek tomu s podnikmi autobusovej dopravy v niektorých častiach Slovenska spolupracuje. "Ide zhruba o osemdesiat liniek, ktoré v sobotu do niektorých vidieckych lokalít vozia tlač," spresnil Mikuš, ktorý možnosti spolupráce s autobusovými podnikmi vidí len v obmedzenej miere a len na vidieku. Autobusári zatiaľ so Slovenskou poštou nerokovali.
(dc, tasr)