Polárny expres (The Polar Express) * USA 2004 * 99 minút * Námet: Chris Van Allsburg * Scenár: Robert Zemeckis, William Broyles Jr. * Réžia: Robert Zemeckis * Kamera: Don Burgess, Robert Presley * Hudba: Glen Ballard, Alan Silvestri * Hrajú: Tom Hanks, Leslie Harter Zemeckis, Eddie Deezen, Nona M. Gaye, Peter Scolari, Brendan King * Premiéra v SR: dnes
V roku 1988 nakrútil Robert Zemeckis láskavú paródiu na detektívky drsnej školy Kto chce zabiť králika Rogera? A zapísal sa do dejín tým, s akou bravúrou dokázal skĺbiť výkony živých hercov s klasickou, ručne kreslenou animáciou. Králik Roger žije dodnes a dodnes patrí k najúspešnejším a najobľúbenejším rodinným filmom.
V roku 2004 sa Robert Zemeckis obrátil o 180 stupňov a podľa sladkastej vianočnej rozprávky Chrisa van Allsburga nakrútil film, v ktorom digitálna technika výkony živých hercov premenila na animáciu. Skutočnosť, že Polárny expres sa uchádza o nomináciu v kategórii animovaných filmov, je kuriózna, pretože tu nejde ani tak o animáciu, ako o manipuláciu s normálne nakrútenými zábermi.
Príbeh je prostoduchý a slabučký, niet v ňom humoru ani napätia, akoby tu vlastne o nič nešlo, len nás stále niektorá z postáv presviedča, aké dôležité je veriť v Santu Clausa. Nikto si však nedá tú prácu, aby nám vysvetlil prečo. Namiesto toho sa na diváka z reproduktorov do omrzenia rinú záplavy mixov tých najotrepanejších amerických vianočných evergreenov. Po hudobnej stránke je Polárny expres rovnako málo vynachádzavý ako slovenské televízne reklamy.
Kým Králik Roger vychádzal z klasickej hollywoodskej kreslenej animácie Walta Disneyho, Polárny expres akoby sa, bohužiaľ, inšpiroval nahlúplymi gýčovými pestrofarebnými ilustráciami z jehovistických časopisov. Bez štýlu, bez nálady, vyumelkované, neskutočné, vo svojej manipulatívnosti priam naháňajúce hrôzu.
Spoluproducent Tom Hanks a režisér Robert Zemeckis, ktorí vytvorili úspešný oscarový tím pri filme Forest Gump, sa teraz pri nakrúcaní vyhrali dosýta. Do hry zapojili všetkých svojich blízkych. Hanks si vďaka digitálnej mágii sám zahral všetky hlavné postavy, detské aj dospelácke. Ďalšie majú predobraz v Zemeckisovej manželke Leslie a medzi trpaslíkmi na severnom póle nájdeme hoci aj Stevena Tylera z Aerosmith. Škoda len, že radosť a pôžitok z tej hry nepocíti publikum.
Digitalizované postavy Polárneho expresu, vytvárané s nevysvetliteľným realizmom, majú mŕtvolne strnulé tváre bez mimiky a námesačnícke pohyby marionet. Oživené sú strašné, nadobúdajú priam rozmer hororu. Viac života a presvedčivosti majú aj postavy z japonských anime, s veľkými okáľmi, čiarkou namiesto úst a pestrofarebnými vlasmi.
Pravdou je, že Zemeckis nakrútil film pre veľkoplošné 3D kiná Imax. K nám sa však dostala len dvojdimenzionálna verzia. Nevidíme všetky tie kúzla a efekty, na ktorých Imax stojí a padá. Obraz je plochý, nemá hĺbku, nič na nás z neho nevyskakuje, nič nám nelieta okolo hláv, atrakcia sa nekoná. Rozdiel je skutočne asi taký, ako poznať kolotoč len z videnia a vidieť svet z kolotoča.
Slovenský distributér odhadol potenciál tohto rodinného filmu a do našich kín ho púšťa len s českým dabingom. Ak animátori oživujú neživé alebo dokonca úplne vykonštruované objekty, priekopník Zemeckis urobil pravý opak: zložitou náročnou a drahou technológiou obral svoj vlastný film o život.